KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Marraskuu 13, 2019, 01:12:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Marraskuu 13, 2019, 01:12:43

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: KIA ceedin 7 vuoden " takuu "  (Luettu 10794 kertaa)
timojuhani
Rekisteröitynyt
*

« : Helmikuu 25, 2011, 19:59:38 »

paljonkohan noita rajoituksia on tohon 7 vuoden takuuseen on sisällytetty ?
itsellä tullut eteen mm. koiranluut 40000km-hehkut 80000km
mistä saisi luettelon "takuun" rajoituksista jotka tulevat esiin ns.tarvittaessa?
tallennettu
Santa Fe LTD
Sr. Member

« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2011, 20:03:59 »

Deltan marmoritiskillä niitä lukuja arvotaan pärstäkertoimen mukaan  Grin ei niitä nyt paperilla missään ole  Wink
tallennettu

ex. Grand Vitara Dsl -00
ex. Sportage CRDi AT -05
ex. Sorento CRDi VGT AT -07
ex. Santa Fe V6 AT LTD -07
ex. Santa Fe CRDi-R AT -11
Klammis
Rekisteröitynyt
*

« Vastaus #2 : Helmikuu 25, 2011, 20:44:53 »

Nyt kun tässä mahdollisesti on KIA-talliin liittymässä, niin onko tämä takuukäytäntö todella tällaista päätöntä arpomista ihan perskertoimen mukaan? Deltan sivuilla ei takuuehtoja ole, Hyundailta ne löytyvät, siellähän esim. tietyt alustan osat rajataan 150000 km:iin.

Takuu ei ainakaan ole täystakuu koko ajalta, mutta onko miltään ajalta, esim. ensimmäiset kaksi vuotta? Mihin pykälään koiranluut->40000km tai hehkut->80000km perustuu, ja kerrotaanko nämä rajaukset asiakkaalle etukäteen?
tallennettu
Repetti
Jr. Member
**

« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2011, 09:35:36 »

Itsekin Kia-talliin siirtyvänä - auto (Kia Ceed_sw 1.6 Active) tilauksessa mutta ei vielä saatu) olen kysellyt noita takuuasioita etukäteen Joensuun Delta-autosta.

Mikään takuuhan ei koske ns. kuluvia osia, kattaa vaan ns. valmistusvirhe- ja materiaalivirheet, joille se on se 7v./ 150 000 km.

Kysymys kuuluukin, mikä on minkin osan ns. normaali kestoikä. Ilman teknisen vian aiheuttamaa nopeampaa kulumista.

Ja näitä olen kysynyt: lamput, eivät sisälly takuuseen, akku 2 vuotta, kytkinlevy 80 000 km, vesipumppu ja vesipumpun hihna 150 000 km (Toyota Corolla 100 000). Alustan osia en ole kysynyt.

Eli kyllähän näiden pitää olla johonkin kirjattu, koska tietävät kysyttäessä vastata, mistään vaan en ole löytänyt tällaista listaa. Ja se on aika kurja homma.

Kian takuuhan on valmistajan myöntämä, ei maahantuojan eikä myyjän, joten valmistajan pitäisi pystyä määrittelemään nämä asiat.

Mutta jos se jotenkin lohduttaa, esim. Volskin 2 vuoden takuu on aivan samanlainen, jatkuvaa inttämistä tuntuu olevan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2011, 11:26:19 kirjoittanut Repetti » tallennettu
Klammis
Rekisteröitynyt
*

« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2011, 11:29:58 »

Itse asiassa on tuosta kansanautosta sellainen oma kokemus, että takuun ajan eli kaksi vuotta (meillä 60000km) kaikki kohennukset/korjaukset laitettiin täysin mukisematta kuntoon, pidin asiaa kyllä itsestään selvyytenä(?). Vielä neljän vuoden ja reilun 100000km:n kohdalla tehdas tuli 60% vastaan tuhannen euron (webasto) korjauksessa. Koiranluut 40000km kuulostaa kyllä valmistusvirheeltä, pitäisi ehdottomasta mennä takuuseen, ei mitään muttia.

