KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Tammikuu 24, 2019, 12:48:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:

Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Tammikuu 24, 2019, 12:48:55

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sähköautohehkutusta  (Luettu 47963 kertaa)
antsu
Sr. Member

« Vastaus #105 : Joulukuu 14, 2018, 20:04:03 »

100 vuotta sitten bensiiniä myytiin apteekissa. Veikkaan, että latauspisteet kokevat vastaavan kehityksen.
tallennettu
Petteri2
Jr. Member
**

« Vastaus #106 : Joulukuu 14, 2018, 20:24:52 »

Latauspisteitä ilmestyy varmasti joka nurkalle sitä mukaa kuin autojakin. Ei sitä sähköautoa ole pakko aina ladata 100kw teholla vaan sitä voi ladata vähän siellä täällä vaikkapa sillä 3,6kw teholla.

tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #107 : Joulukuu 15, 2018, 15:08:23 »

Latauspisteitä ilmestyy varmasti joka nurkalle sitä mukaa kuin autojakin. Ei sitä sähköautoa ole pakko aina ladata 100kw teholla vaan sitä voi ladata vähän siellä täällä vaikkapa sillä 3,6kw teholla.

Aika antiikkista. Ei bensa-asemiakaan ole joka nurkalla ja kotiparkkipaikalla - ihmeellistä sähköautojen hyysäystä moinen totaalisen epäreilulla tavalla, pitää surkean teknologian heikkouksia väkipakolla paikata, ja silti lopputuloksena auto on käytöltään huonompi kuin bensa-auto. Niin se hulluus on vain levinnyt ja leviää.

Ei siinä kyllähän Kona Electricillä suhistelisi, mutta pointtini oli tämä täysin hullu ajattelutavan muutos mikä yhtäkkiä on tullut aiheeseen ja nämä täysin järjettömät jutut mitä ihmiset suustaan päästävät.
tallennettu

Hyundai Sonata Diesel 2.0 CRDI Automatic '08
Hyundai Scoupe GT
Petteri2
Jr. Member
**

« Vastaus #108 : Joulukuu 15, 2018, 16:46:21 »

Et taida eyelid kuulua sähköautojen tämän hetkiseen asiakasprofiiliin.

Nimenomaan on järjetöntä käydä huoltoasemalla tankkaamassa kun asian voi hoitaa normaalin elämän yhteydessä ilman lisävaivaa.

Lisäyksenä vielä, että sähköauto mahdollistaa auton tietotekniikan hyödyntämisen uusilla tavoilla kuten esilämmitys sisätiloissa (kylmä talli) ja autoa voi vaikka siirrellä omassa pihassa talvella 5metriä päivässä ilman, että moottori ja/tai webasto karstoittuu tukkoon ja akku sippaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2018, 16:49:23 kirjoittanut Petteri2 » tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #109 : Joulukuu 15, 2018, 21:40:55 »

Kiitos vain en tarvitse sähköautoinformaatiota, enkä varsinkaan tollasia täysin turhia "miksi sähköauto?" list of 10 reasons juttuja.

Paras oli toi taas totaalinen harhaanjohtaminen ja elehtiminen, kuten että niinkuin se sähköauto nyt latautuisi kusitauon aikana. Se ei lataudu kusitauon aikana. Se ei koskaan ole latautunut kusitauon aikana eikä koskaan tule latautumaan kusitauon aikana.

"Lisäyksenä vielä, että sähköauto mahdollistaa auton tietotekniikan hyödyntämisen uusilla tavoilla kuten esilämmitys sisätiloissa (kylmä talli)"

Eikä mahdollista, ei nuo 2 asiaa liity millään tavalla toisiinsa, ihan saman jutun voi tehdä polttomoottoriautoillakin haluttaessa, jos ei asiaa ymmärrä niin en nyt ainakaan ihan insinöörin lappuja sulle jakelis. Seuraavaksi varmaan haluat myös mainita muita huvittavia ominaisuuksia kuten V2G:n, juttu mitä kaikki autonomistajat on suu vaahdossa aina halunneet ja unelmoineet omaan autoonsa, tietotekniikkahan kun kuulema mahdollistaa sellaisenkin ja nämä älyttömyysverkot, ei sillä että auton ominaisuudet kiinnostaisi, haluan osallistua Suomen energiasektorin tuotantoon ehdottomasti! Toivottavasti sähköautot ratkaisee myös mytologisten muinaisten salaisuuksienkin ratkaisemisen, niin olen tatti ojossa ensimmäisenä moista tilaamassa, itse autosta nyt niin viis.

"autoa voi vaikka siirrellä omassa pihassa talvella 5metriä päivässä ilman, että moottori ja/tai webasto karstoittuu tukkoon ja akku sippaa."

voi jehna miten tärkeä ominaisuus, oikein taas list of 10 reasons, kas kun et listannut että sähköautoja saa kivan kirkkaan värisinä kun polttomoottoriautoja saa vain pyöreinä ja mustina. Ootko muuten huomannu että sähköautoissa on käytössä edelleen näitä muinaisia 12v lyijyakkuja? Sehän voi sipata vaikka.

Nykyinen sähköautojen asiakasprofiili on jotakuinkin seuraava: - ne ei ole koskaan autoa nähneetkään eikä tiedä niistä sentin vertaa edes informaatiota, ei sillä että mäkään vieläkään tietäisin mitään, mutta heillä se on oikeasti nollan luokkaa, siksi ne sähköautoista kohkaavatkin.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2018, 21:48:16 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Hyundai Scoupe GT
Petteri2
Jr. Member
**

« Vastaus #110 : Joulukuu 15, 2018, 22:29:57 »

Et taida Eyelid kuulua myöskään tyypilliseen kakkosauton käyttäjäprofiiliin.

Minä kuulun.

