KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Joulukuu 01, 2023, 22:42:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Joulukuu 01, 2023, 22:42:19

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sportage 2016 crdi 4wd AT tuning?  (Luettu 9613 kertaa)
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« : Heinäkuu 17, 2019, 18:31:46 »

222hv/463Nm nyt ainakin toistaiseksi, aika paljon jäi tavotteista. Maalailtu, laitettu isompia/kevyempiä pyöriä ja räpelletty valojen kanssa. Pakoputkistossa sukulaisuutta Octavia RS:ään. Iällä toki jo, mutta vasta 20tkm ajettu.







Muuten ihan kiva auto, mutta toi automaatti on kyllä surkea.
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.101


« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2019, 07:19:02 »

Mistäs tavotteista jäätii?
tallennettu

Hyundai i40 2.0 GDI. Manuaali, Manuaali ilm. Nahkaratti. Tuplaputket, muuta ei mies tartte.

 - Jokin harrasteauto myös
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2019, 11:47:56 »

Odotin 260-280hv lukemia, mutta törmäsimme seinään 220hv kohdalla. Kuitenkin 217hv tuli "heittämällä" vakioahdoilla ja -railipaineella, joten tuossa kohtaa oltiin vielä kovin tyytyväisiä ja tavoitteet vaikuttivat realistisilta. Vääntöjä saisi nytkin helposti lisää, mutta en halua riskeerata laatikkoa turhaan. Tämä on alkujaan 136hv versio, joten ihan mukava piristys jo nyt. Auto on varsin kiva ajettava korkeasta painopisteestään huolimatta ja suorituskykykin olisi varmaan ihan ok jollain nykyaikaisella laatikolla tai manuaalina. Nyt 0-100kmh 8,0s ja 1/4maili 15,5s. Pitää tuossa koettaa pähkäillä onko "tehorajoittimessa" kysymys softasta vai varsinaisesta mekaanisesta rajoitteesta, mihin en kyllä ihan heti usko. Täytynee ajella testerin kanssa ja hieman logitella arvoja, kun nyt kerkiää.

Tuossa nyt on vielä jonkin verran muutakin puuhastelua orkkis ajovalojen parantelun kanssa ja Eberin asennus kesken. Auto on kovin hiljainen muuten, mutta karkealla asvaltilla rengasmelu häiritsee. Pitänee tehdä tuollekkin jotain.

Takavilkku/peruutusvaloprojekti.


Keskellä vilkku ja reunoilla 6W DRL-valo, jota käytän peruutusvalon lisänä (varsinainen peruutusvalo vaihtui 27W CSP-ledihökötykseen). Kiinasta vilkku/DRL jotain 15e pari rahteineen muistaakseni. Sopivuus lähes täydellinen.


Ennen tummennusta vähän itsetehdyn näköinenkin.


Tummennuksen jälkeen ok ja autossa paikallaan toimiva ja varsin hyvännäköinen. Saapa nähdä kuinka kauan kiinanihmeet sitten toimii.


200W lisäpitkä upotettuna puskurin alle. Orkkis xenoneihin (D3S) tilasin 55W kamat Kiinasta, mutta eivät ole saapuneet vielä.

tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.101


« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2019, 17:27:34 »

Nätti. Saatko linkattua johonkin kuvapalveluun kuvat mieluummin? Onhan siinä jo 100hp lisää vakioo nähden niin luulis riittävän, alkaa mennä ahnehtimiseksi vakioautolla muute.  Smiley

Etuvetoko tää lienee vai nelikko? Noilla on hyvä hintalaatusuhde sikälis että paljon saa autoa.
tallennettu

Hyundai i40 2.0 GDI. Manuaali, Manuaali ilm. Nahkaratti. Tuplaputket, muuta ei mies tartte.

 - Jokin harrasteauto myös
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2019, 19:26:37 »

Klikkaa kuvia hiiren oikealla ja sieltä "näytä kuva", niin näkyy vähän järkevämmin nuo kuvat.

Otsikonkin mukaan on 4wd. Samasta syystä (ja mehumaija-automaatista) johtuen voimansiirron häviöt max kierroksilla yli 50kW. Tämä ei myöskään ole ensimmäinen virinaku minulle, eikä todellakaan sieltä viritetymmästä päästä, joten tuskin tyydyn nykyisiin tehoihin, mutta katsotaan nyt. Mitään urheilullisuuden tuntua tuskin tästä moottori/vaihdelaatikko yhdistelmästä on saatavana, mutta mukavan käyttöauton emännälle kylläkin. Ehkä kulutuskin siinä sivussa hieman pienenee.
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.101


« Vastaus #5 : Heinäkuu 18, 2019, 20:50:03 »

No niin just eipä pitäis lueskella mitää juttuja yliväsyneenä pikasesti kun osaa otsikkoakaa enää tavata.  Smiley

Mitäs muutoksia koneelle? Turbo ja ohjelma lienee ja vähän jotain putken tynkää? Itekkö säädit ohjelman vai kenties joku firma autto?

