KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 29, 2024, 14:29:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 29, 2024, 14:29:29

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vs: Huihai40'sen Niro-SG2 PHEV ( ex Xceed PHEV & Optimat '18 ja '15)  (Luettu 127622 kertaa)
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #45 : Heinäkuu 14, 2022, 20:08:43 »

Mittariin oli kertynyt 98 tkm kun sain ällistyttävän hyvän hyvitystarjouksen diesel-Optimasta vaihdossa 17 tkm ajettuun Xceedin Plugariin. Ja ylähyllyn versio, on se lasikattoluukkukin.
Eli seuraavaksi jatketaan sähköisemmillä kokemuksilla.



« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2022, 20:17:17 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #46 : Heinäkuu 15, 2022, 14:25:48 »

no lähinnä et onko mukavempi ja hiljasempi kuin i40 vai samaa tasoa? Onhan noi nättejä ja käteviä vehkeitä, tavan ceediä en ottais kun se on huononneltu ulkonäöltään, mutta xceed on ihan oma juttu.
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #47 : Heinäkuu 15, 2022, 15:24:29 »

+Hiljaisempi kuin kakkospolven cee’d

+Ulkonäkö jees verrattuna tylsään Ceediin

+Kuskin ympäristö hyvin samankaltainen kuin Optima, no okei, hieman modernimmin tietty

-Ei Optiman ison auton tuntua

-Tavaratila ja takatilat pienemmät, mutta eiköhän kaksi tuollakin pärjää

-Jousitus eri luonteinen, hieman jämerämpi

Nyt kerätään lisää kokemusta, etenkin maantieltä.

Mutta jujuhan tuossa on taloudellisuus, ei ole ”dieselveroa” ja vakuutuksetkin pienemmät. Huoltoja on useammin, mutta halvempia per kpl. Kaupunkiajot sähköllä ilmaiseksi. Ja nyt kun diesel on niin epäsuosiossa, ei uskaltanut enää venyttää päätöstä pidempään, kun vielä sai hyvän kaupan…
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #48 : Heinäkuu 18, 2022, 17:54:26 »

Poliittisestihan se paine on luotu että diesel on epäsuosiossa. Ei itse diesel-tekniikkassa ole mitään vikaa. Metaanilla voi ajaa kans edullisesti ja diesele-vero on puolet dieselistä. Heh..

Tulis asema tänne Pohjois-Kurjalaan niin vaihtais i40 parin vuoden kuluttua metaaniautoon. Audi A4 G-tron mänis...
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #49 : Heinäkuu 20, 2022, 11:24:54 »

Nyt olisi kulutuslukemia:

Moottoritie, 120 rajoitus, keskinopeus 97 km/h. Kokonaismatka 167 km ja sähkö riitti 34 km. Bensankulutus 5,2 L/100km.

Nopea maantie, 80-120 rajoitus, keskinopeus 69 km/h. Kokonaismatka 234 km ja akku tyhjä. Bensankulutus 5,5 L/100km.

Maantie, 60-100 rajoitus, keskinopeus 61 km/h. Kokonaismatka 167 km ja sähkö riitti 52 km. Bensankulutus 3,8 L/100km.

Kaupunki, akku tyhjä, 4,5 L/100km.

Ainoa jossa häviää dieselille on nopea maantie.

Ja dieselin tekniikassa ei tosiaankaan ole vikaa, mutta media on jo tehnyt tehtävänsä: dieselin myynti/vaihto ei ole enää yhtä helppoa, ja hinnat alemmat. Jollei onnistu saamaan ”vanhan aikaista” kauppaa.

Pahaa pelkään, että seuraavana on vuorossa kaasu. Kaasuautokannan kasvu droppasi jo 2021 ja nyt kun kaasunkin hinta on noussut, niin ei tarvita kuin hieman saatavuusongelmia, ja peli on menetetty. Ensimmäinen kunnon lööppiuutinen siitä, että kaasuauto on so last season ja uusia asemia ei enää tule, ja seuraavaksi kaasuauto koetaan epävarmaksi hankinnaksi.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2022, 11:43:45 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #50 : Heinäkuu 23, 2022, 17:16:43 »

Media tekee tehtäväänsä ja on näkymättömien valtaapitävien työkalu, luodaan pelkoa ja hypnoosia. Metaaniautotkin joutu tulituksen kohteeksi heti kun möivät enemmän kuin bensa-autot kun valtaapitävät haluavat meille paskoja sähköautoja. Ja lambaat ne vaan uskoo mediaa vuodesta toiseen. Biokaasun hinta ei ole noussut, joten tarkkuutta. Ei nämä ole vaikeita asioita eihän.

Metaani ja vety yhdessä olisi teknologisesti paras ratkaisu kaikille, jos jotain ongelmia oli.