Tämä tarkoittaa sitä, että rouva esimerkiksi ajaa kerran viikossa kakkosautolla kylälle ja takaisin yhteensä 10km.
Tuossa käytössä polttomoottoriauto, erityisesti talvella, vaatii erikoistoimenpiteitä. Useampaan otteeseen on ollut se 12V lyijyakku hyytyneenä ja saanut elvyttää. Käytännössä tätä vaivaa on auttanut akun lataaminen itse (hyi, latausjohto) ja defan käynnistäminen johdolla (hyi jo toinen johto rinnalle). Toki tuohon defan yhteyteen saa myös defan laturin. Nämä ylimääräiset vimpaimet eivät ole ilmaisia ja ovat myös mahdollisia vikakohteita. Maksavat uuden auton yhteydessä monesti 500-700e laturin kanssa joten aivan ilmaisia eivät ole jos haluaa helpolla päästä. Webaston kanssa ei suositella esilämmitystä suljetuissa tiloissa ilmeisen tulipalovaaran ja pakokaasujen vuoksi.

Varmaan viittasit noihin defan vehkeisiin siinä, että myös polttomoottoriauton saa esilämmitettyä autotallissa. Kyllä, mutta siinä joutuu käyttämään sitä johtoa, ellei ole tullut jotain langatonta versiota markkinoille josta en tiedä.

Defan vehkeistä vielä sen verran, että moottorilämmitimet ovat melko onnettomia säteilylämmittimiä useimmissa ratkaisuissa ja sisälämmitinkin on rajoitettu teholtaan johtuen johtojen ohuudesta ja suorasta lämpövastuksesta verrattuna sähköautojen lämpöpumppuversioihin.

Pätkäajossa sähköauto vaan käy järkeen erityisesti jos sellaista ei tarvitse ostaa uutena. Käytettynä on useampi etu eli käytetyn sähköauton arvo laskee kovalla käyrällä ja autot ovat heti saatavilla. Siinä tapauksessa, että sen vanhemman sähkärin akun ajomatka riittää omiin ajoihin, ei ajomatka yksinkertaisesti ole ongelma. Ei ole myöskään näyttöä, että akkujen kestoikä olisi suuri ongelma edes Leafeissa joissa on ilmajäähdytteinen akku. Vesijäähdytteisillä akuilla ongelma on vielä pienempi jos sitä on yleensäkään.

Kaasuauto on kömpelö tankata varsinkin jos pitää tankata isompi tankki. Menee tupla-aika ellei enemmänkin bensa-autoon verrattuna ja kaasuasemien verkosto on harva. Käytännössä harva asemien verkosto tarkoittaa joko turhaa ajelua (kustannuksia) asemalle ja takaisin tai ajojen suunnittelua (kuten sähköautoilla pidemmillä reissuilla).

En ymmärrä, mikä sähköautoissa on niin karvoja nostattavaa? Jos sähköauto sopii omaan ajoprofiiliin, on se muita vaihtoehtoja kätevämpi. Ei kait tässä mitään kummallista ole.

Muistan hyvin ajan jolloin Volvo 240 bensiiniautolla pääsi 500km tankillisella eikä se ollut mitenkään omituista, tänä päivänä sähköautot hoitavat saman homman. Itse toivon kovasti, että sähköautot kehittyvät samaa tahtia kuin tähänkin asti ja kymmenen vuoden päästä ei tarvitse miettiä muita monimutkaisempia vaihtoehtoja.

Kaikkiaan kun olen plug-inillä ajellut, niin polttomoottori tuntuu kuin vertaisi älypuhelinta wanhaan näppäinpuhelimeen. Homma vaan toimii suoraan, ilman turhaa mekaanista koneistoa. Kytkimet, kierrosten kerääminen, turbon herättely jne ovat todella turhan tuntuisia mekaanisia vimpaimia. Tämän kaiken voi hoitaa välittömästi digitaalisella ohjauksella jolloin energia menee juuri sinne minne pitää ilman viiveitä juuri niin kuin halutaan.

"Nykyinen sähköautojen asiakasprofiili on jotakuinkin seuraava: - ne ei ole koskaan autoa nähneetkään eikä tiedä niistä sentin vertaa edes informaatiota, ei sillä että mäkään vieläkään tietäisin mitään, mutta heillä se on oikeasti nollan luokkaa, siksi ne sähköautoista kohkaavatkin."

Tämä on jo huvittavaa trollausta ja melko asiatontakin mielestäni, ihanko totta kaikki sähköautojen omistajat ovat nollaluokan idiootteja jotka eivät tajua mistään mitään?
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #111 : Joulukuu 16, 2018, 06:04:52 »

"Tämä on jo huvittavaa trollausta ja melko asiatontakin mielestäni, ihanko totta kaikki sähköautojen omistajat ovat nollaluokan idiootteja jotka eivät tajua mistään mitään?"

No etkös sinäkin ole todiste ko. asiasta? Kerrot esimerksiksi että sähköautot on parempia tankata kun niitä voi tankata kotona. Ilmoittiko joku joskus että bensa-autojen tankkaus on ongelma ja se pitää ratkaista? Siis ajaa asemalle ja lorottaa muutama minuutti ja sitten jatkaa taas ajoja se 1000km? Ei, kukaan ei ilmottanu sellaista koskaan ongelmaksi, ei ole siis ongelmaa mitä ratkaistakkaan. Itseasiassa sähköauto etsii koko ajan ongelmaa mitä ratkaista. Mutta PHEV-autotkin voi ladata kotona ja ajaa viikon ajot pelkällä sähköllä joten sähköauto ei yksinään ratkaise tätäkään kuvitteellista ongelmaa tai kuulu mihinkään exclusiiviseen salaklubiin niiltä osin. Jopa kaasuautoja voi kotitankata ja on tehty jo melkein 20:n vuoden ajan Suomesakin.

"Tuossa käytössä polttomoottoriauto, erityisesti talvella, vaatii erikoistoimenpiteitä."

