KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Toukokuu 17, 2024, 10:30:45 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Toukokuu 17, 2024, 10:30:45

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 1.4 CRDi Diesel Kia-Hyundai Tehouupelointia!  (Luettu 135826 kertaa)
Venkula
Jr. Member
**
Viestejä: 87


EV ja FCEV:T TULEE 2015 Loppuisko sit kilinä?


« : Syyskuu 25, 2012, 19:46:30 »


Älä osta Kia-Hyundai 1.4 CRDi autoa ennenkuin tehdas, maahantuoja, myyjä ja me palstalaiset voimme kertoa 1.4 CRDi diesel moottorin tehonpuute/kilinä ym. ongelmien olevan ratkaistu!

- Ongelma on jatkunut jo käsittämättömät yli 2 vuotta ilman korjausta!
- Huom! Ongelma on lisäksi ulkolämpötilasta riippuvainen! n. +12 ylöspäin!

Aiheesta lisää 55 sivua britti foorumissa:

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/problem-with-kia-venga-14-ecodynamics_topic1759_page1.html

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2012, 18:27:34 kirjoittanut Venkula » tallennettu

Kia Venga 1.6 CRDi. Taitaa kilinä olla ominaisuus, eikä vika!?
artsi82
Sr. Member
****
Viestejä: 1.330


i30 Wagon 1.4 T-GDI 7-DCT Sport Line


« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2012, 20:16:00 »

ja tuon kun sais vilkkumaan isoinkirjaimin näkyvälle paikalla.
Onhan tuo tosiaan mielenkiintosta että esim. deltasta saat ostaa uuden auton jossa on jo valmiiks koneessa sanomista,myyjäkin sen tietää mutta kertooko jos kaupat muuten tulossa Shocked
Eiköhän sitä kannattais zilinan ja muiden tehtaiden laittaa 1.4crdi linjat stoppiin kunnes ongelma on selvitetty. Tuolla touhulla ei kyllä saada muuta aikaan kun ihmiset siirtyyn muihin merkkeihin...onko siihen tosiaan varaa? Aikamoista sekoilua.
tallennettu

ex. Cee'd 1.6 ISG Active SW -10
ex. i40 Wagon 1.6 GDI - 15
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2012, 21:15:47 »

Eiköhän sitä kannattais zilinan ja muiden tehtaiden laittaa 1.4crdi linjat stoppiin kunnes ongelma on selvitetty. Tuolla touhulla ei kyllä saada muuta aikaan kun ihmiset siirtyyn muihin merkkeihin...onko siihen tosiaan varaa? Aikamoista sekoilua.


Näin juuri. Homma seis niin kauaksi aikaa, kunnes ratkaisu löytyy. Toyotallahan aikanaan 2,2 d4d moottorien myynti pysäytettiin joksikin aikaa, kun niissä alettiin toteamaan käyttäjillä yhtäkkisiä, jopa vaarallisia tehon katoamisia. Ratkaisu etsittiin ja myyntiä jatkettiin.
Ainakin brittipalstalla on jo jotkut vaihtaneet merkkiäkin, kun ovat kyllästyneet Vengan temppuiluun ja toisiin merkkeihin harkitsevia löytyy itseni mukaanlukien.

Nyt tuohon hommaan pitäis saada vauhtia ihan siellä pääpaikassa. Ilmeisesti nyt hieman Vengan jälkeen myyntiin tulleen ix20:senkin omistajat ovat vähitellen alkaneet ainakin briteissä ilmoittautumaan ongelmiensa kanssa. Että silleen. Sad

TÄMÄN HETKEN 25.9.2012 TIETO SIIS ON, ETTÄ TEHDAS TIETÄÄ 1,4 CRDI MOOTTORIEN VETO/KILISEVÄN KÄYNNIN/ONGELMAN, MUTTA EI OLE ANTANUT MAAHANTUOJILLE MITÄÄN PYSYVÄÄ KORJAUSOHJETTA.

