KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Lokakuu 23, 2014, 20:49:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Tarkempi haku

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Lokakuu 23, 2014, 20:49:16

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Elantra 2.0 CRDi vm-03 ei käynnisty  (Luettu 6547 kertaa)
Roni
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« : Maaliskuu 12, 2011, 13:10:51 »

Hei!

Kirjoitan kaverini puolesta ko. auton ongelmasta.

Eli auto teki nyt 7 kerran saman tempun ettei käynnisty sit millään ja sitä ennen on hinaamalla viety merkkikorjaamolle (hinauspalvelu).

Syynä on ollut suuttimet/suutin joka on vuotanut läpi ja näin ollen toisetkaan suuttimet ei saa painetta eli ei käymään. (Suihkut)

Toisinaan on mennyt jokin "rele" jonka nimeä tai paikkaa en nyt itse tiedä, vaan ainoastaan kun se ko. rele hajoaa niin auto ei käynnisty.

Nyt viimeksi eli 11.03-11 autolla ajettiin 150km:n matka nollakelillä eli sohjoisella maantiellä eli on kuulemma ennenkin kostealla/märällä ilmalla tehnyt saman käynnistys ongelman eli ei käynnisty.

Liekkö ko. automalli/moottorimalli herkkä kosteudelle eli sähköpuolen releelle ja onko suuttimien rikkoontuminen 2.0 CRDi moottorissa kuinkaki yleistä?

Auto on huollettu asiamukaisesti aina ja ajettu nyt noin 230000 km

Kallliiksi tulee jos tyyppivikoja ja kaikki nämät 7 kerta nyt on tapahtunut 3v. sisällä.

Jos ei kuulosta tutuilta vioilta, niin mistähän mahtais johtua viat?

Lisäys: Auto toimi hyvin kotiin tullessa, vaan seuraavana aamuna ei käyntiin ja näin on käynyt aina.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2011, 13:41:16 kirjoittanut Roni » tallennettu
artsi82
Sr. Member
****
Viestejä: 996


Cee'd 1.6 ISG Active SW pienillä muutoksilla


« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2011, 15:33:34 »

Saa joko liikaa menovettä tai liian vähän, tai jos järjestelmään pääsee jostain ilmaa?
tallennettu
Santa Fe LTD
Sr. Member
****
Viestejä: 1.032


« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2011, 16:15:18 »

Polttoaineensuodatin ja sen kinnitys ja tiivistys kannattaa ainakin ensin tarkistaa, ettei vedä sieltä ilmaa ja valuta naftoja tankkiin  Wink
tallennettu

ex. Grand Vitara Dsl -00
ex. Sportage CRDi AT -05
ex. Sorento CRDi VGT AT -07
ex. Santa Fe V6 AT LTD -07
ex. Santa Fe CRDi-R AT -11
Roni
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2011, 16:28:17 »

Siis voiko suuttimien tai/ja releen viat johtua ko. syistä?

Ainakin se on varmaa entisestä korjaamokokemuksesta kun on käyttänyt, että uusiksi menee suutin tai rele.
tallennettu
Jeespoks
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #4 : Marraskuu 27, 2011, 12:32:00 »

Itsellä ihan sama ongelma, ei käynnisty diesel elantra sit millään alle +5 kelissä, missäköhän vika, aikasemmin riitti ku webastolla lämmitti koneen lämpöseks, mutta enää ei sekään auta, starttipilottia ilmanputsariin, niin sitten kyllä lähtee...

Onkohan tossaki suutin vikaa, ku kesällä lähtee kuitenkin ihan hyvin ja sen jälkeen ku on ajanu ja kone on lämmin niin lähtee käyntiin, mutta heti kun kone on jäähtynyt ei lähde, vaikka webastolla on lämmittäny, polttoainepuolella tuntuis vikaa olevan.

Vai lähteekö diesel käyntiin ees lämpimällä kelillä, jos suuttimessa vikaa.

Hehkukiskolle tulee jännite ja hekujen toiminta ok. ja webastolla lämmitetty kone, niin mikseiköhän lähde käyntiin?
tallennettu
Jock
Sr. Member
****
Viestejä: 319


Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT R MLX 4WD


« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2011, 14:10:12 »

Commonrail kayttaytyy vahan eri tavalla, kuin vanhat dieselit, mutta suutin joko aukeaa tai sitten ei. Jos suutin vuotaa, niin sen pitaisi huomata harmaasta savusta ja hajusta. Mutta jos vuotaa tarpeeksi, niin paineet haviaa muilta suuttimilta eika kaynnisty. Jos tuon kayntiin saa, niin sen pitaisi kayda mahdollisesti epatasaisesti tai 3:lla sylinterilla.