Höpö höpö tuo hangessa oleva ihan uusi vuoden 86 Camry voi seistä vaikka monta kuukautta tuolla, yksi pyöräytys ja se on tulilla ja eikun 2 metrinen lumipaali katolla suoraan ajoon.

"Varmaan viittasit noihin defan vehkeisiin siinä, että myös polttomoottoriauton saa esilämmitettyä autotallissa." En viitannut, ei se olisi kuin järjestelykysymys sen lisäksi esim. PHEV-autotkin voi esilämmittää ihan samalla tavalla teknoogisesti, käyttäisi sitä korkeajänniteakustoa moiseen kuten sähköautotkin samalla tavalla, joten sähköautot ei kuulu tässäkään tapauksessa mihinkään erityiseen salaklubiin missä se ylivoimaisen teknologiansa avulla ratkaisee ongelmia ja omaa ominaisuuksia mitä muilla ei ole.

"Kaasuauto on kömpelö tankata varsinkin jos pitää tankata isompi tankki." Olet sä koskaa tankannu kaasuautoa? Vaivattomampi kuin bensa-auto. Toi on just sitä sairasta hulluttelua taas mistä mainitsin. Minä olen tankannut, ei todellakaan mene tupla-aikaa, ja vaikka menisikin se olisi silti 100x vähemmän kuin sähköauton tankkaus.

"Käytännössä harva asemien verkosto tarkoittaa joko turhaa ajelua (kustannuksia) asemalle ja takaisin tai ajojen suunnittelua"  - eläpä kuule valehtele. Nyt jo kaasuntakkausverkosto käsittää 2,6 miljoonaa Suomalaista ja ensi vuonna tulee taas se 10 asemaa lisää. En minä tässä edelleenkään kysynyt sinulta mitään informaatiota mihinkään tai sellaista kaipaa, tai minun valistusyrityksiä aiheeseen, minä kun se valistan muita näistä asioista niin valistajaa ei tarvitse valistaa.

"
En ymmärrä, mikä sähköautoissa on niin karvoja nostattavaa? " Ei niissä mikään ole kuten sanoin, mutta nämä ihmisten hullut puheet mitä ne suustaan päästään nostaa karvoja ja törkeä valehtelu, hyvänä esimerkkinä sinulta heti perään tämä:

" tänä päivänä sähköautot hoitavat saman homman (500km)"  - valehtelet taas kirkkain silmin. Sähköautojen ajomatkat puolittuu talvella, siis keseäkelillä 500km menevä sähköauto menee vain 250km talvella, esim. KIA Niro EV. Miksi sinä valehtelet? Miksi yrität tyrkyttää mulle sähköautoinformaatiota? Koet jotenkin tärkeäksi asian? Ihan kivoja ne sähköautot on mutta mulle on ihan sama yleistyykö ne vai ei eikä se ole minun päätettävissä eikä minun päänsärky, parhaat autot ja teknologiat yleistyvät joka tapauksessa korvaamaan fossiilibensaa ja fossiilidieseliä, ei sinun informaation jakaminen sitä asiaa muuta kurssiltaan.

"Itse toivon kovasti, että sähköautot kehittyvät samaa tahtia kuin tähänkin asti ja kymmenen vuoden päästä ei tarvitse miettiä muita monimutkaisempia vaihtoehtoja." - Eihän nämä ole kehittyny 10:ssä vuodessa yhtään mihinkään? Cheesy Hinnat vain kallistuneet entisestään (Kona EV) ja ajomatkaa tullu sentään 4x lisää kesäkeleille mutta talvikeleille sitä ei ole vielä riittävästi eikä tankkausajat bensa-autoon nähden ole vielä edes samalla kertaluokalla.  Vieläkin antiikkisia 12v lyijyakkuja sähköautoissa joita päästiin ihastelemaan Auto 2018 megamessuilla ja minä pääsin trollaamaan sähköautohehkuttajia niiden rajusta kehittymisestä ja parhaasta teknologiasta.

"Kytkimet, kierrosten kerääminen, turbon herättely jne ovat todella turhan tuntuisia mekaanisia vimpaimia. Tämän kaiken voi hoitaa välittömästi digitaalisella ohjauksella jolloin energia menee juuri sinne minne pitää ilman viiveitä juuri niin kuin halutaan.
"

Niinkö, oletko koskaan ajanu automaattivaihteisella polttomoottoriautolla? 90-luvulla niin ikään tuli jo Prius mitä voi siirrellä pelkällä sähköllä pihalla aina muutamia metrejä, sekään ei ole sähköauton salaklubin ainutlaatunen ominaisuus. Minä en edes halua normiautoon liian ärhäkästi reagoivaa myllyä, sellasellakin kun kuutisen vuotta ajanu ni ärsyttäähän se kulmikas ryntäily, sinä puhuit esimerkkinä nissan leafista, no se on aika väärä esimerkki kun siinä on viivettä kaasunpainallukseen joku sekunti ennen kuin se kulkee minnekkään, jopa teslan AC-moottoreilla on ihan teoreettisestikkin joku 80ms reagointinopeus ennen kuin alkaa voimantuotto, joten tämä on taas sitä aivan hullua sähköautohehkutusta mikä ei kuulu todellisuuteen.

Btw SSD-levytkin on teknisesti paljon parempia kuin perinteiset kiintolevyt, mutta tekikö ssd-levyt kiintolevyt tarpeettomiksi? Ei tehnyt, ne on edelleen käyttökelposta edullista tekniikkaa joten en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa ssd-levyjä tietokoneisiini, vain Amiga 500:stani löytyy sellainen CF-kortin muodossa. Sama pätee sähköautoihin ja kuvitteelliseen teknologiseen paremmuuteen, ei ne tee polttomoottoriautoja tarpeettomiksi.