Atkinsson syklin bensakoneet hybridivoimansiirrolla on kyllä eteviä kulutuslukemien osalta ja tekee monasti dieselin turhiksi muinaisesta Priuksesta lähtien. Prius ei vaan ole ollu ihan kaikkien auto, pitää nyt olla muutakin autossa kuin kierrätysmuovia ja Electroluxin ulkonäkö. XCeed on sen sijaan jo ihan cool ajopeli ja sopii auton henkeen. Vielä kun sais tummanvhreenä tai tummanruskeana Smiley
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2022, 17:25:58 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #51 : Elokuu 01, 2022, 15:13:19 »

"Moottoritie, 120 rajoitus, keskinopeus 97 km/h. Kokonaismatka 167 km ja sähkö riitti 34 km. Bensankulutus 5,2 L/100km."

Tänään prikuulleen sama matka, sama lämpötila, täysi akku lähdössä, mutta ilman cruisea: keskinopeus 104 km/h, kulutus vain 4,7 L/100km.
Hieman humppasi nopeus, kun en pitänyt kaikissa ylämäissä rajoituksen mukaista, mutta näyttää, että alamäissä mentiin sitten kovempaakin.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #52 : Elokuu 09, 2022, 19:07:10 »

Noin 2 000 km ajettu, keskikulutus näyttää vakiintuneen 3,7 litran lukemaan. Kaupunkiajot sähköllä, mutta sitten noi 300+ km motarireissut nostaa mun lukemaa.
Säästö Optimaan nähden per vuosi ottaen huomioon "D-veron" on jossain 2 keur hujakoilla. Pitää nyt nähdä vielä talvilukemiakin, kun motarin rajoitus tippuu sataseen, että voi sanoa kokonaisuudesta.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #53 : Elokuu 29, 2022, 07:16:28 »

Kesälomalla tuli ajettua huonokuntoisiakin teitä, ja selvisi Xceedin jousituksen salat. Toimii erittäin hyvin, kun tie on huonokuntoinen. Ulosjoustot erinomaiset, se sisäänjousto on se, jossa saisi olla enemmän pehmeyttä, samalla ratkeaisi sileäpintaisen tien "kovuuden" tuoma pieni epämukavuus. No, kaipa nuo iskaritkin tuosta väjistyy, nyt mittarissa on juuri yli 20 tlm vasta.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #54 : Syyskuu 14, 2022, 22:22:45 »

Noin 2 000 km ajettu, keskikulutus näyttää vakiintuneen 3,7 litran lukemaan. Kaupunkiajot sähköllä, mutta sitten noi 300+ km motarireissut nostaa mun lukemaa.
Säästö Optimaan nähden per vuosi ottaen huomioon "D-veron" on jossain 2 keur hujakoilla. Pitää nyt nähdä vielä talvilukemiakin, kun motarin rajoitus tippuu sataseen, että voi sanoa kokonaisuudesta.
Reilu 4 000 km ajettu, ja 3,8 L/100. Laskee taas tuohon 3,7 jos ajan viikon pelkkää sähköllä töihin ja takaisin. Mutta eiköhän tässä ole jo tarpeeksi kestotestiä siien, että selvästi all nelosen, vaikka mukana olisi noita pidempiäkin pyrähdyksiä. Ja noiden etuhan on siinä, että eipä öljy laihene bensalla, kun kone pääsee kuumaksi.

Seuraavaksi alkaa talvirajoitusten mukainen tarkkailu, mukaan lukien se polttomoottorilämmitys. Siitä osaa jo sanoa sen verran, että Defan käyttö on suoraa taloudellisuutta. Ja benslla tapahtuva alkulämmitys ei syö samaa kuin bensalla ajo. Itse ajo tapahtuu sähköllä, ja bensalla tuotetaan lämpöä plus sähköä akkuun, kun oma uskomus oli, että myös ajo tapahtuu bensaa tuhlaten.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #55 : Joulukuu 10, 2022, 11:44:07 »

Media päivitetty taas kun tuli uusi versio, toiminnalliset uutuudet hömppää, mutta uusin kartta on aina hyvä.
Tuohon talviajoon (akku vs bensa) palaan myöhemmin, tulee pidempi tarina...
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #56 : Maaliskuu 07, 2023, 10:12:28 »

No niin, nyt oli tähän mennessä talven kylmin aamu eli -14°C. Auto normaalin 2h piuhassa, Defa lämmitti lohkoa ja Termini 1400 W sisätiloja. Ekat 5 km ajettiin pelkällä bensalla, sitten vasta normaalia talviajoa eli sähköllä ajetaan, ja välillä bensakone käynistyy antaakseen lisälämpöä hyttiin, sähköä akulle, ja sähköä sisätilojen lämmitysvastukselle. Sekä säästääkseen moottoria siltä, että se käynnistyisi esimerkiksi voimakkaissa kiihdytyksissä yhtäkkiä pakkaskylmänä.

Suurinpiirtein -10°C - 0°C välillä auto siis muuttuu sarjahybridiksi: ajo on aina sähkömoottorila, mutta bensakone käynnistyy alussa (noin 60°C moottorilämpöön asti) lämmityksen takia, ja välilläkin jos bensakone kylmenee liikaa. Mutta sarjahybridihän kuluttaa silti vähemmän, vertaa esim uusi Qashqai e-Power. Kiitos plugarin ison akun se on tuotakin taloudellisempi, koska välillä ajetaan pelkällä sähköllä, kun moottori on edes haalea. Ajomatkan pituudesta riippuen (eli kuinka iso osuus siitä on alkulämmitystä) muutama litra bensaa per 100 km.