Onkohan kukaan saanut minkäänlaista koontia näistä poissulkemisista, jos kerta ovat noin selkeästi tiedossa? Valmistusvirheen ja kulumisen ero, siinäpä asiakas ja tehdas ovat varmaan aika eri linjoilla.
tallennettu
Santa Fe LTD
Sr. Member

« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2011, 11:40:46 »

Niin se "takuu" koskee siis tuotteen tai osan kulumisen tai rikkoontumisen normaalia nopeammin. Nyt tuo "normaali" kestoikä pitäisi olla myös takuuehdoissa mainittu jos sitä on rajoitettu tuosta yleistakuusta Roll Eyes

Itsekin 2 Kiaa omistaneena tiedän sen, että kyllä Deltassa (Tre Lakalaiva) sai aina olla vaatimassa jotakin takuuseen jos oli vikaa tai huomautettavaa. Yleensä "viat" olivat ominaisuuksia tai heidän mielestään siinä ei ollut vikaa Shocked. En enää jaksanut heidän kanssaan väitellä, vaan siirryin toiseen leiriin.

Hyundailla kun olen asioinut (Me-auto lielahti ja nykyään Auto Salpa lielahti Tre) ei siellä ole koskaan edes vihjattu siihen suuntaan ettei tuo asia ole takuuseen kuuluva. Kaikki on tutkittu ja korjattu ilman mitään mutinoita. Osa jopa niinkin, että kun olen soittanut Hyundaille, niin siihen on jo tilattu osa suoraan minun arvioni mukaan ja kun osa on tullut heille, soitettu takaisin ja sovittu milloin se laitetaan ja aina on palvelu ollut ensiluokkaista ja henkilökunta asiantuntevaa ja leppoisaa. Eihän ne liikkeet niitä osia joudu itse maksamaan, niin miksi niistä pitäisi kiukutella asiakkaalle (vrt. Delta)  Grin
tallennettu

ex. Grand Vitara Dsl -00
ex. Sportage CRDi AT -05
ex. Sorento CRDi VGT AT -07
ex. Santa Fe V6 AT LTD -07
ex. Santa Fe CRDi-R AT -11
artsi82
Sr. Member

i40 Wagon 1.6 GDI BlueDrive

« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2011, 12:33:42 »

Lainaus
Itse asiassa on tuosta kansanautosta sellainen oma kokemus, että takuun ajan eli kaksi vuotta (meillä 60000km) kaikki kohennukset/korjaukset laitettiin täysin mukisematta kuntoon, pidin asiaa kyllä itsestään selvyytenä(?). Vielä neljän vuoden ja reilun 100000km:n kohdalla tehdas tuli 60% vastaan tuhannen euron (webasto) korjauksessa.

Mulla on taas ihan päinvastasia kokemuksia kansautosta tälläkin saralla.
Vajaan 70000 km kohdalla alko bensapumppu oireileen ei tullu tehdas yhtään vastaan eikä missään muussakaan vaikka jätti tielle yms. Ensimmäisen ruostevaurion sain takuukseen yli kuukauden odottellun jälkeen (sama paikka korjattiin reilun vuoden päästä uudestaan ja olis pitäny taas korjata ellen olis autoo vaihtanu). Sitten alkokin rekisterikilven valojen ympärystät mätäneen, ei kuulemma takuun aihetta vaikka ruostevesi valu ja maalit lohkeili tiivisteen alla (oli kuulemma vaan likaa). Siinä vaiheessa alko mitta oleen jo täynnä ja tässä ollaan Smiley

Eiköhän aina joku saa takuu asioiden kans tapella oli oli kysessä mikä merkki tahansa.

tallennettu

ex. Cee'd 1.6 ISG Active SW -10
Repetti
Jr. Member
**

« Vastaus #7 : Helmikuu 28, 2011, 19:40:27 »