"
Tämä on jo huvittavaa trollausta ja melko asiatontakin mielestäni, ihanko totta kaikki sähköautojen omistajat ovat nollaluokan idiootteja jotka eivät tajua mistään mitään?" - no olitko sinä edes todiste joka yritti todistaa vastakkain asiasta? Et ollut. Puhut sähköauton hyvistä ominaisuuksista esim. metrin verran siirrot vaikka jo 25 vuotta näin on tehty esim. priuksen osalta, et ole siis koskaan toyota priustakaan nähnytkään. En sanonut teitä idiooteiksi, sen sinä sanoit. Sinäpä sen sanoit. Sanoin vain että eivät oikein tiedä autoista yhtään mitään nämä sähköautohehkuttajat. Vaatii pikkasen enemmän se autoalan ja automiesten ownaus kun tietää että sähkömoottorin hyötysuhde on 90% vrt. polttomoottorin vähempi sellainen, ei sitä yksittäisfaktalla sentään päästä käsiksi ja herroiksi koko teollisuudenalaan ja tietoon, näin niinkuin esimerkkinä miten nämä jutut yleensä menee, en minäkään yritä jotain kokonaista ammattialaa ownata jollain yksittäisfaktalla mikä on irrallaan kontekstista ja vain pieni palanen kokonaisuutta.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2018, 06:14:42 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Hyundai Scoupe GT
Petteri2
Jr. Member
**

« Vastaus #112 : Joulukuu 16, 2018, 12:26:51 »

"No etkös sinäkin ole todiste ko. asiasta? Kerrot esimerksiksi että sähköautot on parempia tankata kun niitä voi tankata kotona. Ilmoittiko joku joskus että bensa-autojen tankkaus on ongelma ja se pitää ratkaista? Siis ajaa asemalle ja lorottaa muutama minuutti ja sitten jatkaa taas ajoja se 1000km? Ei, kukaan ei ilmottanu sellaista koskaan ongelmaksi, ei ole siis ongelmaa mitä ratkaistakkaan. Itseasiassa sähköauto etsii koko ajan ongelmaa mitä ratkaista. Mutta PHEV-autotkin voi ladata kotona ja ajaa viikon ajot pelkällä sähköllä joten sähköauto ei yksinään ratkaise tätäkään kuvitteellista ongelmaa tai kuulu mihinkään exclusiiviseen salaklubiin niiltä osin. Jopa kaasuautoja voi kotitankata ja on tehty jo melkein 20:n vuoden ajan Suomesakin."

Sähkön latausajat ovat olleet sinulle ongelma, vaan eivät käyttäjille jotka lataavat kotonaan eli "tankkaamiseen" menee se 10sek joka kestää kytkeä piuha kiinni. Ei tarvitse jonottaa bensaa parhaimmillaan kymmeniä minuutteja kun tankki on kuiva. Näytäppä minulle jerrykannu tai letku josta tulee kaasua keskivertotaloudessa. Ongelma sähköauton latauksessa on vain, jos pitää päästä pidempiä matkoja kertaistumalta ilman taukoja.

"Höpö höpö tuo hangessa oleva ihan uusi vuoden 86 Camry voi seistä vaikka monta kuukautta tuolla, yksi pyöräytys ja se on tulilla ja eikun 2 metrinen lumipaali katolla suoraan ajoon."

Hyvä jos sinun -86 vuosimallin camry lähtee kuin palmun alta, oma -98 corolla ei lähtenyt  saati uudemmat tietotekniikkalaitokset.

"En viitannut, ei se olisi kuin järjestelykysymys sen lisäksi esim. PHEV-autotkin voi esilämmittää ihan samalla tavalla teknoogisesti, käyttäisi sitä korkeajänniteakustoa moiseen kuten sähköautotkin samalla tavalla, joten sähköautot ei kuulu tässäkään tapauksessa mihinkään erityiseen salaklubiin missä se ylivoimaisen teknologiansa avulla ratkaisee ongelmia ja omaa ominaisuuksia mitä muilla ei ole."

Siis bensallako se PHEV lämpenee? Sähköllä käsittääkseni. Lisäksi sitten raahataan edelleen sitä kallista polttomoottoria mukana ja pitää käydä tankkaamassa bensaa.  

"Olet sä koskaa tankannu kaasuautoa? Vaivattomampi kuin bensa-auto. Toi on just sitä sairasta hulluttelua taas mistä mainitsin. Minä olen tankannut, ei todellakaan mene tupla-aikaa, ja vaikka menisikin se olisi silti 100x vähemmän kuin sähköauton tankkaus."
Tutkin googlesta tankkausaikoja kaasulle. Ensimmäinen asia joka kävi selväksi, että tankkaus kestää pidempään ja toisekseen tankki on aina tankattava täyteen. Jos tässä käy niin, että tankkausasemaan tulee joku vika, on kaasuautoilija nalkissa laturissa samalla tavalla kuin sähköautoilijakin.

"eläpä kuule valehtele. Nyt jo kaasuntakkausverkosto käsittää 2,6 miljoonaa Suomalaista ja ensi vuonna tulee taas se 10 asemaa lisää. En minä tässä edelleenkään kysynyt sinulta mitään informaatiota mihinkään tai sellaista kaipaa, tai minun valistusyrityksiä aiheeseen, minä kun se valistan muita näistä asioista niin valistajaa ei tarvitse valistaa."
Minun kotini ja työn lähettyvillä ei ole yhtään kaasuasemaa, mutta pystyn lataamaan PHEV:ni melkein missä vain (jo nyt). Asun siis PK-seudulla.