+5°C on sitten jo lämpötila, jossa sähköajoa ilman bensakonetta on paljon, ja kulutus tippuu pariin kolmeen litraan minun 12 km työmatkalla.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #57 : Joulukuu 19, 2023, 20:35:58 »

Vaihtui Xceed viikko sitten Niroon. Tarkoitus ei ollut tehdä vielä vuoteen mitään, vaan odottaa, että josko ne täyssähkövatkaimet halventuisi. Mutta sitten kääntyi tähtien asennot sopiviksi, ja noin siinä kävi. Noita "tähtien asentoja" oli siis monta. Täyssähkärien rangeahdistus, kun tuli oikea talvi. Uusina esiteltävien ja vähänkään järjellisen hintaisten ranget kaiken lisäksi olleet laskussa. Toisen mahdollisen merkin odotetut Prius on ihan törkeän kallis, eikä C-HR sekään ole hintansa arvoinen. Xceed uudistuu ensi keväänä, mutta plugarin range ei kasva, toisaalta bensakoneesta tulee juopompi turbollinen.

Tässä olikin oiva maaperä sille, että kun Nettiauton kerettiläinen vakiohaku läväytti ruudulle merkkiliikkeen Niro-SG2 esittelyauton 11 000 halvemmalla kuin uusi, mittarissa 3 000 km, ja väri muu kuin valkea tai musta, oli loppu enää neuvottelua. Syy noin isoon alennukseen oli merkkiedustuksen poistuminen, nyt siis hävitettiin tuon pisteen kaikki Kiat pois. Ja kun kyse on esittelyautosta, oli varustelu se korkein Luxury kattoluukulla kun muilla. Parisen viikkoa väännettiin vaihtoarvoa isommaksi ja korkoa pienemmäksi, kunnes mielipiteet kohtasi. Taisi auttaa sekin neuvotteluissa, että vuosi on ihan lopuillaan, ja tuo haluttiin pois kirjoista & kansista.

Tuo on siis 2023 vuoden autonakin palkittu, uudemman PHEV-tekniikan auto. Periaaatteessa pääpiirteittäin sama tekniikka kuin Xceed, mutta käytännössä eroaa paljon. Nirosa on jo 4,4 kW sähkölämmitys, eli vielä -10° pakkasilla voi ajaa pelkällä sähköllä esim työmatkat. Sen alemmas ei elohopea ehtinyt mennä vielä. Toki sähkölämpö syö rangea, mutta Defan esilämmittäessä hytin, toteutuu Niron WLTP-normin 57 km myös käytännössä, ja vähän enemmänkin. Tässä olisi siis Optiman talvisen sähköajon vähyydestä mariseville se oikea valinta...

Tilaa on himpun enemmän, Xceed oli aavistuksen alamittainen, jos piti saada enemmän tavaraa tai kolmas ihminen mukaan.

Moterniutta on ainakin tarpeeksi: isoa paneelia kojelautana, ja osin vegaanin nahasta tehdyt penkit.

Tien päällä tuo on suurin piirtein samanlainen, mitä nyt hieman hiljaisempi. Tämähän on aito korealainen, eikä Euroopassa pykätty kuten Xceed. Ja kyllä se vaan on asia, jonka pikkuseikoista huomaa. Etenkin kun Optimatkin oli korealaisia, eli vertailukohtaa on.

Ja yksi asia näissä nykyautoissa: kaikkien toimintojen räplääminen makunsa mukaiseksi vie aikaa sen missä puhelimen vaihtokin...

Ai niin, ja tämä on mun eka auto, jossa oli sitä kuuluisaa uuden auton hajua...





« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2023, 20:41:45 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 847



WWW
« Vastaus #58 : Tammikuu 01, 2024, 12:41:21 »

Eilen -14°C ja liikkeelle lähdettäessä hörähti hetkeksi polttomoottori käyntiin. Oli ollut Defan päässä, niin ilmeisesti vaan laittoi öljyt liikkeelle, josko tarvittaisiin vielä polttomoottoria. Ajo kuitenkin tapahtui sähköllä. Jota sitten kului kaamean paljon, kiitos sähkölämmön. Joka on todella nopea ja miellyttävä, täydet kehut sen toiminnasta. Toisaalta sisätilalämmitin on sekin hyvä olla, jotta saa edes peruslämmön muualta kuin auton ajoakusta.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Kössi1
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 10


« Vastaus #59 : Tammikuu 01, 2024, 17:34:19 »

Varmaankin hyvä valinta. Itsekkin oli myös tarkoitus ostaa tuo ladattava versio, mutta tuo takakontin pienuus verrattuna hev malliin ratkaisi valinnan siihen. Ainoa mikä tuossa ärsyttää on tuo kaistavahdin ratin vääntely, onneksi sen saa pois ratin napista.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!