KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Huhtikuu 19, 2024, 07:53:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Huhtikuu 19, 2024, 07:53:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 23
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Nirosta  (Luettu 209876 kertaa)
antti-54
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #15 : Syyskuu 10, 2017, 18:59:14 »

Terve Olen ajellut pari viikkoa Nirolla ,minusta vakkari toimii ihan normaalisti.Mulla oli ennen -12 malli
Sorento ja sen vakkari toimi aivan samalla tavalla.Jos auto sammutetaan,niin eiköhän joka autossa joudu vakkarin ohjelmoimaan uusiksi.Takapään melua tarvis saada jotenkin pienemmäksi,toivottavasti onnistuu!!
tallennettu
TeemuHyn
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #16 : Syyskuu 17, 2017, 18:10:14 »

Ihan näin yleisenä huominona: Ratin lämmitys tuntuu hitaamalta kuin Ceedissä....
tallennettu
tomppa78
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2017, 20:37:50 »

Nyt ajettu uudella nirolla pari viikkoa ja kilometrejä 1000 ja auto toiminut täydellisesti. kulutus on 5,4l/100 eli ihan ok, en ole vilä mitään pidenpää lenkkiä ajanut vaan nurkissa pyörinyt lyhyttä pätkää. Vetokoukun asennus sössittiin heti alkuun, myyjä lupaisi että koukkua varten ei tarvi puskuria sahata, mutta olihan sitä sahattu ja autossa oli sisätiloissa jälkiä heti uutena. näistä jutuista jäi hivenen Poistettu maku mutta eihän nämä jutut auton toimintaan vaikuta. Muuten olen autoon todella tyytyväinen mutta se rengasmeteli on kyllä hirveä jo kaupunki nopeuksissa, autossa 18" renkaat. Niin ja talvipyörät joutu ottamaan 17" koska 16" olisi vaatinut muutoskatsastuksen. Täytyy vissiin itse purkaa auton sisustat peräpäästä irti ja vaimentaa peräosa. Jos sillä saisi jotain rengasääniä pienenemään.
tallennettu
tomppa78
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #18 : Lokakuu 02, 2017, 21:31:01 »

Onko muilla kuulunut nirosta kolahtelua takapäästä, mulla kuulunut aivan pieniä kolahteluja uudesta saakka ja nyt ruvennut pahentumaan. Tänään tutkin asiaa ja löysin syyn Takapenkkin selkäosien kiinnitykset ovat kummaltakin puolen irti rungosta ja heiluvat millitolkulla ja kolisevat runkoa vasten. Kyseessä ne osat joihin takaselkänojat lukkiintuvat Peräkontin reunoihin. No nyt on sitten hyvä syy purkaa auto paloihin ja aloittaa äänenvaimennus urakka. Kai tollaiset jutut takuuseen kuuluu mutta ei taida olla järkeä moneen kertaan purkaa, enköhän ne itsekin siinä samalla kiristä. Aika erikoisia vikoja rupee
ilmeneen Shocked 
tallennettu
TeemuHyn
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #19 : Lokakuu 03, 2017, 18:16:41 »

Ei ole kyllä minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä autosta kuulunut. Niro ollut kuitenkin jo kesäkuusta käytössä.

Helppoa ja mukavaa ajoa. Hauska huomata, kuinka Niro on löytänyt asiakkaansa täällä Oulussakin. Kesäkuussa ei tullut Niro vastaan, mutta nyt saattaa tulla useempi päivän aikana vastaan. On näkyny harmaata, punaista, tuota esitteessä olevaa turkoosia ja paria muuta väriä. Myös Ioniqia näkyy liikenteessä.
tallennettu
tomppa78
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #20 : Lokakuu 05, 2017, 21:13:32 »

Nyt pari iltaa väsännyt niron takapäähän äänenvaimennusta ja kiristellyt myös samalla löysät ruuvit. purin koko perän takapenkistä taakse ja asensin reilun kolmeneliötä STP black silver 1,8mm mattoa, jonka päälle STP silver splen 4mm mattoa. ja sitten verhoilin vielä kaikki muoviosat STP biplast 5mm matolla. No kannattiko koko homma sillä peräpää on nyt hiljainen ja kaikki kolinat ynnä  loppuivat. No nyt auto mölyää sitten etupäästä, Taidan seuraavaksi vaimentaa ovet, ne ovat helpot purkaa. Takapää oli kurja purettava en suosittele jos ei ole kyseisistä töistä kokemusta. vinkkinä jos kyseiseen työhön ryhtyy niin hundai liikkeestä saa sopivia verhoilun kiinnikenastoja edullisesti 9e 10kpl. omastakin autosta puuttui kiinnikkeitä ilmeisti hajonnut jo kun autoon laitettu uutena vetokoukku ja jouduttu purkamaan verhoilut.
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.104


« Vastaus #21 : Lokakuu 05, 2017, 21:45:50 »

l. omastakin autosta puuttui kiinnikkeitä ilmeisti hajonnut jo kun autoon laitettu uutena vetokoukku ja jouduttu purkamaan verhoilut.