"Ei niissä mikään ole kuten sanoin, mutta nämä ihmisten hullut puheet mitä ne suustaan päästään nostaa karvoja ja törkeä valehtelu, hyvänä esimerkkinä sinulta heti perään tämä:

" tänä päivänä sähköautot hoitavat saman homman (500km)"  - valehtelet taas kirkkain silmin. Sähköautojen ajomatkat puolittuu talvella, siis keseäkelillä 500km menevä sähköauto menee vain 250km talvella, esim. KIA Niro EV. Miksi sinä valehtelet? Miksi yrität tyrkyttää mulle sähköautoinformaatiota? Koet jotenkin tärkeäksi asian? Ihan kivoja ne sähköautot on mutta mulle on ihan sama yleistyykö ne vai ei eikä se ole minun päätettävissä eikä minun päänsärky, parhaat autot ja teknologiat yleistyvät joka tapauksessa korvaamaan fossiilibensaa ja fossiilidieseliä, ei sinun informaation jakaminen sitä asiaa muuta kurssiltaan."

Björnin testissä Nirolla mentiin 375km useamman asteen pakkasella. Ilman esilämmitystä. Jos keskivertoautoilijan päiväsuorite on muutama kymmenen km päivässä, niin tuo riittää siihen moninkertaisesti. Kakkosautolla tuota akkua tyhjennetään pari kuukautta eli kapasiteettia on jopa liikaa. Itse pärjään PHEV:ni mainiosti arkiajossa vaikka range on 55-60km. Onko sinulla jotain lähdettä tuolle 250km ajomatkalle vai onko nyt kyse pienemmällä akulla varustetusta mallista?

"Eihän nämä ole kehittyny 10:ssä vuodessa yhtään mihinkään? Cheesy Hinnat vain kallistuneet entisestään (Kona EV) ja ajomatkaa tullu sentään 4x lisää kesäkeleille mutta talvikeleille sitä ei ole vielä riittävästi eikä tankkausajat bensa-autoon nähden ole vielä edes samalla kertaluokalla.  Vieläkin antiikkisia 12v lyijyakkuja sähköautoissa joita päästiin ihastelemaan Auto 2018 megamessuilla ja minä pääsin trollaamaan sähköautohehkuttajia niiden rajusta kehittymisestä ja parhaasta teknologiasta."

Kymmenessä vuodessa rangea on tullut leafien 150km matkasta sinne 500km eikä nyt ole kyse edes Tesloista joilla päästään vielä pidemmälle.

"Niinkö, oletko koskaan ajanu automaattivaihteisella polttomoottoriautolla? 90-luvulla niin ikään tuli jo Prius mitä voi siirrellä pelkällä sähköllä pihalla aina muutamia metrejä, sekään ei ole sähköauton salaklubin ainutlaatunen ominaisuus. Minä en edes halua normiautoon liian ärhäkästi reagoivaa myllyä, sellasellakin kun kuutisen vuotta ajanu ni ärsyttäähän se kulmikas ryntäily, sinä puhuit esimerkkinä nissan leafista, no se on aika väärä esimerkki kun siinä on viivettä kaasunpainallukseen joku sekunti ennen kuin se kulkee minnekkään, jopa teslan AC-moottoreilla on ihan teoreettisestikkin joku 80ms reagointinopeus ennen kuin alkaa voimantuotto, joten tämä on taas sitä aivan hullua sähköautohehkutusta mikä ei kuulu todellisuuteen."

On minulla ollut vähän kaikenlaisia polttomoottorivekottimia ja nykyinen PHEV. Olen kokeillut paria täysisähköä koeajon merkeissä.
En kaipaa polttomoottorivimpaimia ajon puolesta, ainoa syy hankkia sellainen on hinta ja nykyisten sähkisten puuttuvat farmarimallit (sekä toimitusajat). Nykyisen kakkosauton seuraaja tulee olemaan täyssähkö, harmittaa hieman että tuli ostettua juuri vuosi sitten jonka vuoksi ei taloudellisesta näkökulmasta kehtaa alkaa vaihtamaan.

"Btw SSD-levytkin on teknisesti paljon parempia kuin perinteiset kiintolevyt, mutta tekikö ssd-levyt kiintolevyt tarpeettomiksi? Ei tehnyt, ne on edelleen käyttökelposta edullista tekniikkaa joten en ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa ssd-levyjä tietokoneisiini, vain Amiga 500:stani löytyy sellainen CF-kortin muodossa. Sama pätee sähköautoihin ja kuvitteelliseen teknologiseen paremmuuteen, ei ne tee polttomoottoriautoja tarpeettomiksi."

Tässä päästään meidän välisen viestittelyn ytimeen. Kirjoitin, että tällä hetkellä KAKKOSAUTOKSI soveltuu erinomaisesti käytetty sähköauto. En missään vaiheessa kirjoittanut, että kaikille sopii sähköauto. Se kyllä kirkastui, että kaasuautoilu on edelleen harrastamista jossa pitää pelata bensalla ja kaasulla, tankkausasemia metsästäen ja halvinta hintaa miettien. PHEV:llä vähän samanlaista, mutta sillä erolla että menee "tankkaamiseen" se 10sek työpaikan pihalla kun kytken johdon kiinni ja kerran 2-3tkm välein bensa-asemalle tankkaamaan tankki täyteen bensaa.

" - no olitko sinä edes todiste joka yritti todistaa vastakkain asiasta? Et ollut. Puhut sähköauton hyvistä ominaisuuksista esim. metrin verran siirrot vaikka jo 25 vuotta näin on tehty esim. priuksen osalta, et ole siis koskaan toyota priustakaan nähnytkään. En sanonut teitä idiooteiksi, sen sinä sanoit. Sinäpä sen sanoit. Sanoin vain että eivät oikein tiedä autoista yhtään mitään nämä sähköautohehkuttajat. Vaatii pikkasen enemmän se autoalan ja automiesten ownaus kun tietää että sähkömoottorin hyötysuhde on 90% vrt. polttomoottorin vähempi sellainen, ei sitä yksittäisfaktalla sentään päästä käsiksi ja herroiksi koko teollisuudenalaan ja tietoon, näin niinkuin esimerkkinä miten nämä jutut yleensä menee, en minäkään yritä jotain kokonaista ammattialaa ownata jollain yksittäisfaktalla mikä on irrallaan kontekstista ja vain pieni palanen kokonaisuutta."

