KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Huhtikuu 26, 2024, 04:06:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Huhtikuu 26, 2024, 04:06:15

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 23
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Nirosta  (Luettu 210446 kertaa)
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #210 : Marraskuu 25, 2019, 19:30:36 »

Ei vähänkään pitemmän ajon energiastragian kannalta, koska polttomoottorista saat sivuvirtana lämpöä kabiiniin, sama sähköllä tehtynä romahduttaa sähköisen ajomatkan niin pieneksi että sähkön loppuessa paljon nopeammin kokonaistaloudellisuus on huonompi. No se onkin sitten väittelyn arvonen asia että onko se matka kenties 2km Prismaan pelkällä sähköllä ja takaisin, 20km, vai 40km matka naapurikylään kavereita tapaamaan, joka tapauksessa energiastrategian kannalta etenkään talvisin en ajaisi EV-moodilla yhtään.

Kannattaisiko esim. ajaa 30km matka hybridimoodissa, eikä pure ev:nä alkupätkä ja sitten 17 litran kulutuksilla loppupätkä? Se on kuitenkin hybridiauto ja taitaa mennä hybridimoodissa pienemmillä bensakuluilla.

Taitaa mennä ristiinkirjotteluksi. Jos sähkö riittää ajomatkalle, niin sillä kaikki toiminnot jo ihan mukavuuden vuoksi, mutta ennen kaikkea ettei polttis käynnisty ollenkaan. Käytännössä olen Optimalla huomannut, että parhaat kulutuslukemat tulee kun ajaa alkuun Hybridinä moottorin lämpimäksi ja sitten vaihtaa sähkölle. Sähkön jos osaa vaihtaa päälle niin, että menee juuri kaikki virrat ennen perille saapumista niin kulutus palkitsee kuljettajan. Jos Optimassa olisi sähkövastus niin sillä lämmittelisin kaikki lyhyemmät matkat joille virta riittää (talvellakin luulisi menevän 40km kivasti). Toistaiseksi sähkö on vielä sika halpaa bensaan verrattuna.

Valintaan vaikuttaa siis ensisijaisesti ajomatkan pituus ja paras "energiastrategia" on nopea päässälasku. Jos ei jaksa tai kykene laskeskelemaan (esim vuokra-autolla) niin sitten vaan ajaa akun tyhjäksi ja jatkaa bensalla sen suurempia miettimättä.


Siitä K-Latauksesta jota ehdotin : E-Niro ottaa vajaan 50kW lataustehoa josta voisi laskea vaikka pessimistisesti 40kW keskilataustehoksi kun lataa edes jotenkin järkevästi.
Tunti laturilla maksaa 12 euroa jolla saa 40kWh = 0,3 euroa / kWh. Tuolla hinnalla 17kWh keskikulutus vuoden ympäri maksaisi 5,1 euroa / 100km. Lienee vielä melko edullista ja kun ottaa huomioon sähköauton käyttömukavuuden joka on vertaansa vailla.

E-Nirosta on tulossa facelift pikapuoliin ja on huhuja tehokkaammasta AC laturista joka hyödyntää useampaa vaihetta, etäohjauksesta ja paremmasta infortainmentista. Tuo tehokkaampi AC laturi mahdollistaa edullisemman lataamisen K-Latauksen type 2 tolpasta joskin latauksessa menee ikä ja terveys.
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #211 : Marraskuu 26, 2019, 08:09:39 »

Silti ironista, että sähköllä saa kabiinin esilämmitettyä nopeammin, taloudellisemmin ja tehokkaammin kuin fossiilisella, eikä tarvita edes mitään lisälämmittimiä & niiden piuhoja, mutta se kaikki on pois ajomatkasta.

Ei se tehokkaampaa ja taloudellisempaa ole kun polttomoottorissa se on sivuvirta CHP-generaattorista, ja sähkön tapauksessa suoraan autoon tuotu ajomatkaan tarkoitettu energia. Se on siis energiahukkaa sähkön tapauksssa.  Smiley
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2019, 08:11:43 kirjoittanut eyelid » tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #212 : Tammikuu 11, 2020, 19:04:24 »