 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2012, 21:37:42 kirjoittanut Petsku » tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2012, 22:26:01 »

No funtsailenpa tässä vähän aikaa. Voin mä tämän stickyttää kyllä koska onhan tämä nyt ihan asiaa kuitenkin.
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2012, 22:44:04 »

No funtsailenpa tässä vähän aikaa. Voin mä tämän stickyttää kyllä koska onhan tämä nyt ihan asiaa kuitenkin.

Joo, onhan tämän asian kehittymistä seurattu jo pitkään ja vähintäänkin kärsivällisesti.
Lisäksi tämän palstan keskustelut aiheesta ovat taatusti asiallisia ja oikeiden omistajien välittämää fakta-tietoa, eikä mitään provo-pelleilyä. Ainakin minusta on reilua, että joku 1,4 crdi:tä harkitseva saa oikeaa tietoa missä mennään. Ehkä asiaan saataisiin potkua, kun joku todellakin peruisi autokaupat sen takia, että sai tietoonsa nämä ongelmat. Me, jotka omistamme käytetyn 1,4 crdi:n, saattaa tämänkaltainen viestintä vaikeuttaa auton myymistä, mutta uskotaan nyt kuitenkin, että asia korjaantuisi, kun saadaan metakkaa aikaan.
tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
mara55
Full Member
***
Viestejä: 125



« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2012, 01:23:11 »

Pakko se on näin ikäväotsikkoiseenkin ketjuun osallistua, kun kerran asiasta puhutaan !

Tällaista kirjoittelin heinäkuussa tuolla toisessa ketjussa meidän kokemuksista:



   
Vs: Uusi Venkula alla !
« Vastaus #113 : Heinäkuu 31, 2012, 09:40:25 »
Lainaus :
Uupelointi jatkuu päivityksistä huolimatta, kuten ennenkin.   Ei siis niin pienintäkään muutosta parempaan.
Olen taas joutunut ajelemaan myös Yaris 1,4 d, jossa on myös 90 heppaa ja muutenkin arvot samat, kuin vengassa ja se tuntuu raketilta pienemmillä kierroksilla venkulaan verrattuna, paitsi sitten, kun venkula saa kelattua noin 2000 kierrosta lasiin ja hyökkää yhtäkkiä 
Ei tunnu hyvältä, mutta Mamma, joka meidän venkulaa enimmäkseen ajelee, ei valita vaan on tottunut tuohon käytökseen ja tykkää kovasti autosta kokonaisuutena. Minulle, joka näin kesäaikaan on tottunut prätkän suorituskykyyn ja herkkyyteen, venkulan koneen toiminta on jotain naurettavan ja surkean väliltä, ikävä kyllä  !!!
tallennettu

mara55
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2012, 12:47:37 »

Tämä on nyt sitten stickynä.
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
jukki
Full Member
***
Viestejä: 218



« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2012, 14:24:34 »

Joo, onhan tämän asian kehittymistä seurattu jo pitkään ja vähintäänkin kärsivällisesti.
Lisäksi tämän palstan keskustelut aiheesta ovat taatusti asiallisia ja oikeiden omistajien välittämää fakta-tietoa, eikä mitään provo-pelleilyä. Ainakin minusta on reilua, että joku 1,4 crdi:tä harkitseva saa oikeaa tietoa missä mennään. Ehkä asiaan saataisiin potkua, kun joku todellakin peruisi autokaupat sen takia, että sai tietoonsa nämä ongelmat. Me, jotka omistamme käytetyn 1,4 crdi:n, saattaa tämänkaltainen viestintä vaikeuttaa auton myymistä, mutta uskotaan nyt kuitenkin, että asia korjaantuisi, kun saadaan metakkaa aikaan.

Enpä usko,että kauppoja voi tämän perustella perua. Joku porsaanreikä löytyy kuitenkin.
tallennettu

Viideltä heräsin puoleksi tunniksi koska se nyt vaan oli niin siistiä.
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2012, 17:29:04 »

"Enpä usko,että kauppoja voi tämän perustella perua. Joku porsaanreikä löytyy kuitenkin."

