KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Toukokuu 01, 2024, 06:11:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Toukokuu 01, 2024, 06:11:57

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 16147 kertaa)
KLAAK
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« : Maaliskuu 10, 2011, 15:12:07 »

Nyt kun vaikuttaa siltä, että täältä saa asiantuntevia vastauksia tekniikkaa koskeviin kysymyksiin niin kysympä taas. Eli autossani, Magentis 2,5 vuosimallia 2005, on katsastus edessä, ongelmana on ruosteiset takajarrulevyt. Onnistuuko niiden vaihto ilman erikostyökaluja (mäntien sisäänpainamiseksi)  vai katoaako ruoste jos ajaa käsijarru vähän nahkeana? Entä käsijarru, mistä säädetään?
tallennettu
jartsuli
Sr. Member
****
Viestejä: 722


i30cw 2.0 crdi style


« Vastaus #1 : Maaliskuu 10, 2011, 16:10:24 »

Elä ala sokkona jarruja vaihtamaan/ säätämään.. ruoste lähtee levyistä jarruttamalla kunnolla ja nimenomaan käyttöjarrulla ei käsijarrulla. Ei se ruoste tarkoita että ne olisivat uusintaa vailla, levyssä saattaa olla ihan riittävästi vielä pintaa ja kun teet muutaman tarpeeksi rivakan jarrutuksen että ruosteet lähtee niin sitten jarrudyno kertoo että onko niissä liikaa puoltavuutta.


Yleensä käsijarrun säätö on ollu käsijarrukahvan luona.
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.105


« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2011, 16:16:27 »

Heitän arvauksen ennen kuin joku tietäjä ilmoittautuu Wink

 Käsijarruille on rummut levyjen takana eli ei ole vaikutusta levyjen ruosteeseen. Takalevyt saa kiiltämään reippaalla jarrutuksella silloin kun on kuormaa takana sillä edellytyksellä, että mekaaninen paineenrajoitin on kunnossa. Uusissa autoissa, joissa elektroniikka hoitaa hommia, takajarrut osallistuvat jarrutukseen myös yksin ajettaessa, mutta tuossa on ilmeisesti vielä painon mukaan toimiva takajarrujen tehonsäätö.

Tämä oli siis valistunut arvaus, joka perustuu omien erilaisten autojen kanssa touhutessa saatuun kokemukseen ja voi olla hakoteillä.
tallennettu
makkehu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 26


2.7 V6


« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2011, 18:32:16 »

hyundai merkkisissä autoissa joissa on rumpukäsijarru SÄÄTÖ ON RUMPUJEN SISÄLLÄ, ja joissa käsajarru on levyjarrussa säätö on automaattinen satulassa. VAIJERISTA SÄÄDETÄÄN VAIN ja AINOASTAAN VAIJERI LÖYSYYS POIS. yleensä vaijeriin ei tule löysää vaan linkut tai säätö on jumissa tai vaijerit huonot.
tallennettu

coupe kuljettaa
artsi82
Sr. Member
****
Viestejä: 1.330


i30 Wagon 1.4 T-GDI 7-DCT Sport Line


« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2011, 19:28:26 »

Eihän toi levyjen vaihto loppujen lopuks mitään hirveetä tähtiteidetä oo mut hyvä muistaa että jos paloja ei vaihda (mikä on kyl suositeltavaa) ni mustaa laittaa vanhat palat siihen mistä ne ottikin. Satulan liukutapit on hyvä rasvata. Siinäkin voi olla yks syy miks levyt on ruosteessa, kun jarrut ei jarruta kun männän puolelta. Onhan toi jarrumäntätyökalu ihan kätevä. Ja levyt voi olla ajan myötä vähän jumiutunu et ehkä tarvii käyttää pienosta väkivaltaa, tosin jos löytyy ulosveto reijät ni parilla sopivalla pultilla lähtee komeesti.
 
tallennettu

ex. Cee'd 1.6 ISG Active SW -10
ex. i40 Wagon 1.6 GDI - 15
Reniks9
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 21


« Vastaus #5 : Toukokuu 05, 2012, 10:12:04 »

Magentiksen ja Sonatan jarrupalat ruostuvat jumiin jarrusatulaan. SIksi levyt ruostuvat: toinen pala ei pääse kunnolla kiinni, vain toinen jarruttaa, jos sekään. Palojen irroitus ja putsaus on tehtävä mielestäni joka kerta, kun vaihtaa kesä/talvirenkaat. Käytän myös kuparitahnaa ja uutta, terävää viilaa jarrusatulan ja palojen päiden siistimiseen. Joka kerta.

Etu- ja takapalat saa irti, kun avaa ylemmän liukutapin kiinnityspultin ja kääntää jarrupalojen kannatinkehyksen paloineen "auki"; pois jarrulevyn päältä. Jos levyyn on kulunut reunakohouma, palat pitää ensin "avata" ruuvimeisselillä kampeamalla - eli saada jarrumäntää painetuksi sisään. Ei hakata, vaan painetaan ja mäntä liukuu hitaasti sisäänpäin.

Takalevyn paksuus on 10mm, etulevy taas on 26 mm uutena, minimi 24,4 mm.

Paloja saa melkein hyllystä autotarvikeliikkeestä - ainakin huomiseksi.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!