KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Huhtikuu 26, 2024, 00:20:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Huhtikuu 26, 2024, 00:20:34

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hyundai Ioniq -topic  (Luettu 125729 kertaa)
Juuso
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #90 : Toukokuu 01, 2022, 15:53:58 »

Dodii, täälläkin tuli sitten hankittua Ioniq Plug-In, reilu kuukausi on nyt autolla ajettu. Hieman arveluttaa teknisten laitteiden runsas määrä ja niiden kestävyys ajan kanssa mutta toistaiseksi ei ole moittimista ollut. Auto on siis Facelift Style versio. Edellinen auto oli ultra-luotettava Honda, siitä ei ainakaan voi luotettavuudessa paremmaksi pistää.
Diesel-Hondan käyttövoimavero alkoi kuitenkin kyrsimään kun työmatkakin on nykyään aika lyhyt ja aloin miettimään Ioniqia jo ennen kuin polttoaineiden hinnat nousivat nykyisiin sfääreihin ja kun huolto ja katsastus alkoi Hondassa lähestymään aloin tosissaan kattelemaan Plug-In Ioniqia. Kun vielä onnistuin saamaan varsin asiallisen hyvityksen vanhasta autosta kauppa oli selvä.

Nollasin kulutuslukeman vajaa kuukausi sitten ja sen jälkeen keskikulutus on ollut naurettava 0,3 L /100 km.
Mainittakoon että olen tähän saakka ajellut lähinnä työmatkoja joka on vajaa 20km/ suunta ja kauppareissuja vähän yli 20km suuntaansa + joitakin vähän pidempiä matkoja, lataus käytännössä päivittäin, joskus kaksikin kertaa. Lämmitystä en ole ajossa käyttänyt, joten polttomoottori ei paljoa ole käynyt.

Oikein kylmiltä säiltä ei siis vielä ole kokemuksia mutta vajaa -10 C asteessa ajaminen sähköllä ilman lämmitystä ei  ole tuottanut ongelmia. Sisätilan lämmitintä olen pakkasaamuina käyttänyt hetken ennen ajoon lähtöä jotta ei tarvitsisi raapia ikkunoita jäästä. Kesällä olisi tarkoitus väsätä jonkinlainen autokatos jotta tästäkin päästään ensi talvena.

Kesällä varmaan tulee ajettua pidempiäkin matkoja ja ensi talvena joutuu varmastikin käyttämään bensamoottoria enemmänkin joten sitten nähdään paremmin millaista kulutus käytännössä tulee olemaan, olettaisin että minun olosuhteissani se tulee asettumaan jonnekin 1 - 2 L/100km.
Joka tapauksessa alhainen kulutus on ollut varsin positiivinen yllätys, etukäteen oletin että keskikulutus olisi minulla jotain 3 L/100km.

tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #91 : Toukokuu 02, 2022, 17:23:47 »

Tervetuloa foorumille Juuso!
Itselläni on vastaava peli ja samanlainen ajoprofiili.Keskikulutus 45 tkm matkalla 1,8 ja siinä on talviajoa ja pitkiäkin reissuja.
12V akku on ainoa mitä kannattaa seurata,muuten ei pitäisi olla huolenhäivää Smiley
tallennettu
Juuso
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #92 : Toukokuu 04, 2022, 21:13:48 »

Kiitos Ekomies, laatupeliltähän tämä vaikuttaa. Latausluukun toiminta on kyllä hiukan epämääräistä, välillä joutuu painamaan useamman kerran jotta saa kannen auki/kiinni.

Pienikokoista vararengasta voisin autoon harkita vaikka sille ei varsinaista paikkaa tässä Plugari versiossa olekaan. Jotenkin en vaan luota tuohon renkaanpaikkaus sarjaan. Jos renkaaseen tulee isompi repeämä ei paikkaussarja sitä pysty korjaamaan.

Joka tapauksessa luottavaisin mielin auton suhteen mennään kohti kesää.
tallennettu
Juuso
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #93 : Heinäkuu 02, 2022, 13:55:03 »

Palataanpa asiaan kun kolme kuukautta on kulunut siitä kun viimeksi täytin tankin ja mitä kulutukselle on sinä aikana tapahtunut. Tässä vaiheessa auto näytti bensa-ajolle matkaa vielä vajaa parisataa kilometriä mutta ajattelin tankata sen kun tuo pyöreä 3 kk tuli täyteen viime tankkauksesta. Tällä ajotyylillä autolla olisi siis kuitenkin voinut ajaa vielä useita viikkoja ilman tankkausta.