Just ajelin itte kaasukäyttösellä e-sarjan mersulla, 0-100 varmaan 11 sekuntia mutta eipä ois mulle merkityst arkiajossa, joillekki pitää olla sit ainaki 260hp kaupassa ja töissä käyntiä varte.  Grin
tallennettu

Hyundai i40 2.0 GDI. Manuaali, Manuaali ilm. Nahkaratti. Tuplaputket, muuta ei mies tartte.

 - Jokin harrasteauto myös
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2019, 21:33:10 »

136hv motti ja vaihdeloota on identtinen 184hv version kanssa lukuunottamatta turboa. Itse en ainakaan varaosanumeroista selvittämällä mitään muita eroja löytänyt. Ahdin on tosiaan tuollaisesta 184hv mallista, mutta siihen on vaihdettu sisuskalut suuremmaksi. Pakoputkisto on nyt vielä kesken, kun sopivaa peräpönttöä ei ollut Suomesta saatavana, mutta kyllähän sitäkin on virtaavammaksi tarkoitus tehdä. Välijäähdytystä on parannettu. Näissä EU6 vehkeissä nuo ruokapuolen jutut on yleensä melkoisesti ylimitoitettuja, joten siksi ovat otollisia bittivirityksille. Karala näitä autojani on aina säätänyt. Mies tykkää näistä projekteistani kuin hullu puurosta ja kun vielä tietää kuinka vähään aina tyydyn... Grin

Hölmöähän se on tälläista möhköä virittää ja menettää monen vuoden takuu samalla, mutta tämä nyt jäi todella sopuisasti käsiin, eikä hermoni kyllä kestä vakion nihkeyttä, vaikka muuten rauhallinen kaveri olenkin. Eiköhän tuo emännys tällä taas aja monta vuotta, joten pistän auton kerralla sellaiseen kuntoon, ettei tarvitsisi vähään aikaan siihen koskea.
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.101


« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2019, 07:23:02 »

Joo, siisti homma sanoisin.  Smiley

Tuli puljattua DualFuel-viritysten kanssa muutama vuosi sitten, mutta täällä olevat trollit ja mielensäpahottajat oli taas sitä luokkaa että jäi kertomatta mitään niistä. Biokaasulla tehoa tuli parhaimmillaan +40% (noh lähtötaso 118hp ja paras vetäsy 150hp tasan AMW:n penkissä) lisää ja polttoainekustannukset väheni 20%, mutta ongelmaksi muodostuu konversion kallis hankintahinta noin 3000€, mutta jossain määrin potentiaalista tekniikkaa tuokin. Mitäpä ei viritysmies maksaisi mistäkin. Grin

Taitaa konsernin tomaattilootat olla 8spd lootaan asti kaikki sellasia outoja soppavatkaimia, että auto tuntuu kiihtyvän 3/4 kaasulla paremmin kuin täyskaasulla ja säädöt ja ohjelmointi tähdätty perusajoon. Täyskaasulla on turha kiihdytellä missään, ei saa kuin ääntä aikaseksi.

Mie näin tälläsen joskus edellisessä elämässäni kun ei ollu muuta tekemistä kuin selata vain nettiä ja viritysosia eri autoihin ja oppia niistä. Tuo ehkä käy, tai sitten ei kelpaa alkuunkaan. EDIT: Tosin siinähän lukee jo että ei nelivetoon näköjään.

https://tuscanicustoms.com/performance/1864-jun-bl-axle-back-exhaust-ql-kia-sportage.html

tallennettu

Hyundai i40 2.0 GDI. Manuaali, Manuaali ilm. Nahkaratti. Tuplaputket, muuta ei mies tartte.

 - Jokin harrasteauto myös
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #8 : Heinäkuu 19, 2019, 13:42:14 »

Karala noita aina kehuu helppoviritteisiksi, kun polttoaine on valmiiksi kaasuuntunutta. En tiedä kuinka paljon sillä näitä tavis kaasuautoja optimoidaan, mutta käy kertomansa mukaan ympäri maailmaa säätämässä tollasia isompia koemoottoreita/-voimalaitoksia. Voimanteko on helppoa, mutta toimintasäteen/-ajan kustannuksella, joten kovaa tasapainoittelua kuulemma.

Nollasin tuon autolaatikkoni testerillä, koska edellinen omistaja yli 80v pappa ja ajotapa varmaan sen mukainen. Nyt tuntuisi hiljakseen oppivan nopeammaksi, mutta logiikkahäiriöitä tuokaan ei poista. Itse ajan aina sport-modella, kun normiasetuksella kaasupolkimen vaste menee aika kauhiaksi ja ohjauskin tuntuu veltommalta.