Tyypillistä suomalaista laatutyötä Sad
tallennettu
realisti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 16


« Vastaus #22 : Lokakuu 11, 2017, 16:54:58 »

Ei ole kyllä minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä autosta kuulunut. Niro ollut kuitenkin jo kesäkuusta käytössä.

Helppoa ja mukavaa ajoa. Hauska huomata, kuinka Niro on löytänyt asiakkaansa täällä Oulussakin. Kesäkuussa ei tullut Niro vastaan, mutta nyt saattaa tulla useempi päivän aikana vastaan. On näkyny harmaata, punaista, tuota esitteessä olevaa turkoosia ja paria muuta väriä. Myös Ioniqia näkyy liikenteessä.

Lueskelin mielenkiinnolla kaikkien kommentteja, itselläni on vasta n.1000 km ajettu ja kolme viikkoa sitten hankittu Niro EX . Kokonaisuutena tuntuu kohtuullisen mukavalta, mutta on joitain seikkoja kun askarruttaa.

Suunnitelmissa asennuttaa "lohkolämppärin" lisäksi Eber,tai Webasto jotta moottoria ei tarvitse kurmuuttaa sähköverkon ulkopuolella viipyillessään kylmäkäynnistyksin jne. Onko täällä jo kokemuksia, kuinka Niron alakanttiin mitoitettu 45 ah:n akku riittää kohtuullisiin lisälämmityksiin?

Sitten yksi itseäni häiritsevä seikka on auton lämmitys/tuuletuskanavista tunkeva muovinkäry, joka on yksi yhteen Kiinan sähkö-ja elektroniikkamuovien myrkyllisen "aromin" kanssa. Aiemmissa Kioissa (2) ja Hyundaissa (1) aromi ei ole tullut yhtä voimakkaana esiin, mikä saattaa johtua Niron sähköapulämppäristä, eli PTC kennosta joka lämmittäessään "hehkuttaa" aromia autoon?

Onkos kenenkään muun hajuaistia kyseinen häirinnyt?  Härpäkkeitä näissä Niroissa on tutkittaviksi ihan liikaakin käytön kannalta. Itse kaipaisin kuitenkin vielä moottorin lämpömittaria ja tuon "käyttöakun" ja sen lataustilan seurantaankin voisi olla oikea mittari, kuten hybridipuolella on.

Moottorin ylikuumenemisesta varoittava valo on melko vaatimaton varuste pitkäaikaista käyttöä ajatellen ja vallankin kylmäkautena olisi ihan paikallaan seurailla kuinka alilämpöisellä moottorilla edetään.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 851



WWW
« Vastaus #23 : Lokakuu 11, 2017, 20:16:16 »

Ei haise Optiman PTC-kenno.
Ja se PTC on tosiaan hyvä, kun alkaa antaa haaleaa heti startista. Eihän se mikään kiuas ole, mutta hyvä keksintö. Ja toimii myös monessa muussa merkissä. Se nyt vaan on pakko tehdä lämpöä noin jollei sitä tule muualta enää.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2017, 21:33:37 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
realisti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 16


« Vastaus #24 : Lokakuu 12, 2017, 14:28:06 »

Ei haise Optiman PTC-kenno.
Ja se PTC on tosiaan hyvä, kun alkaa antaa haaleaa heti startista. Eihän se mikään kiuas ole, mutta hyvä keksintö. Ja toimii myös monessa muussa merkissä. Se nyt vaan on pakko tehdä lämpöä noin jollei sitä tule muualta enää.

Ok. kysymyksenihän koskikin Niron lämmitys / tuuletus kanavista tulevaa muovin käryä, missään muussa omistamassani henkilöautossa ei ole tätä ollut yhtä tuntuvana.

