eyelid
|
|
« Vastaus #30 : Toukokuu 19, 2018, 11:35:05 » |
|
Pakko kommentoida tuota nikkiä, että itseasiassa jos haluaa olla Ekomies ajaa seuraavan teknologian autoilla: PHEV, Metaani, Vety, Sähkö. Bensa-Ioniq ei siihen kategoriaan tipu. Sitten on vielä muita määritelmiä ja haluttaessa noita voidaan kiristää. Ehkäpä tulevaisuudessa sinunkin Ioniqqisi saa uusiutuvan sähkön latausmahollisuuden toivon mukaan kunhan hinnat kehittyvät.
|
|
|
tallennettu
|
Skoda KamiQ G-TEC.
|
|
|
Huihai40
|
|
« Vastaus #31 : Toukokuu 19, 2018, 14:03:04 » |
|
Mistäs metaania saa tankata? Vetyä tietääkseni kahdesta paikkaa Suomessa, sekin rajoittaa hieman. Ja sähköhän ei ole seuraavaa teknologiaa, vaan ikivanha energianlähde autoilussa. Mutta tuleehan se töpselistä, eli täysin päästötöntä...
|
|
|
tallennettu
|
Niro PHEV '23 ex: Xceed PHEV '21 ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18 ex: Optima CRDi 6AT Business '15 ex: cee'd GDi DCT TX '13 ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
|
|
|
eyelid
|
|
« Vastaus #32 : Toukokuu 19, 2018, 14:12:41 » |
|
Metaanin tankkausverkosto Suomessa käsittää 2.6 miljoonaa ihmistä. Jos tämä lainsäädännössäkin esiintyvä sana (metaaniautoilla on esim. käyttövoimavero mikä selviää Trafin sivuilta) on automiehelle vieras, niin mahtaisko omaa sukua maakaasu ja biokaasu sitten olla tutumpi? Kahdesta paikkaa saa nesteytettyä metaania. Jos nämä asiat on vieraita niin tulen mielelläni luennoimaan, 2h siinä menee.
Mikä vika uusiutuvassa sähkössä on kuten sanoin? Paikallistuotettuna varsinkin.
|
|
|
tallennettu
|
Skoda KamiQ G-TEC.
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #33 : Kesäkuu 08, 2018, 21:18:43 » |
|
Nyt on 2700 km rullailtu menemään ja kulutus on ollut 3,9-4,2L haarukassa riippuen marssivauhdista. Tästä ei paljon voi enään kulutuksen osalta paljon parantaa kuin vaihtamalla täysi sähköpeliin. Sitä voi sitten itse kukin laskea paljonko pitää ajaa että saa autojen hintaeron kurottua päästäkseen plussalle esim. sähkö Ioniq vs hybrid/plugin. Auto on tarvittaessa myös sporttinen kun laittaa kevyellä otteella kepin S moodiin ja ohitukset hoituvat ripeästi.Toisaalta kaiken huipputekniikan keskellä ihmetyttää antiikinaikainen jalkatoiminen käsijarru mutta onneksi se on edes piilossa vasemmalla jalkatilassa.Samaa ratkaisua olen nähnyt esim.uudessa Leafissa missä hinta on lähelle 40k€ Ioniqin alusta on yllättävän hyvä esim.mukulakivien päällä ajaessa ja myös mökkisoratiet se menee kuin kiskoilla.Mitään ylimääräistä nitinää tai natinaa ei myöskään kuulu eli kokoonpano on hyvin tehty
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
eyelid
|
|
« Vastaus #34 : Kesäkuu 09, 2018, 11:00:19 » |
|
Oishan siinä madallussarjaa, A-luokan vierintävastuksen renkaat ja spoilerisarjaa tarjolla jos haluaa kulutusta pienentää
|
|
|
tallennettu
|
Skoda KamiQ G-TEC.
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #35 : Lokakuu 16, 2018, 18:22:01 » |
|
Kymppitonni ajettu ja ilman murheita.Viikonloppuna laitetaan hyvin rullaavat Nokian kitkat alle ja katsotaan tippuuko kulutus.Toisaalta viilenevät kelit kompensoi niin voipi pysyä samana.Tämä auto menestyi aikanaan TM talvitestissä hyvin ollen paras testatuista hybrideistä niin antaa talven tulla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
X800XL
Rekisteröitynyt
Viestejä: 4
|
|
« Vastaus #36 : Marraskuu 29, 2018, 14:10:28 » |
|
Valitsin rengasmyyjän rengasmoottorilla 15" tuuman talvirenkaat. Eivät mahtuneet alle sillä vanteen sisähalkaisija otti kiinni sähköisen käsijarrun kiinnikkeeseen. Onkohan kaikissa kolmessa Ioniq-mallissa sama käsijarrutekniikka?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 03, 2018, 15:22:13 » |
|
Valitsin rengasmyyjän rengasmoottorilla 15" tuuman talvirenkaat. Eivät mahtuneet alle sillä vanteen sisähalkaisija otti kiinni sähköisen käsijarrun kiinnikkeeseen. Onkohan kaikissa kolmessa Ioniq-mallissa sama käsijarrutekniikka?
EV Ionig vaatii 16" vanteet,muissa HEV ja PHEV malleissa on mekaaninen "käsijarru",mikä on jalkatoiminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 15, 2018, 23:26:32 » |
|
Kovasti tuppaa kylmillä keleillä kulutus nousta niin piti ryhtyä sammuttamaan lämmitys aika ajoin.Lyhyessä pätkäajossa tämä onnistuu hyvin ja olen saanut pidettyä toistaiseksi keskikulutuksen 4,5 litrassa.Lämpötila on ollut -5-+5.Ilman tätä temppua kulutus voi olla litrankin enemmän Auto kulkee siis selkeästi enemmän sähköllä taajamassa kun lämmityslaite on suljettu ja aina kun järjestelmä kytkee polttomoottorin päälle esim.lataamaan akkua niin pitää kytkeä myös lämmitys .