Tankkausta ei muutenkaan voi verrata ihan normaalin bensa-auton tankkaukseen kun tankin koko on selvästi pienempi kuin tavallisessa autossa, tässähän se on 43 litraa ja käytännössä tankattaessa menee varmaan max. jotain reilu 35 litraa.

Tuon 3kk:n aikana kilometrejä on tullut 5000 km ja laskennallinen kulutus tankatun bensiinin ja matkamittarin mukaan on 0,67 L/100 km ja ajotietokone näyttää saman matkan kulutukseksi 0,6 L / 100 km. Ei huono.

Nyt mukana on jo melko paljon 100 – 200 km ajomatkoja ilman välilatauksia mutta kun suurin osa ajoista on kuitenkin edelleen työ-ja kauppamatkoja jotka menevät kokonaan tai lähes kokonaan sähköllä niin kokonaiskulutus on silti tuo selvästi alle litran satasella. Eli halvalla menee mutta menköön Smiley

Ilmastointihan tässä toimii sähköllä eikä se näytä dramaattisesti syövän sähkörangen kilometrejä.

Toki on hyvä huomata että nämä lukemat on saatu ajamalla enimmäkseen kesäkeleillä, talvella kulutus tulee väistämättä nousemaan korkeampiin lukemiin. Sitä odotellessa jatketaan ajamista jollei nyt ihan ilmaiseksi niin ainakin lähes.
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #94 : Syyskuu 20, 2022, 18:27:37 »

No niin toinen vika eli latauskaapeli ei lukittaudu autoon ja lataus ei käynnisty.Solenoidi lakannut toimimasta ? Korjaus vedä latausluukun hätäavausvaijerista mikä vapauttaa myös latauspistokkeen jos se on"jumissa"Varasin kyllä takuuhuollon,mutta näitä on ilmeisesti jonossa kun osaa joutuu odottelemaan kuukauden verran.Katsotaan jos vika uusii niin pidetään huolto varalla Roll Eyes
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #95 : Lokakuu 14, 2022, 19:54:31 »

Lukitus moottori latauspistokkeelle vaihdettu ja vika tuntui uusivan sitä ennen säännöllisen epäsäännöllisesti.Hätäavausvaijeria tuli vedettyä monta kertaa.
tallennettu
Juuso
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #96 : Marraskuu 01, 2022, 11:23:12 »

Palataanpa taas takaisin tännekin. Aika hiljaista näyttää täällä olevan, onneksi Ekomies sentään antaa palautetta omasta ajopelistään.
Auton vioista en voi tässä vaiheessa kirjoittaa mitään, yksinkertaisesti siitä syystä ettei niitä ole ollut.

Auto on taas tankattu, mukavat 4 kk ja vajaa 6000 km meni tällä kertaa tankillisella, laskennalliseksi kulutukseksi tälle matkalle tuli n. 0,6 L/100 km. Samaa lukemaa näyttää kulutusmittari koko sille ajalle joka auto on minulla ollut.

Varsinkin nyt syksyn tultua on tullut ajettua vähemmän matkoja joissa tarvitaan polttista avuksi, se näkyy harventuneena tankkausvälinä. Toki niitä pidempiäkin matkoja tulee ajettavaksi aina silloin tällöin.

Eli näillä ilmoilla olen vielä päässyt lähinnä sähköllä ajelemaan, eikä polttomoottorin käyttämisestä lämmityksen kannalta esimerkiksi työmatkalla olisi juuri hyötyäkään, moottori lämpiäisi käytännössä kunnolla vasta siinä vaiheessa kun olisin jo saapumassa työpaikalle.

Tosin aamut alkavat olla niin kosteita ja kylmiä että varmaan kohta on pakko moottoriakin käyttää enemmän, jotta ikkunat pysyvät kunnolla auki, liikenneturvallisuus edellä tässä on kuitenkin mentävä.

Toki jo nyt pitempiä matkoja ajaessa laitan heti suosiolla lämmityksen päälle kun sähköajo ei kuitenkaan riitä koko matkalle. Samoin kun on vieraita kyydissä käytän polttista ettei heidän tarvitse turhaan kalistella hampaitaan autossa. Muuten on kyllä myönnettävä että mahdollisimman pihisti olen tähän saakka yrittänyt ajaa, ehkä se on sellaista rajojen kokeilemista miten halvalla tällä pystyy edes teoriassa pääsemään. Myöhemmin tästä tulee varmaankin lipsuttua.