Jos suutin ei aukea, niin kylla sen silti pitaisi 3:lla sylinterilla kaynnistya.

Jos sita startilla pyorittaa, niin pakoputkesta kylla haistaa, saako polttoaineetta tai ei. Jos se ei saa polttoainetta, niin siella voi olla ilmavuoto pa-jarjestelmassa imupuolelle.

Jos se saa polttoainetta, niin syy kaynnistymattomyyteen voi olla myos valja kone, kannattaisi tarkistaa puristukset. Varsinkin, jos se starttipilotilla kaynnistyy.
tallennettu
Santa Fe LTD
Sr. Member
****
Viestejä: 1.032


« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2011, 17:29:34 »

Itselläni kun oli Sportage tuolla 2.0l CRDi koneella 113hp, niin siinä oli ongelmia saada se välillä käyntiin. Jos konetta oli lämmitetty webastolla alle 20min lähti se käyntiin hyvin mutta jos meni yli 20min niin välillä ei lähtenyt käyntiin millään. Startti kyllä pyöritti hyvin mutta ei käynnistynyt ja sitten kun vihdoin viimein käynnistyi, niin kävi vaan 500r/min eikä vastannut ollenkaan kaasuun eli joku softavika siinä oli eli ei osannut ilmeisesti antaa koneelle löpöä jos oli juuri tietyn lämpöinen.

En usko että tämä on samasta syystä johtuvaa sullakin, mutta aivan ongelmaton tuo kone ei kyllä ollut Roll Eyes
tallennettu

ex. Grand Vitara Dsl -00
ex. Sportage CRDi AT -05
ex. Sorento CRDi VGT AT -07
ex. Santa Fe V6 AT LTD -07
ex. Santa Fe CRDi-R AT -11
Jock
Sr. Member
****
Viestejä: 319


Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT R MLX 4WD


« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2011, 10:04:32 »

Joo, nuo autot alkavat olla jo liian viisaita ja sekin voi aiheuttaa ongelmia. Jotenkin tuntuisi noista jutuista päätellen, että kun kone lämmitetään webstolla tai piuhan perässä, niin se lämpiää aika eri tavalla kuin jos se olisi käyntilämmin. Kun siellä sitten on erilaisia antureita siellä sun täällä, niin musta laatikko tekee niistä päätelmiä, mitä sinne koneeseen pitäisi tunkea käynnistettäessä. Sama koskee tietysti hehkutusaikaa, sekin voi olla jonkun ohjelman perässä. Kun kyse on ohjelmasta, niin sieltä voi tulla ihan mitä vaan, ellei sitä ole perusteellisesti testattu.

Common rail koneissa on paineraja, ellei railissa ole painetta, niin black box ei aloita ruiskutusta. Tuo tietysti johtuu kuluneesta pumpusta, joka ei kylmänä nosta painetta, jos kierroksetkin on alhaiset. Homman voi testata kaatamalla kuuma vettä pumpun päälle tai lämmittämällä sitä kuumailmapistoolilla.

Jos järjestelmässä on ilmaa, niin sekin tietysti haittaa paineen nousua. Vuoto on todennäköisesti jossain liittimessä imupuolella. Oikeaoppinen ilmaus tapahtuu avaamalla suodattimen paluujohto ja tulppaamalla suodattimen liitin. Sitten imeskellään paluuputkesta tovi, mieluummin jollain mekaanisella imulaitteella tai pyöritetään startilla. Nopeampi tapa on löysätä startatessa jotain ruiskuputkista ja kiristää se hetken vuotamisen jälkeen. Jos ongelma johtuu ilmasta, niin kone yleensä käynnistyy samalla, kun liittimen kiristää. Common rail koneissa vain yleensä ruiskuputki pitäisi vaihtaa, kun se on kerran avattu. En ole vaihtanut, eikä kyllä ole vuotanutkaan.


Hehkut kannattaa mitata vastusmittarilla, se on ainoa tapa todeta yksittäisen tulpan toiminta, ellei ajotietokone kerro jotain. Rele, joka jossain viestissä mainittiin, on todennäköisesti hehkurele, joka ohjaa startissa hehkutusta.  Lisäksi on käynnistyksen jälkeen jälkihehkutus savuttamisen takia. Rikkoutunut hehku kannattaa vaihtaa välittömästi, muuten voi tulla isompi remontti.