Hyundailla kun olen asioinut (Me-auto lielahti ja nykyään Auto Salpa lielahti Tre) ei siellä ole koskaan edes vihjattu siihen suuntaan ettei tuo asia ole takuuseen kuuluva. Kaikki on tutkittu ja korjattu ilman mitään mutinoita. Osa jopa niinkin, että kun olen soittanut Hyundaille, niin siihen on jo tilattu osa suoraan minun arvioni mukaan ja kun osa on tullut heille, soitettu takaisin ja sovittu milloin se laitetaan ja aina on palvelu ollut ensiluokkaista ja henkilökunta asiantuntevaa ja leppoisaa. Eihän ne liikkeet niitä osia joudu itse maksamaan, niin miksi niistä pitäisi kiukutella asiakkaalle (vrt. Delta)  Grin

Tuohon kansanautokysymykseen en ota enää kantaa sillä mielipiteeni ovat toisten kokemuksia. Itsellä ei tätä automerkkiä ole ollut, eikä luultavasti tule olemaankaan.  Roll Eyes

Mutta tuon takuukorjausasian tulisi olla kuten Santa Fe sanoo - asiallista mutta asikkaan näkökannan huomioivaa. Sillä liikkeet tai maahantuojakaan ei näitä osia maksa, koska kyseessä on valmistajan myöntämä takuu.

Jännää (ja pikkasen pelottavaa) on nähdä, miten Joensuun Delta asiat hoitaa. Fiatin tulkinnoissa ei kyllä ollut mitään huomauttamista - ja sama korjaamopäällikkö siellä ainakin on vielä töissä, asentajia en tunne.  Roll Eyes
tallennettu
Repetti
Jr. Member
**

« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2011, 13:05:51 »

Kyllä ne on maahantuojalla kirjattu ja kerrottu sitten korjaamopäälliköille mutta näille ei ole listaa annettu.

Juttelin Joensuun Deltan korjaamopäällikön kanssa tänään kun kävin siellä kyselemässä auton joutumista.

Hän antoi seuraavia tietoja, joita en tosin kirjannut ylös:

1. Vesipumppu ja hihna  150 000 km
2. Moottori ja voimansiirto 150 000 km
3. Nivelet ja suojakumit (myös koiranluut) 80 000 km
4. Jarrupalat 80 000 km
5. Iskunvaimentajat ja pyörän laakerit, laturin hiilet 100 000 km
6. Akku 2 vuotta
7. Audiolaitteet 3 vuotta

Ns. välihuollot voi tettää missä tahansa. Ns. pakolliset huollot teetettävä Deltalla.
Sijaisauto 20 euroa/ pvä.

Huoltosopimuksesta sanoi vaan, että onhan se kalliimpi mutta sitten kaikki on huoletonta ja myös polttimot sisältyvät siihen huoltoon. Vuosittaisesta ajomäärästä riippuen 30-40 e/ kk.

Sitä en saa päähäni, miksi nuo rajat vaihtelisivat liikkeittäin!  Roll Eyes
tallennettu
Petsku
Sr. Member

« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2011, 15:28:25 »

Meilläkin on ollut pari kertaa Deltan huoltosopimus, nykyään ei. Niissä on minusta se ristiriita, että vähän -tai kohtuullisesti ajavalle ns. "sisältää kuluvat osat" optiosta ei ole mitään hyötyä. Ainakaan parin - kolmen ensimmäisen vuoden aikana ei käytännössä uuteen autoon joudu mitään kuluvia osia vaihtamaan.... Ja jos joitain kuluvia tai muita osia särkyy hetimiten, ne kuuluu normaaliin takuun piiriin. Ottamalla sopparin pidemmäksi aikaa, jolloin siitä voisi olla hyötyä, hinta kohoaa todella reippaasti. Sitten oletkin maksanutkin aivan turhan korkeita sopimusmaksuja, jos päätätkin luopua autosta ennen sopimuskauden päättymistä, nimittäin ennen aikojaan katkaistua sopimusta ei hyvitetä. Näin meillä kävi yhdessä edellisistä autoistamme.