Ajomoodina on siis yleisimmin tullut käytettyä sähköajoa, pidemmillä matkoilla automaatti-moodia. Hybridi valinta sopii silloin jos haluaa säästää ajoakkua perille esim. kaupunkiajoa varten.

Ioniqin heikoin lenkki ainakin itselle on sen heikko vetomassa. Vetokoukku olisi ihan tarpeellinen mutta kun tällä on sallittua vetää ainoastaan jarrullista kärryä max 750 kg eikä sellaisia juuri taida olla, täytyisi varmaan muutoskatsastaa joku isompi jarrullinen vaunu tuohon 750 kg:een. Itsellä kun sattuu kuitenkin jo olemaan jarruton pikkukärry niin ei kauheasti tee mieli ostaa kokonaan uutta kärryä vähän niin kuin turhan takia.

Etiäpäin kohti talvea, katsotaan kulkeeko Ioniq lumessa niin kuin mummo kelkallaan.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #97 : Marraskuu 01, 2022, 12:32:53 »

Sisätilalämmitin on kova sana plugariin.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #98 : Marraskuu 17, 2022, 20:31:19 »

Hyvin on Juuso sisäistänyt plugarilla ajamisen.Sisätilanlämmittimellä pärjää vielä 15 km työmatkat kun laittaa sen aamulla ennen starttia puhaltamaan ikkunat auki.Itse laitoin koukun autoon ja satunnaiset jarruttomat kärryn vetokeikat onnistuvat hyvin.
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #99 : Joulukuu 30, 2022, 22:06:24 »

Jälleen 12v akku oli tyhjentynyt ja auto jäi työpaikan pihalle laturiin.Lounaalla pelasi vielä hyvin ja iltapäivällä oli kuollut Huh
Jokin sitä virtaa vie ja pitää varmaan ostaa apukäynnistin varalle takakonttiin.Takakontin lukko piti ainakin omaa elämäänsä menemällä kiinni ja auki
itsekseen jonkin aikaa.Olen lukenut myös kuljettajan oven ohjausyksikön virheestä,mikä on jättänyt virran päälle ?   
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #100 : Tammikuu 28, 2023, 13:24:54 »

Auto on ollut  viikon huollossa  jatkuvan 2A virtavuodon vuoksi ja nyt pitäisi olla kunnossa  Smiley
Pitävät vielä viikonlopun yli ja tarkistavat että auto pelaa ennen luovutusta.Samalla tehtiin 60 tkm huolto vähän ennakkoon ja koko ajan on ollut
sijaisauto veloituksetta.Toivotaan että nyt on 12V akkuongelmat selätetty.Boosteriksi ostin kuitenkin Noco GB40 mikä on kompaktin kokoinen ja hyväksi todettu.
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #101 : Helmikuu 03, 2023, 21:00:54 »

Muutama päivä ajeltu suu messingillä ja akun purkautuminen oli ehkä  oikeanpuoleisen peilin aiheuttama mikä vei 2A virtaa Roll Eyes
Kolmen vuoden huoltoon kuului myös eCall järjestelmän akun vaihto ja jostain olen lukenut että niissäkin on ollut häiriötä liittyen 12V akun tyhjenemiseen.
Onneksi autossa on huolenpitosopimus niin kaikki menee sen piikkiin oli takuuta tai ei kuten 12V akussa on vain 2 vuoden takuu ja nyt siis vaihdettiin sekin
toisen kerran.
Lukiessani muiden murheita muissa merkeissä ja malleissa niin tämä on vielä ollut siedettävää eikä kokonaan sähköpeliin ole vielä kiirettä kun tuntuu että
siinä pitää olla paksu lompakko ja hyvät hermot Grin
tallennettu
Jabinho
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 1


« Vastaus #102 : Maaliskuu 15, 2023, 17:37:50 »

Käytin äsken Ioniqin huollossa. Huollon jälkeen ei näy rangaspaineita ajotietokoneelta. Ennen huoltoa nuo kyllä näkyivät. Missä vika ja onko muille sattunut vastaavaa ? Espoon Autoverkkokaupassa tehtiin huolto.
tallennettu
Ekomies
Jr. Member
**
Viestejä: 51


« Vastaus #103 : Maaliskuu 15, 2023, 20:17:36 »

Normaalisti ajamalla viimeistään 20 minuutin jälkeen pitäisi paineet näkyä näytössä ja vaatii varmaan huollossa käynnin jos näin ei tapahdu. 
tallennettu
Juuso
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #104 : Heinäkuu 09, 2023, 16:56:29 »

Tulipa katseltua tätäkin palstaa ja kun huomasin että olen päivittänyt tänne tietoja viimeksi viime vuoden lopulla niin mainitaan nyt taas muutama asia Ioniqista.