Kuten tuolla edellä kerroin, kannattaa seurata sitä pakoputkea, että mitä sieltä tulee startatessa ja sitten heti käynnistyessä tuollaisen ongelman jälkeen. Suoraruiskukone pitäisi kyllä startata plussakeleillä ilman hehkuakin.

Omat kokemukset perustuvat MB:n CDI koneisiin, mutta samat luonnonlait pitäisi päteä korealaisillekin.
tallennettu
Jeespoks
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2011, 21:49:52 »

Tänään ihme kyllä lähti aamulla käyntiin ekalla töihin lähtiessä ja webasto oli ollu 20min päällä, tosin aika pitkään sai starttia pyörittää, mut lähti kuitenkin. Shocked

Päivällä kävin töistä asioilla ja vartin oli webasto ollu päällä ja taas lähti ekalla käyntiin, aattelin jo, että ongelmat helpottaa... Roll Eyes

No töistä lähtiessä Webastoa olin pitäny päällä ennen lähtöän. 15min ja konekin oli vielä varmasti puolilämmin, kun asioilla käymisestä oli aikaa vaan 1,5 tuntia, niin perkule ei sit taas käynnistyny millään, monta kertaa kokeilin ja lopuks suhautin starttipilottia ilmanputsariin, niin lähti nakutusten kera ja toimi sen jälkeen ok ja kiihtyy ja vääntää ihan hyvin. Angry


Niin hehkuja oon sen verran kattonu, että kiskolle tulee n.10v jännite ja relekin toimii ja vetää asiallisesti ja jossain vaiheessa kun kone on tarpeeks lämmin, niin tuli 6v jännitettä tai sit se on sitä jälkihehkua...

Hehkuja en oo irrotellu, enkä ohmeja mittaillu...

Ja puolilämmin kone ny ei luulis hehkuja kaipaavan, ja webastollakin kerran tunnin lämmittelin konetta, mutta ku ei vaan lähteny käymään ja kone oli jo tosi lämmin.

Voiko semmonen vaikuttaa muuten asiaan, ku autossa on webasto ja tossa noin kuukausi takaperin parkkihallissa ihmettelin, että mikäs läntti auton alla on ja dieseliähän sinne oli tiputellu ja webaston polttoainepumppu roikku letkujen varassa tankin vieressä ja letku oli hankautunu poikki, ku oli aina välillä tiehen osunu, niin pätkäsin sitten pitkästä letkusta senttejä pois ja laitoin webaston pumpun palkin päälle nippareilla kiinni, en kyllä yhtään tiedä missä oli aikasemmin ollut kiinni ku ei mitään paikka ollut sille, lieneekö sitten roikkunut aina siellä vaan piuhojen ja letkujen varassa...
Ja pariin päivään ei webasto toiminut sen jälkeen ku oli ilmaa webaston polttoaineputkissa, ja sit lopulta alko toimiin ja toimii edelleenkin.

Eri linjassahan toi webaston polttoaine tulee tonne konehuoneeseen ku webaston pumppu on tankin vieressä, mutta häiritseeköhän se nyt jotenkin tota koneen polttoaineensaantiakin kuitenkin, paluulinja taitaa kuitenkin olla yhteinen, mutta senhän ei pitäis vaikuttaa asiaan...
tallennettu
jartsuli
Sr. Member
****
Viestejä: 727


i30cw 2.0 crdi style


« Vastaus #9 : Marraskuu 29, 2011, 11:21:29 »

Kaverilla oli bensa golffissa vastaavan kuuloisia ongelmia, ei startannu kesähelteilläkään kuin piuhasta.. sitten se mykisty täysin ja vikana oli muistaakseni puola
tallennettu
Santa Fe LTD
Sr. Member
****
Viestejä: 1.032


« Vastaus #10 : Marraskuu 29, 2011, 18:42:15 »

No kokeileppas välillä muutama päivä ja käynnistys ilman sitä webastoa, vaikka se vähän kylmempää kyytiä aluks onkin Wink
tallennettu

ex. Grand Vitara Dsl -00
ex. Sportage CRDi AT -05
ex. Sorento CRDi VGT AT -07
ex. Santa Fe V6 AT LTD -07
ex. Santa Fe CRDi-R AT -11
Jeespoks
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #11 : Marraskuu 29, 2011, 19:43:26 »

No vika sitten selvisi tänään, yksi vuotava suutin... eli sama kun ketjun aloittaneen tapuksessa...