Tuli liityttyä tänne foorumille uuden hankinnan seurauksena. Tänään tuli tehtyä kaupat Kia e-Nirosta 62kw (MY20), kyseessä siis facelift, jossa pieniä muutoksia ulkopuolella ja sisäpuolella hieman nätimpi näyttö ja jotain pientä. Olen ollut yli vuoden Volkswagenin ID.3 jonossa ja kyllästyin odottamaan aina vain siirtyvää aikataulua, olisi vuoden lopussa vasta saanut auton. Toinen hyvä on hieman suurempi akku e-Nirossa, edullisemmat lisävarusteet ja pitkähkö takuu, sekä suurempi tavaratila. Kona oli liian pieni omiin tarpeisiin ja pidempi akseliväli Nirossa on plussaa varsinkin töyssyisellä tiellä. Model 3 oli vahvasti mielessä, mutta 50k€ hintalappu ja pieni lastausluukku romuttivat sen vaihtoehdon, toivotaan, että Nirolla pärjää  Roll Eyes

Varusteet olivat yllättävän edullisia, jos vertaa saksalaisvalmistajien lisävarustehintoihin. Itse menin itselle järkevimmällä kaavalla, eli e-Niro EX, jonka lisäksi oli pakko ottaa Premium Pack tuon 10,25" näytön, navigoinnin, jbl:n äänentoistin ja sähösäätöisen penkin vuoksi, tarkoitus on pitää autoa kuitenkin pitempään niin pääsee nauttimaankin varusteista. Huomasin aamulla, että Kia:n sivuilla oli Winter Pack 0€ kaikkiin malleihin paitsi muutamaan malliin (Rio Active, Ceed Active ja Sportage Active), mutta sain käsityksen, että e-Niroon olisi tuon saanut. Paljastui kuitenkin, että jossain liikkeissä tuon sai mukaan ja jossain ei, kuten omasta liikkeestä tätä en saanut. Maahantuoja päättää tuon mitkä liikkeet saavat paketin veloituksetta, eli maanantaina soittoa maahantuojalle ja vääntämään tuosta asiasta. En kuitenkaan vaihtanut liikettä, koska hyvitys oli omasta liikkeestä huomattavasti korkeampi, kuin muista liikkeistä.

Ilmeisesti e-Niroja on 5-6 rekisteröitynä Suomessa, eli aika vähän kokemusta vielä täällä miten pelaa auto ja onko ollut ongelmia. Norjassa ilmeisesti jo jonkin verran ollut ajossa. Auto pitäisi olla Suomessa heinä-elokuussa, eli n. puolisen vuotta joutuu tuota odottelemaan pienen tuotannon ja huonon saatavuuden vuoksi, ehkä tässä kestetään  Roll Eyes

Tein muutaman tunnin koe-ajon autolla ennen ostoa ja muutaman miinuksen huomasin ajossa. Talvella luistonesto on varsin "raju" eli lähes jatkuvasti palaa taulussa luistoneston valo johtuen suuresta väännöstä välittömästi, ehkä kesällä tuon kanssa pärjää, kun renkaat lämmenneet. Ei ole vieläkään 2020 mallissa tulossa sovellusta koskien etälämmitystä, joka on suhteellisen iso miinus itselle, onkohan tähän olemassa epävirallisia keinoja saada lämmitys etänä toimimaan ? Hieman ihmettelin Kia:n huoltoväliä e-Niron kohdalla, joka on 15tkm välein  Tongue Mitähän siellä tehdään, yritin kysellä, mutta kukaan myyjä ei oikein osannut muuta sanoa, kun jarrujen herkistelyä... Tuntuu hieman valohoidolta nuo 15tkm huoltovälit  Lips Sealed

Itse asun Helsingissä omakotitalo alueella, eli tarkoitus laittaa seinälaturi mallia 11kw (3-vaihe, 16A), jonka 2020 luvun malli ilmeisesti pystyy hyödyntämään, onko tähän ehdotuksia millä laturilla menisi ? Olen hieman kaavaillut Webasto Purea, joka ilmeisesti tänne Pohjolaan sopii ja on suhteellisen edullinen. Latauspaikkoja on suhteellisen hyvin saatavissa omalla alueella ja osa vielä ilmaisia 50kw malleja, katsotaan kuinka kauan ovat ja toivotaan, että 100kw malleja saadaan lisää Suomeen  Grin

Toivotaan, että auto tulisi mahdollisimman pian ja jotain juttua varmaan kirjoittelen tänne, kun auton saan ja auto saadaan pinnoitettua, jotta maalinpinta pysyisi kunnossa ja pesut olisivat helpompi hoitaa.


« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2020, 19:14:04 kirjoittanut Nirolainen » tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #213 : Tammikuu 11, 2020, 20:34:30 »

Ei siinä 15tkm huollossa tehdä mitään muuta kuin vaihdetaan raitisilmasuodatin. Eivät herkistele jarruja missään huollossa eli puhtaasti valohoitoa, raikkarin ja jarrunesteiden vaihtoa aivan liian usein.
tallennettu
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #214 : Tammikuu 11, 2020, 20:49:49 »

Ei siinä 15tkm huollossa tehdä mitään muuta kuin vaihdetaan raitisilmasuodatin. Eivät herkistele jarruja missään huollossa eli puhtaasti valohoitoa, raikkarin ja jarrunesteiden vaihtoa aivan liian usein.

Joo, tätä hieman itsekin ajattelin, että joku suodatin vaihtoon ja jarru/jäähdytysnesteiden vaihtoa turhan usein... Pakko se on kuitenkin käydä aina tekemässä, jotta takuu säilyy  Roll Eyes

Osaako kukaan sanoa 15tkm ja 30tkm välein olevien huoltojen hintoja e-Niroon ?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2020, 21:50:52 kirjoittanut Nirolainen » tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #215 : Tammikuu 12, 2020, 22:15:04 »

Sellainen asia tuli aikaisempien asioiden lisäksi mieleen, että pystyykö e-Niron keskinäytön kautta asettamaan ajastettua lämmitystä ?
tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #216 : Tammikuu 13, 2020, 13:10:49 »

Aikaisemmin mainitsemani winter packin asia saatiin loppuun. Soitin tänään maahantuojalle ja pitkän keskustelun jälkeen sain winter packin veloituksetta mukaan, tästä on hyvä aloittaa viikko ja kannattaa tosiaan pitää oikeuksistaan kiinni, jos mainos on harhaanjohtava.
tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #217 : Tammikuu 18, 2020, 16:05:44 »

Osaako kukaan sanoa onko tuo 11kw type 2 lataus lisävarusteena uudessa Nirossa ? Ilmeisesti 7.4kw on vakiona ? Onko järkevä lisävaruste ?

tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.104


« Vastaus #218 : Tammikuu 18, 2020, 16:27:53 »

^Sehän riippuu omista kuvioista.

Jos tyhjällä 64 kWh akulla tulee kotiin, latautuu se täyteen 11 kW laturilla noin 7 tunnissa ja 7,6 kW laturilla 10 tunnissa. Edellyttäen tietenkin, että kotona on 3-vaihelaturi.

tallennettu
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #219 : Tammikuu 18, 2020, 16:31:46 »

^Sehän riippuu omista kuvioista.

Jos tyhjällä 64 kWh akulla tulee kotiin, latautuu se täyteen 11 kW laturilla noin 7 tunnissa ja 7,6 kW laturilla 10 tunnissa. Edellyttäen tietenkin, että kotona on 3-vaihelaturi.



Tottahan tuo on joo, auton mukana ilmeisesti tulee 7.6kw kannettava laturi mukana... Tietysti seinälaturi on kaikinpuolin mukavampi, mutta lisäkuluja tulee yli 1000€ tuosta ja tarpeellisuudesta ei niinkään varmuutta. Tietysti 11kw valmius autossa olisi kaikin puolin varmaankin parempi, mutta 500-600€ lisävaruste tuo ilmeisesti on... Pitää hieman miettiä.
tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #220 : Tammikuu 18, 2020, 16:54:09 »

Tottahan tuo on joo, auton mukana ilmeisesti tulee 7.6kw kannettava laturi mukana... Tietysti seinälaturi on kaikinpuolin mukavampi, mutta lisäkuluja tulee yli 1000€ tuosta ja tarpeellisuudesta ei niinkään varmuutta. Tietysti 11kw valmius autossa olisi kaikin puolin varmaankin parempi, mutta 500-600€ lisävaruste tuo ilmeisesti on... Pitää hieman miettiä.

Pari tärkeätä huomiota :
-laturi sijaitsee auton sisuksissa ja se on vakiona yksivaiheinen 32A laturi -> n.7kW akkuun. Lisävarusteena saatava laturi lataa 3x16A syötöstä n. 11kW akkuun.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Type 2 johdolla saa latausasemasta 7kW peruslaturilla (siis tämä on auton sisällä oleva kiinteä osa) 1x16A syötöstä reilu 3kW akkuun ja 1x32A syötöstä täyden 7kW, 3x16A syötöstä tämä vakiolaturi saa vain 1x16A perille eli reilu 3kW akkuun. Lisävarusteena myytävä 3x16A laturilla taas 1x32A syötöstä saa vain reilu 3kW akkuun, mutta 3x16A syötöstä täyden 11kW akkuun.