Poikkeuksen teki yksi matkailuauto 2009, jossa sama katku tuli Trumatic kaasulämmityslaitteesta alkuun, mutta hävisi muutaman kuumaksi käytön jälkeen, oli kai "halpistehtaalla" jättäneet sähköjohdon pätkiä /kuoria tms. lämmittimen kuumentuvien osien lähelle tai jotain.

On selvää, jotta mitä pienemmin kulutuksin moottorit pyörii, sen verran vähemmän hukkalämpöä jää sisätilojen lämmitykseen. Mulla oli takavuosina myös lyhyen aikaa Skoda Octavia 1.6 diesel ja siinä 2009 mallissa oli myös PTC apulämmitin, mutta -25 asteen pakkasilla joutui jo pitämään Webastoa ajossakin päällä, kun 4,2 litran kulutuksella lämmöt kuin "lehmän henkäys".

Mutta: Ei haissut muovinkäry nokkaan, että muoveissa ja muoveissa on isoja eroja kyllä ja tämän voin sanoa pitkän kokemuksen turvin.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 851



WWW
« Vastaus #25 : Lokakuu 12, 2017, 15:19:42 »

Nykyiset PTC-kennot on jo julmetun paljon tehokkaampia, verrattuna ensimmäisiin kokeiluihin.
Enkä olisi kovinkan huolissani tuosta auton perinteisten toimintojen akun koosta. Sekin pitää nimittäin ajatella hybridissä uudelleen. Kaikki sähkö kun ei olekaan enää siitä akusta.

http://aijaa.com/hSsBaL
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #26 : Lokakuu 12, 2017, 16:34:22 »

Ilmeisesti kaikissa maankolkissa ei enää tuota perinteistä akkua ole Niroissa, mutta näköjään Suomi-mallissa on.
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #27 : Lokakuu 12, 2017, 19:33:15 »

Kyllä kaikissa Niroissa on myös perinteinen 12V akku, joka sijaitsee alkusarjan autoissa tavaratilan kyljessä ja uudemmissa takapenkin alla hybridiakun kanssa. Uudemmissa pystyy 12V akun lataamaan ajoakusta kojetaulun nappia painamalla jos se pääsee jostain syystä purkautumaan. Ei siis tarvitse purkaa takapenkkiä pois.
Ajoakun jännite on 240V, joten sen rinnalla on tavanomainen 12V akku esim. auton valoille ja kabiinin elekrtoniikalle.

Artikkeleissa hehkutettiin että 12V akkua ei enää tarvita ja uuden tyypin invertterit hoitaa. Postasin minä tänne ne artikkelitkin. Youtube-videot kertovat että joihinkin maihin menee 12v-akuttomia malleja.

Kyllä minä noi jännite-erot tiedän.  Grin

Uudetsa Priuksestakin on edelleen myös NiMH-akullisia saatavana, joihinkin maihin menevät lioineina.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2017, 19:38:05 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
realisti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 16


« Vastaus #28 : Lokakuu 13, 2017, 00:13:03 »

Ainakin tässä MY 17 EX versiossa on vielä tosiaan 45 ah:n "käyttöakku" 12 v, ajattelin itsekseni myös aikaisemmin jotta miksi ei ole tehty latausmahdollisuutta hybridiakun puolelta, mutta nythän täällä väitetään niin olevan joissakin uudistuneissa versioissa?

Niron 12 v käyttöakun jännite oli päässyt laskemaan autoliikkeen tiloissa ja toimissa  ja siinähän kävi niin, jotta rele/releet ei vedä kun jännite laskee liikaa ja auto vaati boosteri apua lähteäkseen "tulille".

Näin asian selitti merkin huoltoneuvoja, että on syytä kuitenkin pitää varansa tuon akun lataustilan suhteen, vallankin jos polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Talvikokemuksia tästä ei ole tullut esille, että onko pärjätty, jos lisälämppäri?

 
tallennettu
tomppa78
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #29 : Lokakuu 13, 2017, 09:42:11 »

Itsellä my18 malli jota äänieristin ja otin sen takapenkin istuinosan irti. Akkua kun silmäilin niin ei siellä ole kun yksi akku. Ilmeisesti siittä lion akusta on eristetty 12v osio siltä se vähän näytti. Oli siellä pienen suojakannen alla 12v lähtö johon oli myös kytketty vetokoukun sähkö. Ilmeisesti invertteri siirtää sähkön siihen 12v osuuteen kun sitä kojetaulun batteri reset nappulaa käyttää. Vielä on sähkö riittänyt.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 23
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!