Itse kirjoitin kakkosauton valinnasta enkä koko maailman ajoneuvokannan muuttamisesta sähköiseksi. Sähköauto ei ole tällä hetkellä ratkaisu kaikille, mutta entistä isommalle osalle se on erittäin kätevä vempain. Auton kätevyys ei muuta sitä asiaa, että se voi olla kallis investointi joka menettää arvoaan nopeasti. llmastovaikutus puhtaamman sähkön maissa on ilmeisen kiistaton useamman tutkimuksen mukaan jotain on tullut viime aikoina vastaan. Vastapuoliset uutisoinnit olen lukenut mielenkiinnolla, useimmissa tuntuu olevan omituinen muotoilu tekstissä. Ensin otsikossa sanotaan, että sähköauto ei ole vihreä koska sillä on suuret päästöt valmistuksessa ja parin kappaleen päästä todetaan, että päästöt kuittaantuvat 50-70tkm paikkeilla verrattuna nykyaikaiseen vähäpäästöiseen dieselautoon.
Lopulta sähköilyssä tullaan siihen, että onko varaa luxukseen. Jos ei ole, niin se on vaan ajettava sillä 3600e raadolla joka käyttää juuri sitä polttoainetta joka pellin alle kelpaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2018, 15:15:53 kirjoittanut Petteri2 » tallennettu
Huihai40
Sr. Member

« Vastaus #113 : Joulukuu 16, 2018, 21:28:03 »

Olen keskivertoa enemmän ajava, siksi autona on diesel.
Tulevalla viikolla on tyypillinen tilanne: kaksi noin 350 km reissua, peräkkäisinä päivinä.
Kohteessa on lohkistöpseli, eli saisin ladattua 2x2h pätkät 10 A sulakkeesta käymällä vääntämässä kellosta aikaa lounastauolla. Ei hirmuista siis.
Saisin kotiin (tämän viiklon uutinen) lohkistöpselin vaihdettua lataustöpseliksi, mutta virtaa siitä saisi 3,7kWh jolla ei silläkään saa ns yön yli sähköauton akkua täyteen.
Matkalla on kaksi latauspaikkaa, ABCeilla, ja kummallakaan en ole juurikaan viihtynyt. Toisella juon ehkä kerran vuodessa kaffet, 5 min aikaa plus mahdollien vessatauko. Eipä ladata siinäkään. En roiku huoltsikoilla pelaamassa hedelmäpeliä tms tyhmää. Olenko siis tylsä ihminen ja huono sähköauton käyttäjäksi?
Dieselin tankilla pääsen 1.000 km ja tankkaus kestää noin 5 min. Kaupassa käyn kerran viikossa, sekään ei siis ole latausaika.
Ei oikein ole siis vaihtoehto tuo EV vielä.

PHEV toimisi, sen saisi täyteen kotonakin.
Ajatellaan siis karkean hypotettisesti, että saisin ajettua maksimit 50 km per päivä ilman fossiilista polttoainetta. Joka päivä per kk käytettynä se olisi säästöä 140 € per kk, miinus 12c/kWh sähköstä eli noin 10 €, siis noin 5.400 kolmessa vuodessa. Sillä rahalla ei vielä makseta PHEVin lisähintaa.
Menee siis spekuloinniksi jälleenmyyntiarvosta paljonko hävisin kaupassa.
Ja tässä ei tietysti ole laskettu fossiilisen kulutuksen mahdollista hintaeroa, mutta enivei ei PHEV hirmuista säästöä lompsaan ainakaan tuo.

"Bensaa apteekista" on yhtä hyvä vertaus kuin tilanne, että sähköautoja oli koko maailmassa kourallinen. Kaupallisuus hoitaa, tai siis hoitaisi kyllä latauspisteidenkin iinfran. Tässä tapauksessa se ei vaan ole vielä kaupallisesti kannattavaa, ja iso osa nykyisistä on tehty "me ollaan maailman pelastajia"-hypetyksen toivossa.
tallennettu

Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Junnu88
Rekisteröitynyt
*

« Vastaus #114 : Joulukuu 19, 2018, 13:20:32 »

100 vuotta sitten bensiiniä myytiin apteekissa. Veikkaan, että latauspisteet kokevat vastaavan kehityksen.

Sen kehityksen maksaa tällä kertaa kaikki sähkönkäyttäjät kun verkko pitää rakentaa autojen sähköntarvetta varten. Se on kumma juttu kun sähkölämmitteinen omakotitalo on suoraan saatanasta (viimeiset 30 vuotta on sähköstä pyritty kaikin tavoineroon lämmityksessä, vaikka se on kustannustehokkain tapa hoitaa lämmitys) ja sama sähkö autoilussa on kaiken autuaaksi tekevää.

Sähköauto tulee yleistymään ja minäkin sellaisen jossain vaiheessa tulen ostamaan, mutta tämä nykyinen hypetys olemattomilla ominaisuuksilla sylettää...varmasti menee nykyisellään kaupungissa jos viitselisäisyyttä riittää.
tallennettu

Picantolla pitkälle
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #115 : Joulukuu 26, 2018, 13:23:35 »

"Sähkön latausajat ovat olleet sinulle ongelma, vaan eivät käyttäjille jotka lataavat kotonaan eli "tankkaamiseen" menee se 10sek joka kestää kytkeä piuha kiinni. Ei tarvitse jonottaa bensaa parhaimmillaan kymmeniä minuutteja kun tankki on kuiva. Näytäppä minulle jerrykannu tai letku josta tulee kaasua keskivertotaloudessa. Ongelma sähköauton latauksessa on vain, jos pitää päästä pidempiä matkoja kertaistumalta ilman taukoja."