Viimmeinen Diesel kyllä mulle, liian hienoo ja kallista tekniikkaa noi nykydieselit  Sad
tallennettu
Jock
Sr. Member
****
Viestejä: 319


Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT R MLX 4WD


« Vastaus #12 : Marraskuu 30, 2011, 02:12:33 »

Hyva, etta selvisi! Ilmeisesti tuo ei aiheuttanut epatasaista kayntia, vaan alensi vaan kaynnistyksessa pienien kierrosten takia common railin paineen niin alas, ettei ruiskutus alkanut. Miten paljon tuollainen suuttimen vaihto kustantaa?
tallennettu
Jeespoks
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #13 : Marraskuu 30, 2011, 19:43:06 »

Hyva, etta selvisi! Ilmeisesti tuo ei aiheuttanut epatasaista kayntia, vaan alensi vaan kaynnistyksessa pienien kierrosten takia common railin paineen niin alas, ettei ruiskutus alkanut. Miten paljon tuollainen suuttimen vaihto kustantaa?

Juu hyvin kulki ja kävi tyhjäkäyntiä kunhan lähti vaan käyntiin.

Pelkälle Boshin uudelle suuttimelle tuli hintaa 450e ja sitten parin tunnin työ korjaamossa päälle mm. vian selvitykseen ja suuttimen vaihtoon... eli ei oo halpaa noi nykydiissielit. Sad
tallennettu
makkis78
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 9


« Vastaus #14 : Marraskuu 04, 2013, 07:08:43 »

Joo, nuo autot alkavat olla jo liian viisaita ja sekin voi aiheuttaa ongelmia. Jotenkin tuntuisi noista jutuista päätellen, että kun kone lämmitetään webstolla tai piuhan perässä, niin se lämpiää aika eri tavalla kuin jos se olisi käyntilämmin. Kun siellä sitten on erilaisia antureita siellä sun täällä, niin musta laatikko tekee niistä päätelmiä, mitä sinne koneeseen pitäisi tunkea käynnistettäessä. Sama koskee tietysti hehkutusaikaa, sekin voi olla jonkun ohjelman perässä. Kun kyse on ohjelmasta, niin sieltä voi tulla ihan mitä vaan, ellei sitä ole perusteellisesti testattu.

Common rail koneissa on paineraja, ellei railissa ole painetta, niin black box ei aloita ruiskutusta. Tuo tietysti johtuu kuluneesta pumpusta, joka ei kylmänä nosta painetta, jos kierroksetkin on alhaiset. Homman voi testata kaatamalla kuuma vettä pumpun päälle tai lämmittämällä sitä kuumailmapistoolilla.

Jos järjestelmässä on ilmaa, niin sekin tietysti haittaa paineen nousua. Vuoto on todennäköisesti jossain liittimessä imupuolella. Oikeaoppinen ilmaus tapahtuu avaamalla suodattimen paluujohto ja tulppaamalla suodattimen liitin. Sitten imeskellään paluuputkesta tovi, mieluummin jollain mekaanisella imulaitteella tai pyöritetään startilla. Nopeampi tapa on löysätä startatessa jotain ruiskuputkista ja kiristää se hetken vuotamisen jälkeen. Jos ongelma johtuu ilmasta, niin kone yleensä käynnistyy samalla, kun liittimen kiristää. Common rail koneissa vain yleensä ruiskuputki pitäisi vaihtaa, kun se on kerran avattu. En ole vaihtanut, eikä kyllä ole vuotanutkaan.


Hehkut kannattaa mitata vastusmittarilla, se on ainoa tapa todeta yksittäisen tulpan toiminta, ellei ajotietokone kerro jotain. Rele, joka jossain viestissä mainittiin, on todennäköisesti hehkurele, joka ohjaa startissa hehkutusta.  Lisäksi on käynnistyksen jälkeen jälkihehkutus savuttamisen takia. Rikkoutunut hehku kannattaa vaihtaa välittömästi, muuten voi tulla isompi remontti.

Kuten tuolla edellä kerroin, kannattaa seurata sitä pakoputkea, että mitä sieltä tulee startatessa ja sitten heti käynnistyessä tuollaisen ongelman jälkeen. Suoraruiskukone pitäisi kyllä startata plussakeleillä ilman hehkuakin.

Omat kokemukset perustuvat MB:n CDI koneisiin, mutta samat luonnonlait pitäisi päteä korealaisillekin.




-04 CRDI elantrassa on sähköinen siirtopumppu, esim suodattimen vaihdon jälkeen pari kertaa virrat päälle niin suodatin täysi ja lähtee hyvin käyntiin.
tallennettu

Hyundai Elantra -04 2.0 CRDi
Hyundai Getz -09 CRDI
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

Black Rain by Crip Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML | CSS