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #39 : Tammikuu 22, 2019, 18:47:47 » |
|
Auto kävi ensimmäisessä huollossa mikä kustansi noin 230€.Samalla tehtiin akun ohjausjärjestelmän päivitys(BMS),mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.Tuntuu kuitenkin siltä että auto käyttäisi ajamiseen enemmän akkua? Sopivasti tuli kunnon talvi tänne pk-seudullekin niin saa talvitestit pidettyä.Hyvin toimii -25 asteessa ja auto lämpenee ilman esilämmitystä noin vartissa eli juuri kun pääsee perille töihin tai kotiin Penkinlämmitin on tosi tehokas ja ratin lämmitys mukava bonus.Keskikulutus on näillä keleillä vielä kohtuullinen 5.5l ottaen huomioon lyhyet ajomatkat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
eyelid
|
|
« Vastaus #40 : Tammikuu 22, 2019, 21:52:28 » |
|
BMS = Battery Management System, eli justiin tuo akun ohjausjärjestelmä. Se on monimutkainen ja liikesalaisuuksia sisältävä ohjausboksi koska sisältää valtavan määrän työtä ohjelmakarttojen luomisessa että ei ajossa sähkömoottori tai akusto esim. kuumene ja kojauta itseään.
Nekin on kalliita, vaikka usein sanotaan että vain akusto maksaa sähköisissä autoissa. Höpsis, kyllä maksaa paljon ne sähkömoottorit, BMS ja korkeajännite-elektroniikkakin.
|
|
|
tallennettu
|
Skoda KamiQ G-TEC.
|
|
|
Petteri2
Full Member
Viestejä: 214
|
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 21, 2019, 08:14:07 » |
|
Sopivasti tuli kunnon talvi tänne pk-seudullekin niin saa talvitestit pidettyä.Hyvin toimii -25 asteessa ja auto lämpenee ilman esilämmitystä noin vartissa eli juuri kun pääsee perille töihin tai kotiin Penkinlämmitin on tosi tehokas ja ratin lämmitys mukava bonus.Keskikulutus on näillä keleillä vielä kohtuullinen 5.5l ottaen huomioon lyhyet ajomatkat. Mites meni lopputalvi? Tuo lämmityslaitteen räplääminen on tullut itselläkin tutuksi Optima PHEV:n kanssa. Phevissä kun sähköllä pääsee vain jos lämmitystä ei tarvita, lämpö tulee polttomoottorista. En olisi ennen Optimaa uskonut, että ajaminen onnistuu mukavasti ilman mitään sähköistä tuuletusta tms. +6'C keleillä lyhyellä esilämmityksellä siirrytään ratin ja penkinlämmityksen turvin aivan mukavasti 15km työmatkat ja vähän pidempiäkin siivuja. Jos on tiedossa yli 50km matka, niin olen ajanut HEV modessa alkupätkän jonka aikana myös koppi lämpenee mukavasti ja loput sähköllä lämmitin pienellä jolloin polttomoottorin käyttely rajoittuu lähinnä alkumatkaan. Varmasti normaali polttomoottoriauton tai sähköauton ajajat ihmettelevät, että onpas vaikeaksi tehty autoilu. En usko, että tavisautoilijaa kiinnostaisi tälläistä optimointia tehdä, mutta itseltä menee ilman erillistä suunnittelua tms ihan samalla vaivalla kuin perheen kakkosautossa manuaalisen ilmastointilaitteen käyttö parilla säädöllä per ajomatka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ekomies
Jr. Member
Viestejä: 51
|
|
« Vastaus #42 : Huhtikuu 21, 2019, 17:54:24 » |
|
Talvi on taputeltu ja kesänakit on ollut jo jonkin aikaa alla.Ilmastointi toimii sähköllä ja sitä ei tarvitse sammutella samalla tavalla kuin lämmitystä että pääsee sähköllä enemmän ajamaan.Ioniq on hyvä bensa-auto ja käytännön kulutus näillä keleillä 3,9-4,1 litraa. Omalle ajoprofiilille sopisi parhaiten plugari kun päivän ajot on alle 50km.Väliraha plugariin on kuitenkin sen verran iso että vaihto ei kannata. Käytettyä harkitsevalle suosittelen alkaen 2018 vuosimallia kun vanhemmissa on mm.perinteinen lyijyakku tyhjentynyt mikä on takakontissa ja käytetään esim.käynnistämiseen.Näissä uudemmissa akku on integroitu varsinaiseen akkuun mikä on takapenkin alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
antsu
|
|
« Vastaus #43 : Huhtikuu 21, 2019, 18:43:10 » |
|
Käytettyä harkitsevalle suosittelen alkaen 2018 vuosimallia kun vanhemmissa on mm.perinteinen lyijyakku tyhjentynyt mikä on takakontissa ja käytetään esim.käynnistämiseen.
Ja uusi lyijyakku maksaa 100€
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petteri2
Full Member
Viestejä: 214
|
|
« Vastaus #44 : Huhtikuu 21, 2019, 22:20:14 » |
|
Ja uusi lyijyakku maksaa 100€ Ja vaatii korjauksen, 2018 alkaen riittää, että painaa nappia kojelaudasta niin matka jatkuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|