Juu ei varmastikkaan, eikä etenkään näinkin pitkien omistusaikojen jälkeen, kuin mitä kilinästä valittaneilla palstalaisilla autot ovat olleet. Ongelmaan olisi pitänyt tarttua heti paljon paremmin, mutta kun itselläkin ongelma alkoi selvemmin kongretisoitumaan vasta viime kesänä, jolloin auto oli jo liki vuoden vanha.
Sinäänsä tarvetta kaupanpurkamispuheisiin ei olisikaan, Venga on muiltaosin varsin loistava pieni tila-auto. Ja onhan se 1,4 crdi:kin kokoisekseen erinomainen kone, kunha vain toimis aina kunnolla Roll Eyes Koitetaan nyt ensisijaisesti saada mölyä aikaan ongelmasta, että jotain tapahtuis. Huonoa kuvaa tuo kyllä tehtaan toiminnasta ja takuu-lupauksista antaa. Meillä cee´diäkin jouduttiin aika paljon korjailemaan sieltä sun täältä takuuseen, mutta kyllähän se aina kuntoon tuli.
Nyt tuntuu taas, että mikään ei tämän auton kohdalla onnistu.
Vetokoukun sähköt on jo kerran vedetty uusiksi, toimii toki, mutta muovipaneelit revittiin todella rumasti ja johtovedotkin on hiukan näkyvissä. Kolinaa edestä on Vengasta etsitty kerran tuloksetta. Ilmastointia on rukattu 2 kertaa. Väljää ohjausta on katsottu kerran tuloksetta, nyt lähtee toisen kerran katsottavaksi. Ja sitten tuo tehouupelointi on aivan oma tarinansa.  
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2012, 21:27:26 kirjoittanut Petsku » tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
Rakla
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2012, 21:02:53 »

Tämä ketjun otsikko on aivan oikeaa asiaa !!
Varasin äskettäin Vengalle aikaa 40 tuhannen huoltoon ja kyselin samalla joko on apuja tähän kilinään ja tehouupeloon. Kaveri rupes selitteleen että tehouupelo johtuu siitä että turbo tulee mukaan vasta suuremilla kierroksilla jne. Kilinästä oli kuulemma muutama valittanut mutta apuja ei ole tarjolla. Yritti lohdutella 7 vuoden takuulla, siit on jo 2 vuotta kulunut eikä mitään apuja ole saatu. Ite uskon että tämä vika on joka ainoassa Kian 1.4 CRDI koneessa, voin olla väärässäkin. Suosittelen kaikille kun näätte jossain P-paikallla dieseli Vengan omistajia niin kyselkää kiliseekö ja uupuuko tehot ja tänne ketjuun kuittaileen kokemuksiaan.

Englannin keskustelupalstaa olen seurannut pätkittäin ja ainakin kaksi omistajaa oli saanut vaihdon uuteen autoon. Ruotsistakin oli se yksi hyvä  tapaus jossa kaveri pisti viallisen Vengan myyntiin maininnalla että maahantuoja ei pysty sitä korjaamaan, sai uuden auton tilalle. Kyllä meidänkin pitäs porukalla tehdä jotain. Mitenhän Tukes kiinnostus tämmöisestä liikenteessä "epäturvallisesti" käyttäytyvästä kulkupelistä?

Olen aina haaveillut takaporttina etä jos kolariautokeskuksesta ostais takapäästä kolaroidun hyundai i20 ja vaihtais siitä koneen tähän Kiaan, mutta sekin haave romuttui tänään kun kävin lukemassa i20 foorumia briteiltä. Sama kilkatus ja tehouupelo on sielläkin riesana. Niillä huoltoliike syyttelee markettien "halpadiisseliä", niimpä niin. Millonkahan teltta auto tuon keksii.