-Auton mukana tuleva sukopistorasiaan kytkettävä "laturi" eli siirrettävä "latausasema/lataussovitin" syöttää täydellä teholla 1x12A joka tarkoittaa noin 2,5kW akkuun

Ainoastaan pikalaturit eli DC-DC laturit ovat oikeasti latureita jotka tunkevat suoraan sähköä auton akkuun ohittaen auton oman tehoelektroniikan. Jos auto kytketään AC virtalähteeseen, laturina toimii aina auton sisäinen laturi joka muuntaa verkosta saatavan vaihtovirran DC eli tasavirraksi joka päätyy auton akkuun.

Julkiset latauspisteet ovat siis joko suko pistorasioita (hidaslataus), type 2 pistorasioita (keskinopealataus 7kw tai 11kw riippuen auton sisäisestä laturista) tai DC-DC latausasemia kiinteillä johdoilla (pikalataus). Yleensä 1x16A latausteho riittää hyvin -> 10h latausta tarkoittaa yli 30kWh akkuun ja tuosta sitten 3x16A onkin jo 90kWh per 10h.
tallennettu
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #221 : Tammikuu 18, 2020, 17:02:59 »

Pari tärkeätä huomiota :
-laturi sijaitsee auton sisuksissa ja se on vakiona yksivaiheinen 32A laturi -> n.7kW akkuun. Lisävarusteena saatava laturi lataa 3x16A syötöstä n. 11kW akkuun.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Type 2 johdolla saa latausasemasta 7kW peruslaturilla (siis tämä on auton sisällä oleva kiinteä osa) 1x16A syötöstä reilu 3kW akkuun ja 1x32A syötöstä täyden 7kW, 3x16A syötöstä tämä vakiolaturi saa vain 1x16A perille eli reilu 3kW akkuun. Lisävarusteena myytävä 3x16A laturilla taas 1x32A syötöstä saa vain reilu 3kW akkuun, mutta 3x16A syötöstä täyden 11kW akkuun.

-Auton mukana tuleva sukopistorasiaan kytkettävä "laturi" eli siirrettävä "latausasema/lataussovitin" syöttää täydellä teholla 1x12A joka tarkoittaa noin 2,5kW akkuun

Ainoastaan pikalaturit eli DC-DC laturit ovat oikeasti latureita jotka tunkevat suoraan sähköä auton akkuun ohittaen auton oman tehoelektroniikan. Jos auto kytketään AC virtalähteeseen, laturina toimii aina auton sisäinen laturi joka muuntaa verkosta saatavan vaihtovirran DC eli tasavirraksi joka päätyy auton akkuun.

Julkiset latauspisteet ovat siis joko suko pistorasioita (hidaslataus), type 2 pistorasioita (keskinopealataus 7kw tai 11kw riippuen auton sisäisestä laturista) tai DC-DC latausasemia kiinteillä johdoilla (pikalataus). Yleensä 1x16A latausteho riittää hyvin -> 10h latausta tarkoittaa yli 30kWh akkuun ja tuosta sitten 3x16A onkin jo 90kWh per 10h.

Kiitoksia tästä! Selvensi asiaa. Tuon perusteella päätynen ottamaan 3x16A sisäisen valmiuden. Auton vakiovarusteissa puhuttiin jotain type 2 (hidas lataus) ja type 3 (keskinopea lataus) varusteista, jotka molemmat tulevat mukaan. Osaatko sano mitä tuolle type 3 laturilla tarkoitetaan ?
tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #222 : Tammikuu 18, 2020, 17:15:05 »

Kiitoksia tästä! Selvensi asiaa. Tuon perusteella päätynen ottamaan 3x16A sisäisen valmiuden. Auton vakiovarusteissa puhuttiin jotain type 2 (hidas lataus) ja type 3 (keskinopea lataus) varusteista, jotka molemmat tulevat mukaan. Osaatko sano mitä tuolle type 3 laturilla tarkoitetaan ?