Ei sähköautoa saa ladattua 10 sekunnissa, eikä kymmenessä minuutissa. Kalmarin maatilalla on vuodesta 2002 saanut biokaasua letkusta, tankkaukseen menee muutama minuutti, ihan keskiverto maatalous. Mutta tuo ei nyt varsinaisesti vastannut kysymykseen että missä kukaan on tunnustanut bensa-auton tankkauksen ongelmaksi? Sellaista tahoa et löytänyt ja vaihdoit puheenaihetta - tyypillinen sähköautofanaatikko. Yrität siis ratkaista ongelmaa mitä ei ole olemassa ja väenvängällä keksiä sähköautoille plussia. Ongelma sähköauton latauksessa on myös että kukaan ei viitsi lähteä niillä pitkiä matkoja ajamaan kun ei saa d-segmentin, farmareita eikä tila-autoja, ne eivät siis edes sovellu pidemmille matkoille jos koko perhe änkeää mukaan, vain lähinnä urheilullisille sinkuille ja nuorille pariskunnille kuten jokin aivan hirveä Nissan Leaf missä natisee ohjaamonkin paneelit jo uutena kun vähän paukuttelin messuilla.

"Siis bensallako se PHEV lämpenee? Sähköllä käsittääkseni. Lisäksi sitten raahataan edelleen sitä kallista polttomoottoria mukana ja pitää käydä tankkaamassa bensaa."

No sitten et paljoa käsitä PHEV-autoista suoraan sanottuna. Se liittyy auton energiastrategiaan mikä on energiatehokkainta ja puhtainta, osin sähköllä, välillä bensakoneella esim. jos on todella kylmä niin energiatehokkuus maksimoituu ja sähköinen ajomatka. Olet näköjään mestari kääntämään asioita, sähkömoottori ja akusto on kallis, ei perustason polttomoottorin valmistus ja myyminen, vain sähköautofanaatikot puhuvat tälläisiä päinvastaisia asioita todellisuuteen verrattuna. Mieluummin PHEv-auton bensamoottoria tankkaa kuin pitää min 45min kahvitaukoja sähköautoillessa - kaikki arkiajot menevätkin sitten sähköllä ja kompromissia lapinreissuille ei ole.

"Tutkin googlesta tankkausaikoja kaasulle. Ensimmäinen asia joka kävi selväksi, että tankkaus kestää pidempään ja toisekseen tankki on aina tankattava täyteen. Jos tässä käy niin, että tankkausasemaan tulee joku vika, on kaasuautoilija nalkissa laturissa samalla tavalla kuin sähköautoilijakin."

Ei olet pelkkä totaalisen tiedoton google-surffaaja ja yrität opettaa googlejutuillasi alan asiantuntijaa? Tankkauksen voi keskeyttää painamalla stop ja ottaa vaikka pari kiloa vain kaasua jos ei huvita tankata täyteen. Ei kaasuautoilija ole ikinä ollut tähän päivään mennessä 30 vuotisen taipaleen aikana nalkissa asemalla jos jokin häiriö olisi sattunut tulemaan. Sinun kriittiset kommenttisi siis perustuvat tiedottomuuteen ja hyvin vähäiseen ymmärrykseen autotekniikasta, kuten aiemmin jo totesin. Olen opettanut ainakin viittä ihmistä tankkaamaan kaasuautojen demonstraatioesitysten ja myyntien yhteydessä, helppoa kuin heinänteko ja melkein turhaan oiln paikalla, tulehan käymään niin näytän sinullekkin miten B-Mersun NGD tankkautuu.

"Minun kotini ja työn lähettyvillä ei ole yhtään kaasuasemaa, mutta pystyn lataamaan PHEV:ni melkein missä vain (jo nyt). Asun siis PK-seudulla."

Oletpa uskottava kun pk-seudulla on parikymmentä kaasun tankkausasemaa, äsken et osannut niitä edes tankata ja tuskin olet löytänyt googlesta yhden yhtä tankkausasema kartastoakaan kaasulle, ellet sitten vouhkaa että pitäisi olla asema suunnilleen takapihalla. Itsekkin PK-seudulla käyneenä olen viidessä eri pisteessä tankannut kaasuautoa ympäri Hellsinkiä joita on ripoteltu tietokonemaisen tarkasti sinne tänne.

"Björnin testissä Nirolla mentiin 375km useamman asteen pakkasella."

Hahaha osaatko lukea? Se ei ollut talvitesti mistä björn-uupelo sai jo kritiikkiä ja ei osannut siihen sanoa yhtään mitään kuin lapsellista passiivisagrea takaisin. Vai onko -3c lämpötilat talvi? Et siis seuraa myöskään sähköautoilun asioita tippaakaan koska useammassa lähteessä on -20c asteessa ajomatkat puolittuneet, sitä toitottaa sähköautoileva motoristi, renaultin nettisivut zoelle ajomatkalaskureineen jne. Te sähköautovouhkaajat ette siis tiedä sähköautoistakaan juurikaan mutta näinhän tämä on aina mennyt. Björn uupelon iltasatuja ei kannata quoteta, se ei löydä edes omasta maastaan vedyn tankkausasemia Hyundai Nixolle, niin turha jätkä se on.

"
Kymmenessä vuodessa rangea on tullut leafien 150km matkasta sinne 500km eikä nyt ole kyse edes Tesloista joilla päästään vielä pidemmälle."

Ja lisää valehtelua, mikään leaf ei mene viittä sataa kilsaa, ei edes tuleva 60kwh malli. Miksi jankutat viittä sataa kun sellaista autoa ei ole? Muutenkin heikko verrokki kun Hyundai Kona Electric tuli ensin nestejäähyakustoineen, ja Nissanit on tippuneet jo sähköautojen suhteen kärjestä eikä ole enää millään tavalla relevantti. Niiden TJ:kin on vankilassa.
 Teslat ei ole sähköautoja vaan premium-lifestyle tuotteita jotka maksaa esim. 100 000€.