Noita valmisjuttuja itsekkin selailin, mutta pyöreistä pakoputkivaihtoehdoista olisin kelpuuttanut ainoastaan jonkin tämän tyylisen: https://cdn11.bigcommerce.com/s-e15ca/images/stencil/500x500/products/25470/66252/108720_1__50309.1424393021.jpg?c=2, joka olisi ollut hankalahko vetokoukun kanssa toteuttaa. Muuten pyöreät putkenpäät näyttää hieman vanhanaikaiselta. Hintapolitiikan perusteella tein oman ratkaisun ja hommasin uuden Octavia RS:n kromipäät ja diffuusorimuovin. Taisivat kaikkineen jäädä alle 200e, ja sitten vain leikkaa/liimaa, niin tälläinenhän siitä lopulta tuli: https://kuvanjako.fi/1bosd.jpg. Ei ollut ihan kädenkäänne tehdä, mutta tuli juuri sellainen kuin ajattelinkin. Toistaiseksi putkenpäät ovat vielä silmänlumeita, mutta varmaan ensiviikolla muuttuvat toimiviksi. Sitten koko putki on 2,5". Takavalojen välissä oleva tummennettu heijastinsoiro ei ole enää heijastin, vaan toimii parkki-/jarruvalona.

Kaikessa tässä rakentamisessa on mukana oman 16v pojan opettaminen ja poika onkin tehnyt valtaosan tarvittavista töistä. Tekee sitten aikuisena mitä tekee, mutta osaa hitsata/maalata ja muutenkin ymmärtää moottorien sielunelämästä edes perusasioita, niin erottuu tulevaisuuden työpaikkaa hakiessaan helposti muista. Eikä aina tarvitse kutsua korjaajaa paikalle, kun jokin hajoaa, vaan osaa ja uskaltaa itse rempata mitä vaan.
tallennettu
valonviejä
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2019, 15:27:23 »

Nyt tuli käväistyä penkissä uudestaan. Lukemat nyt 239hv/520Nm. Vääntöä saisi enempikin, mutta laatikon vuoksi jätettiin tohon. Hevosia ei tällä setupilla ole enempää saatavana. Katsotaan nyt jätänkö tuohon vai jatkanko pidemmälle. On kuitenkin emännän kulkine, joten ihmeitä en tavoittele. Väännön lisääntyminen sai aikaan mukavia juttuja automaatin toiminnassa: Nyt ei vaihda alaspäin läheskään niin herkästi, eikä loota luista matalilla kierroksilla enää nimeksikään. Sellanen kumilankamaisuus on nyt poissa ja auto tuntuu "kevyeltä", kun pienikin koskeminen kaasupolkimeen saa auton linkoamaan eteenpäin.

Pakoputki on nyt loppuun asti 2,5" ja pakoputkenpäät nyt mallia toimiva. Normiajossa ei minkäänlaista eroa vakion äänimaailmaan, mutta käskiessä möreä kurnutus kuuluu sisään. Äänimaailma on varsin urheilullinen ja syntyi sattumalta, koska se ei varsinaisesti ollut pakoputkimuutoksen tärkein asia.

Kulutus näyttäisi alentuneen 20%, joten ilmastotalkoissa ollaan mukana.

Orkkis xenonvaloihin koetin ensin Philipsin +150% polttimoita, mutten huomannut mitään eroa. Nyt paikallaan 55W kiinan ballasti ja samankokoinen D3S polttimo ja lyhyet valot nyt jopa minun mittapuulla ok. Pitkillä tuo flood-tyyppinen 200W lisäpitkä antaa kivasti valoa jokapuolelle, mutta kantama on vain sellaiset 200-300m. Niimpä tilasin kokeeksi muutaman halvan 50W spottimallin ledvalon. Tarkoitus olisi saada lisävaloa suoraan eteenpäin sinne 300m tietäville ja piilottaa valo maskin taakse näkymättömiin. Liian kauas en valoa tiehän halua, koska silloin automaattivalonvaihtimen käyttäminen ei onnistuisi ja suurinpiirtein jokainen vastaantulija häikäistyisi turhaan.
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.101


« Vastaus #10 : Syyskuu 29, 2019, 20:42:03 »

No niinpä se joo korjaa paremmalla moottorilla huono automaattiloota kun potkua on riittävästi niin ei jatkuvasti vaihtele alaspäin joo tai nahkeasti luistattele siellä kun eteenpäin pitäisi mennä.  Smiley
tallennettu

Hyundai i40 2.0 GDI. Manuaali, Manuaali ilm. Nahkaratti. Tuplaputket, muuta ei mies tartte.

 - Jokin harrasteauto myös
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!