Kyse lienee mode 2 ja mode 3 latauksista. Mode 1 lataus tarkoittaa sähköskoottereiden jne kevyt latausta, mode 2 on hidaslataus sukosta, mode 3 on keskinopea lataus (tämä on siis järeämpi erityisesti sähköautojen lataukseen tarkoitettu menetelmä) joka on toteutettu esimerkiksi USA:ssa type 1 mallisella pistotulpalla ja euroopassa taas type 2 mallisella pistotulpalla. Type 1 ja type 2 ovat siis mode 3 latausmenetelmän eri kytkentätapoja, samaa sähköä kuitenkin molemmissa. Mode 4 on sitten pikalataus joka tapahtuu joko chademo-, ccs- tai Teslaliitintyypillä. Autoissa taitaa olla kerrallaan vain yksi pikalatausliitin tuettuna eli tämän kanssa kannattaa ottaa CCS-liittimelä varustettu auto, chademo-, ja teslaliitin ovat molemmat poistumassa markkinoilta euroopassa.
tallennettu
Nirolainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #223 : Tammikuu 18, 2020, 17:22:49 »

Kyse lienee mode 2 ja mode 3 latauksista. Mode 1 lataus tarkoittaa sähköskoottereiden jne kevyt latausta, mode 2 on hidaslataus sukosta, mode 3 on keskinopea lataus (tämä on siis järeämpi erityisesti sähköautojen lataukseen tarkoitettu menetelmä) joka on toteutettu esimerkiksi USA:ssa type 1 mallisella pistotulpalla ja euroopassa taas type 2 mallisella pistotulpalla. Type 1 ja type 2 ovat siis mode 3 latausmenetelmän eri kytkentätapoja, samaa sähköä kuitenkin molemmissa. Mode 4 on sitten pikalataus joka tapahtuu joko chademo-, ccs- tai Teslaliitintyypillä. Autoissa taitaa olla kerrallaan vain yksi pikalatausliitin tuettuna eli tämän kanssa kannattaa ottaa CCS-liittimelä varustettu auto, chademo-, ja teslaliitin ovat molemmat poistumassa markkinoilta euroopassa.

Selvensi jälleen asiaa, kiitoksia! Autokauppiaatkaan ei tunnu paljoa tietävän sähköautojen tekniikasta, siksi pakko kysellä täällä   Wink

Kyllä tuo sisäinen 3-vaihe 16A laturi on lähes välttämätön. Varsinkin, jos haluaa latailla esim. K-latauksen ja fortumin asemilla type 2 22kw laturista. Saa sen n.10kw latausta, joka on edullisempaa pikaisella laskutoimituksella, kuin kotona noin 0,12€/kWh hintaan, jos 1min maksaa 0,02€ latausasemilla.
tallennettu

Kia e-Niro 64kw EX Premium Pack (MY20) *Tulossa heinä-elokuussa*
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #224 : Tammikuu 18, 2020, 17:34:19 »

Selvensi jälleen asiaa, kiitoksia! Autokauppiaatkaan ei tunnu paljoa tietävän sähköautojen tekniikasta, siksi pakko kysellä täällä   Wink

Kyllä tuo sisäinen 3-vaihe 16A laturi on lähes välttämätön. Varsinkin, jos haluaa latailla esim. K-latauksen ja fortumin asemilla type 2 22kw laturista. Saa sen n.10kw latausta, joka on edullisempaa pikaisella laskutoimituksella, kuin kotona noin 0,12€/kWh hintaan, jos 1min maksaa 0,02€ latausasemilla.

3x16A on myös siitä näppärä, että hätätilanteessa aika monesta paikkaa löytyy paitsi suko-rasia (2,5kW on melko hidas lataus), mutta myös voimavirtapistoke jota kiltisti pyytämällä voi saada käyttää. Pikalaturit ovat vielä niin lastenkengissä, että ne eivät aina toimi ja on aika mälsää jos matka katkeaa pikalaturille muutamaksi tunniksi kun seuraavalla laturille voisi lähteä jo tunnissa parissa voimavirrasta ladaten. Tämä voimavirran hyödyntäminen vaatii sitten taas oman lataussovittimensa joka maksaa satoja euroja eli olisin aika tarkkana mitä todella tarvitset arkielämässä. Joillain latureilla ei ole edes suko-rasiaa saatavilla niin homma menee hinaukseksi (autoa voi ladata myös hinaamalla eli hinausköysi on aika halpa tapa hädässä...)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 23
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!