Ainakaan aikaisemmin huoltosoppari ei sisältänyt myöskään tuota Kian ohjelmassa olevaa vapaaehtoista väliöljyn vaihtoa. Tokihan se sisältää noi muutaman euron polttimotkin 15 minuutin vaihtoineen, mutta ne vaihdetaan sääntöjen mukaan huoltojen yhteydessä. Entä kun polttimo pimenee vaikka viikon päästä huollosta? Itse en viitsisi ajella vuotta yksisilmäisellä, vaan vaihtaisin ne jokatapauksessa itse.

Ainoaksi eduksi näen sen, että huoltokulut ovat kiinteät, sekä täysin ennakoitavissa. Huoltoa maksetaan ikäänkuin "osamaksuna". Ei tule kerralla isompaa paukkua lompakolle kun huollon aika koittaa. Itse tuosta systeemistä lopulta luovuin, koska cee´dissä ei pyyhkimen sulkia lukuunottamatta juuri mitään ei tarvinnut sopimuksen piikkiin laittaa ja sittemmin sopimuksen päätyttyä huoltotiskin hinta tuntui olevan halvempi, kuin sopimukseen laskettuna.

tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
HiTec
Full Member

Eipä turhia höttyillä :)

« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2011, 16:07:23 »

Itse tuosta systeemistä lopulta luovuin, koska cee´dissä ei pyyhkimen sulkia lukuunottamatta juuri mitään ei tarvinnut sopimuksen piikkiin laittaa ja sittemmin sopimuksen päätyttyä huoltotiskin hinta tuntui olevan halvempi, kuin sopimukseen laskettuna.

No mutta juuri sillähän tuo tuote "elää". Siis sillä siivulla mitä asiakas maksaa vs. paljonko niihin korjauksiin on oikeasti rahaa mennyt. Kökkö mäihä jos on niin tuo voi olla asiakkaalle hyvinkin edullinen diili jos oikein maanantaikappale sattuu kohdalle. Keskimäärin kuitenkin vikoja on vähempi kuin mitä niistä sopparilla rahastetaan => ko. tuote on yhä kaupan. Vähän kuin vak.yhtiö siis. Aika pulleasti ne tuntuvat nekin elelevän ja jos lasket paljonko olet vuosien saatossa esim. kotivakuutuksestasi maksanut vs. paljonko olet sen piikkiin korvauksia laittanut, niin... Grin No juu, auton tapauksessa puhutaan yleensä muutamista satasista noiden huoltojen yms. osalta, kodin tapauksessa tonnitkin voi olla vielä pikkurahaa = mistäs moiset rahat revit jos jotain sattuukin ja katto menee pään päältä esim. tulipalon seurauksena. Lumihangessa kun on aika ikävä kyhjottää t-paitasillaan Undecided Auton vakavin ongelma kun lienee tienpäälle jättäminen, josta yleensä selviää ensiapuna taksimatkalla ja katsoo sen auton korjaamisen sitten joskus myöhemmin, paremmalla ajalla Cool
tallennettu

Peugeot 1007 Sporty 1.6 3d 2Tronic -05 + Renault Grand Scenic 2.0dCi -08
Repetti
Jr. Member
**

« Vastaus #11 : Maaliskuu 02, 2011, 09:38:18 »

Joo, ei ne sitä sopimusta mitenkään tyrkyttäneetkään, heidän suhtautumisensa oli neutraali, kertoivat kun kysyin.  Smiley

Itsekin sitä laskeskelin ja kalliimmaksi tulee, riippuen tietysti niistä Kiian vikojen määrästä.
Se hyvä puoli, että tietää huoltojen hinnat täsmälleen etukäteen.

Eipä taida tulla huoltosopimusta!  Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  

Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!