Pakkasia ei menneenä talvena juurikaan ollut joten talviominaisuuksista ei kauheasti voi sanoa. Näyttäis siltä että kun lämpötila laskee kahteentoista, kolmeentoista pakkasasteeseen niin auto menee automaattisesti hybriditilaan, silloin bensamoottoria ei saa pois päältä muuten kuin sammuttamalla kokonaan ilmastointi/lämmitys yksikön, ja sitten taas tuulilasi huurtuu melkoisen nopeasti kun mitään puhallusta ei lasille tule.

Muuten tuulilasi pysyy pakkasillakin auki aika hyvin pelkällä kylmäpuhalluksella jos ei halua käyttää polttista kylmillä ilmoilla.
Tällä hetkellä auton kulutuslukema on vakiintunut 1,1 litraan satasella, ja kun ajaa puhtaasti hybridiajolla niin lukema on n. 4 L/100 km, eli silloinkin varsin siedettävä.

Muita huomioita autosta:
Sadetunnistin on hieman epämääräinen, joskus ei tahdo käynnistyä vaikka sataa jo jonkin verran, toisinaan vinguttaa pyyhkimiä kuin heikkopäinen vaikka sade on aivan olematonta, herkkyyttä pitää säätää turhan paljon. Entisessä Hondassa tämä toimi paremmin.

Peruutuskamera on hyvin laajakulmainen mikä on näkyvyyden kannalta hyvä, sen sijaan se on herkkä likaantumaan. Ainoastaan jos on täysin kuiva keli niin kuin tänä vuonna oli alkukesästä, kamera on pysynyt sen verran puhtaana että siitä on jotain hyötyäkin. Talvella jos on lunta se kerää sitä ja muulloin vesisateella kosteutta niin paljon jo pienenkin matkan jälkeen että ennen peruuttamista on käytävä puhdistamassa kamera jotta siitä näkee jotain. Onkin tullut tavaksi auton peräpään ohi kulkiessa pyyhkäistä kamera puhtaaksi.

Mitä olen ollut muiden autojen kyydissä niin ei niistä ainakaan noin helpolla kamera tahriinnu.
Olenkin miettinyt voisiko kameran päälle rakentaa muovista jonkin suojan estämään likaantumista.

Valot: autossahan on ledivalot mikä oli yksi asia mitä halusin kun auton ostin. Edellisessä autossa oli tavalliset halogeenit joiden tehoa ei voinut millään mittapuulla kehua. Silti on sanottava että tämänkin auton kaukovalot on jonkinlainen pettymys, pitkien valoteho ei yksinkertaisesti riitä varsinkaan syksyllä/talvella jos lunta ei maassa ole. Lähivaloissa sen sijaan ei ole moitittavaa, niillä näkee hyvin. Jos pidän auton pidempään on selvää että asennutan siihen lisäpitkät.

Sitten auton luotettavuudesta: Tästä ei edelleenkään ole paljon sanottavaa, tähän saakka Ioniq toiminut kuin sveitsiläinen kello, ensimmäistäkään vikaa ei ole toistaiseksi ilmaantunut. Reilu 30 000 siis nyt mittarissa.

Ekomiehellä on näemmä ollut joitakin ongelmia omassa autossaan, toivottavasti ne on nyt voitettu. Joka tapauksessa Ioniqin omistajat voivat olla melko rauhallisin mielin kun muistaa auton pitkän takuun.

Eli kaiken kaikkiaan aika vaivattomasti on mennyt. Toisaalta nyt kun olen nähnyt miten mukavasti sähköajolla pärjää on tullut väkisinkin mieleen vaihtaminen täyssähköiseen kulkineeseen. Siksi en ole vetokoukkuakaan autoon vielä hommannut. Täytyy sitäkin vaihtoehtoa miettiä. Joka tapauksessa tällä nyt mennään vielä ainakin jonkun matkaa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!