"Se kyllä kirkastui, että kaasuautoilu on edelleen harrastamista jossa pitää pelata bensalla ja kaasulla, tankkausasemia metsästäen ja halvinta hintaa miettien."

Se kyllä kirkastui että tuo tiedon inputtaaminen on sulle ongelma kun jankutat edelleen märkiä unia viiden sadan kilsan kantamista. Kaasuautoja on suomessa 7000 kaikissa autoluokissa, kaasuntankkausasemaverkosto kattaa 2,6 miljoonaa Suomalaista, tämähän oli luonnollisesti sinulle liian vaikea asia käsittää mutta tähän on totuttu Suomessa, vähän kuin naiselle yrittäisi jonkin asian saaha ymmärrykseen kun se ajattelee liskoaivoilla ja on siinä moodissa - helpompaa on ajaa biokaasuautojen käyttövoimaveron poistoakin Eduskunnassa tällöin kuin saaha pölkylle edes yhden yhtä yksinkertaista asiaa tietoon.

"Jos ei ole, niin se on vaan ajettava sillä 3600e raadolla joka käyttää juuri sitä polttoainetta joka pellin alle kelpaa."

Grin Mun toinen kappale Sonatia maksoi 3600€ tasan, jäätävää mytologiaa. Tosin en ole katkera vaan iloinen tuosta rohjostani nahkasisustoineen, peruutuskameroineen jne päivineen. Helsingissä ajellessa sähköauto saastuttaa enemmän kuin bensa-auto, kiitos kivihiilisähkön, olen tuon alan asiantuntija, jos on jotain kysyttävää niin kysy, mutta älä yritä tarjota informaatiota turhaan.

tallennettu

Hyundai Scoupe GT
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #116 : Joulukuu 27, 2018, 10:58:25 »

Nämä Suomen alan asiantuntijat on töissään lähinnä sitä varten kun tietävät liikenneasioista kaikkein vähiten, niin heillä on mahdollisuus saattaa tietonsa tavan kansalaisen tasolle näissä asioissa. Nyt yksi kaikkein vähiten Suomessa asioista tietävä Liimatainen on sentään päässyt tietoon että biokaasuhan onkin sittenkin hyvä idea puhdistaa Suomen liikenne, eikä sähkö olekkaan mikään absoluutti tai polkupyöräily:

https://www.is.fi/autot/art-2000005944055.html?ref=rss

Noh vielä on Liimataisen pojan pojalla kyllä se loput 99% matkaa kulkematta tässä tiedossa, mutta hyvä alku jo ja viitteitä oikeansuuntaisesta puheesta.
tallennettu

Hyundai Scoupe GT
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #117 : Tammikuu 07, 2019, 08:21:28 »

Sähköautofanaatikon houruinen artikkeli missä hän ainoana Suomessa kuvittelee että on olemassa satuolentoja - sähköautojen vastustajia, kun joku mainitsee realistisista olemassaolevista faktoista ja sähköautojen ympäristöystävällisyydestä.

Tehoakin on Konalle kertynyt tänään 2014 hevosvoimaa artikkelin mukaan. Lopuksi huuruillaan ja väitetään että vaihtoehtoja on sähköautoilun saralla ja niitä tulee lisää vaikka Kona ei tuo yhtään ainuttakaan uutta vaihtoehtoa sähköautoiluun kattaen mitään uutta kokoluokkaa tai korimallia, halvempiakkuinenkin tulee lipomaan läheltä jo 9 vuotta katseltua 40 000€ hintaluokkaa tiloiltaan pienessä korissa.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/733306-loytyyko-totuus-sahkoautoista-abcn-nurkkapoydasta-testasimme-miten-uusi-hyundain
tallennettu

Hyundai Scoupe GT
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #118 : Tammikuu 09, 2019, 17:05:50 »

"kunhan sähköautot halpenevat" "sitku akut ja sähköautot halpenee" "tulossa on parin vuoden sisään kohtuuhintaisia sähköautoja."

TOTUUS:

Hyundai Kona maksaa 43 000€ (alkup. Leaf 40 000€) ja tämä uusi Nissan Leaf 48 000€.

Sähköautot näyttäisivät siis kallistuvan, Leafin tapauksessa jopa 8000€ kalliimpi kuin originaali 100km matkanen Leaf.

https://www.is.fi/autot/art-2000005959840.html?ref=rss

Kohta pitää alkaa jo puhua siitä että saataisinko sähköautojen hinnat palautettua originaalin Leafin tasolle, siis sen sympaattisen imurin näköisen sammakkoauton joka sympaattisesti pösötti latauksella noin 100km ja talvella vähemmän.
tallennettu

Hyundai Scoupe GT
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member

« Vastaus #119 : Tammikuu 16, 2019, 22:52:50 »

Mitä mä just luin:

https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoautojen-maara-jatkaa-kasvuaan-taalla-ovat-suomen-sahkoautot

Sähköautoja myytäisiin tänä vuonna 15 000 koska tänä vuonna ne tuplautuu (BEV +PHEV)

No ei nyt ehkä ihan. Muutenkin niin ammattitaidotonta puhua hybridistä jonain sähköautona. Minä puhun niistä bensa-autoina koska niissä on bensa-moottori ja ne kulkee bensalla että voin olla noille hörhöille vastavoima.  Grin

"sähköauto, eiku siis hybridi eiku tarkotin et kaikki autot missä sähkömoottori, siis vetyautokin sähköauto eiku eiku..." - kyllä kyllä rauhallista ja vakuttavaa puhetta ja tekstiä, luotan ja ostaisin sinulta sähköauton. Luottaisin kuin vuoreen.
tallennettu

Hyundai Scoupe GT
Sivuja: 1 ... 6 7 [8]
  Tulostusversio  

Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!