Auto ois hyvä kun vain löytäs jostain siihen toimivan moottorin....
tallennettu
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #10 : Syyskuu 28, 2012, 21:48:18 »

TKaveri rupes selitteleen että tehouupelo johtuu siitä että turbo tulee mukaan vasta suuremilla kierroksilla jne. 

Englannin keskustelupalstaa olen seurannut pätkittäin ja ainakin kaksi omistajaa oli saanut vaihdon uuteen Niillä huoltoliike syyttelee markettien "halpadiisseliä", niimpä niin. Millonkahan teltta auto tuon keksii.


Se on ihan selvää p.a.s.k.a-puhetta, että nuo uupeloivat kilisevät kiihdytykset ikäänkuin käsijarru olisi vedettynä päälle - olisivat pelkkää turbo-viivettä. Toki pienessä kiinteä-geometrisellä turbolla varustetussa dieselissä on turbo-lagia, se on selvä, mutta tuo epäasiallinen kilisevä kakistelu on aivan omaa luokkaansa ja piste. Ero moottorin hyvin toimiviin hetkiin on aivan päivänselvä: Turbon mukaantulon alkumetreillä moottori lähtee silti pikkuhiljaa vetämään, eikä pidä mitään sivuääniä. Tehouupeloinnissa vetoa säestää muutaman sekunnin erittäin voimakas lätkyttävä/kilisevä käyntiääni ja auto ei lisää juuri lainkaan kierroksia tai nopeutta. Ikäänkuin repsikka vetäisi käkkäristä. Valmistajakin kuitenkin lupaa 220 nm 1750 kierroksella.

Sehän se oliskin, kun alkaisivat vielä diisseliä syyttelemään. Likimain samaa tavaraa taitaa olla joka pumpun aine nykyään ainakin Suomessa. Jos vikaa haetaan huonosta diisselistä, voisi kysyä miksi 1,6, 1,7 ja 2,0 toimivat ilmeisesti ilman pelleilyjä samalla kuralla. Ja aika monen muunkin valmistajan pikkudieselit. Käyttöohjekirjassa on määritelty vaadituksi diesel-normiksi EN590 ja näin näkyy kotikaupungin ABC:n ja Nesteen pumpuissa olevissa tarroissa myös lukevan. Jos sen syyksi pistävät, saavat myös maksaa tutkimuksen vtt:llä tai vastaavassa puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, missä tutkitaan onko polttoaine todella EN590 normien täyttävää. Jos täyttää normit, lopun jokainen arvaa. Jos ei, silloin vastuu siirtyy öljy-yhtiölle, joka myy asiakkaalle väärää tavaraa ilmoittamaansa nähden.
tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #11 : Syyskuu 28, 2012, 22:26:53 »

voisihan se näinkin mennä:

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=15142

Toisaalta sanokaa mitä sanotte, pitäisi kyllä tarkistaa suuttimet, pumppu, polttoainelinjat, kiertokanget, EGR, polttoainesuodatin (ties vaikka tukossa jos pakkasella parafiinit tukkineet sen?), jopa venttiilien ajotuksessa voi olla häikkää, aiheuttaen diesel nakutusta  Lips Sealed

Ilmotuksia kun noi kaikki kohdat on tarkistettu eikä vikaa löytynyt.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2012, 22:54:47 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
artsi82
Sr. Member
****
Viestejä: 1.330


i30 Wagon 1.4 T-GDI 7-DCT Sport Line


« Vastaus #12 : Syyskuu 28, 2012, 22:39:57 »

Eikös tässä olis hyvä tehdä joku ryhmävalitus/kanne tai mitä niitä nyt onkaan olemassa.
Vois tuo olla ainakin jonkinlainen pelote täällä suomenpäässä deltaa ja maahantuojaan kohtaan, ja vois antaa ainakin sen potkun eteenpäin sinne tehtaan suuntaan, missä asia ei tunnu hirveemmin kiinnostavan.
Ongelmasta kärsiviä ainakin luulis riittävän.


« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2012, 22:42:17 kirjoittanut artsi82 » tallennettu

ex. Cee'd 1.6 ISG Active SW -10
ex. i40 Wagon 1.6 GDI - 15
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #13 : Syyskuu 29, 2012, 00:22:26 »

voisihan se näinkin mennä:

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=15142

Toisaalta sanokaa mitä sanotte, pitäisi kyllä tarkistaa suuttimet, pumppu, polttoainelinjat, kiertokanget, EGR, polttoainesuodatin (ties vaikka tukossa jos pakkasella parafiinit tukkineet sen?), jopa venttiilien ajotuksessa voi olla häikkää, aiheuttaen diesel nakutusta  Lips Sealed

Ilmotuksia kun noi kaikki kohdat on tarkistettu eikä vikaa löytynyt.

Allekirjoittaneella ainakin polttoainesuodatin on kerran autoon vaihdettu. Ei vaikutusta. Mainittakoon, että isäukko on ajanut TDI Octaviallaan täysin ongelmitta yli 4 vuotta, kohta 200 thkm, eikä hän ole muistaakseen ole ikinä vaihdattanut suodatinta, kun asiasta joskus juttelin hänen kanssaan. Joten saattaapi joka huollossa tapahtuva vaihto olla hieman varmuuden maksimointia lisäaineistettuja nykydieseleitä tankattaessa.
Enkä kyllä usko, että vastaavista ongelmista kärsivät Britannialaiset ajavat pakkasissa, jossa parafiini tukkii suodattimet.

Venttiilileissä ei ole 1,4 crdi:ssä samanlaista VVT-ajoitussysteemiä kuin on bensasisarissa. Sekin ero gamma-koneeseen on, että pienissä gamma-bensakoneissa venttiilit säädetään palasäädöllä ja tässä U2:sessa on hydraulinen säätö. Joten ainakin vvt-systeemin tukkeutuminen (sekin on mahdollista, jos ja kun yleensä toimii öljynpaineella) on poissuljettu.

Muut eyelidin mainitsemat kohteet voivat olla toki tarkastamisen arvoisia, etenkin tuo EGR kummittelee myös omassakin mielessäni, mutta eihän Deltalla niihin lähdetä huvikseen koskemaan, jos tehdas ei niitä käske tarkastamaan/vaihtamaan. On aivan sama mitä itse ehdotat siellä tiskillä. Kanta on se, että maahantuoja/tehdas antaa ohjeet, mitä puretaan ja sillä sipuli.
Viimeaikaisten huollon kanssa käytyjen keskustelujen valossa aivan utopiaa toivoa, että kalliita suuttimia alettaisiin huvikseen asiakkaan pyynnöstä irroittelemaan ja vaihtelemaan testimielessä. Eikä kyllä paljon muutakaan. Pelin henki tehouupelo-ongelman kohdalla aivan puhtaasti se, että odotellaan ja odotellaan, josko tehdas antaisi jotain ohjeita tai asiakas kyllästyy kyselemään.
tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
Jalmari
Full Member
***
Viestejä: 116


Kia Ceed / Rio


« Vastaus #14 : Syyskuu 29, 2012, 18:37:10 »

Kävin tänään koeajamassa uuden ceedin ... samalla 1,4 crdi koneesta hieman kyselin. Kommentit oli, että ”kaikenmaailman foorumi juttuihin ei kannata luottaa... kannattaa mieluummin sitten ajella taksilla”  ja sitten myyjä kyseli, että tehdäänkö kaupat. Roll Eyes
tallennettu

Ex. Kia Ceed 1,6 CRDi EX 2009
Ex. Kia Sportage 1,7 CRDi LX  2013
Ex. Kia Sorento 2,2 CRDi AWD EX A/T 5P 2015 MST
Ex. Kia Ceed 1.0 EX 2017
Ex. Kia Rio 1.2 ISG LX MY15

Hyundai TUCSON  2022
1,6 T-GDI 265 hv Plug in 4WD 6AT Premium
Hyundai I20 2024
1.0 T-GDi 100 hv 48V 7DCT-aut. Comfort Hybrid
Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!