KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 28, 2024, 11:47:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 28, 2024, 11:47:06

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Nirosta  (Luettu 208567 kertaa)
Uti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #285 : Helmikuu 02, 2021, 12:31:40 »

Kirjoitellaanpa nyt 3 kuukauden kokemuksista 2020 Niro hybrid Premium business-kulkineesta.
Kulutus lyhytkestoisissa kaupunkipyrähdyksissä on noussut nyt pakkasilla reiluun 6 litraan. Ajon alkukilometreillä kulutus 8-9 l/100 km ja loppukilometreillä sitten usean pysäköinnin saattelemana painuu sinne 6-7 litran/100 km tietämille. Mielestäni ajoprofiilin huomioiden hyvä tulos. Plussakeleillä vastaavien ajojen kulutus pyöri 4-5 litran/100 km seutuvilla.
Lämmityslaitteen teho riittää kovimmillekin pakkasille hyvin, max. -28 celsiusta tähän saakka. Ainoa huomionarvoinen seikka on, kun auton sisätilat lämpenevät, alkaa usein ilmetä jonkinmoista huurtumista ikkunoissa. Huurre poistuu kun hetkeksi painaa kojelaudan "kaikki tuulilasille täysillä"-nappulaa. Tällaista ei edellisissä autoissani ole ollut havaittavissa. Moottori ja jäähdytysneste lämpenee pakkasaamuina, n. <2 tunnin säteilyttämisen jälkeen, todella nopeasti. N. 2 kilometrin ajon jälkeen ilmestyy +50 celsiuksen palkki näkyviin ja nousee siitä parin seuraavan kilometein aikana 70-90 lukemiin varsinkin jos käyttää sport-ajomoodia. Ecolla jäähdytysnesteen lämpötila kovemmilla pakkasilla lähtee laskemaan ev-moden pukatessa päälle jäähdytysnesteen lämpötilan saavutettua 50-60 celsiuksen rajan. Lukot ja luukut toimivat hienosti vaihtelevissa talvikeleissä. Autoni joutuu yöpymään parkkipaikalla ilman katosta. Jousitus on täysin äänetön myös pakkasilla. Jotakin nitiinää kylmänä kuuluu joko hattuhyllystä, tavaratilan muoveista  tms. pakkasilla. Pidempi ajo hiljentää nämä äänet.
Auto ei myöskään jäykisty juurikaan edes >20 asteen pakkasilla.
Viime talven ajoin TM-lehden talvitestivoittajalla, Corolla TS premium hybrid 2.0-mallilla. Niro on mielestäni samaa tasoa talviautona kuin em. testivoittaja. Yleisesti pidän Niroa parempana autona kuin edellinen Corollani oli. Niro on jotenkin tukevampi, jämäkämpi ja viimestellympi, kuin Corolla. Voisi sanoa, että "volvomaisempi", näin 50-luvun alussa syntyneenä automiehenä.
Itse olen omistanut vuodesta 1970 >60 kpl henkilöautoja, joista uutena ostettuja on n. 50 kpl, tosin näistä n. 10 kpl on mennyt tyttäreni perheen käyttöön. Hybridit ovat tuttuja jo vuodesta 2012 Priuksen merkeissä. Vuoden päivät minulla oli myös RAV4 hybrid vm. 2017 ja Lexus IS 300h vm. 2018. Muut autot Audista BMW:hen ja Mersuun. Joten mielestäni tyytyväisyyteni Nirooni johtuu joko alkavasta seniiliydestä  tai sitten Kia on vain onnistunut tekemään auton minun makuuni. Väkisinkin ihmettelen, että Toyotan voittokulku hybridimaailmassa johtuu jostakin muusta kuin siitä, että Toyota olisi ylivoimaisen erinomainen auto. Hyviähän ne ovat mutta Kia Niron suurin haaste on, että ihmiset eivät tiedä siitä juuri mitään. Kokenut Toyota kauppiaskin kysyi minulta "onkos Niro kevythybridi"?, tarkoittaen näitä nykymalleja eri valmistajilta, joissa on se sähköporakone vaihdelaatikon kyljessä😀.
Kun seuraa Kian mainontaa ja markkinointia, näyttää siltä että kerrotaan vain autojen alkaen mallien halvoista hinnoista, ei autojen ominaisuuksista tai teknisistä tiedoista. Näin ainakin jokapäiväisissä kotikaupunkini päälehden koko sivun mainoksissa. Eli uskooko valmistaja/maahantuojakaan siihen, että eaim. Niro hybrid voisi kilpailla Toyotan hybridien kanssa?
Kun katsoo Ruotsin automyyntiä vuodelta 2020, oli Kia 3. myyntitilastoissa, Niro automallina 9., eniten myytynä Kiana, sisältäen toki pluginit ja täyssähköt. Ruotsissa on myyty sitten vuoden 2016 >25000 Niroa, eli ainakin viisi-seitsemän kertaa enemmän kuin vastaavana aikana Suomessa. Miksiköhän näin, Suomessa?
No vastauksia voi hakea maahantuojista ja piirimyyjistä. Esimerkiksi Niron pitkäaikaisin maahantuoja ja myyjä on ollut lähes koko Niron elinkaaren ajan  velkajärjestelyssäj, piirimyyjät ovat vaihdelleet jne. Ja taisi Deltalta siirtyä myös Kia henkilöstö nykyiselle Autoberge-maahantuojalle.

Jos vielä jonkin sanan Niron infotainmentistä. 2020-mallin navinäyttö on 10,35-tuumainen. Oma navi sekä Apple Carplay toimivat mainiosti, jälkimmäinen tosin vain usb-kaapelilla. Puhelin kytkeytyy nopeasti järjestelmään, myös wifi-verkkoon, jolloin infotainmentin käyttö laajenee internetiin ja sen palveluihin. Parasta laatua omien autojeni joukossa. Mm. viime kesäisessä Mesen C AMG business premiumissa vm. 2020,  josta luovuin vajaan 2000 km:n jälkeen, infotainment oli luokkaa kahta huonompi.

No tässä pakkasaamun ajatuksia Nirosta ja vähän muustakin.
Mukavia Niro-kilometrejä foorumilaisille. Mukava olisi lukea enemmänkin kirjoitelmia ja ajatuksia näistä ympyröistä.
tallennettu

Kia Niro Hybrid MY2022
Uti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #286 : Helmikuu 14, 2021, 12:15:15 »

https://youtu.be/-bHycS-ZF3U

Pitää Niron peruutuskameran puhtaana. Toimituskuluineen 35 euroa.
tallennettu

Kia Niro Hybrid MY2022
tompula
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 7


« Vastaus #287 : Huhtikuu 21, 2021, 09:23:05 »

Paljonkohan naarmuttaa ?. Hyvä idea.
tallennettu

Kia Niro PHEV Business Premium  -18
vpv
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 3


« Vastaus #288 : Heinäkuu 10, 2021, 19:55:31 »

Tuolla kansainvälisillä foorumeilla kerrotaan, että olisi uutta softapäivitystä ja karttaa tarjolla myös vanhempiin Niroihin. Mutta päivityspaketit on kai muunnettu venäläisistä versioista siten, että näyttävät eurooppalaisilta. Itse en uskalla noita muuntoversioita asentaa, jos kuitenkin tulee joskus huollossa sanomista. Jospa se eurooppalainen versiokin vielä vuotaisi nettiin...
tallennettu
Vellu69
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 1


« Vastaus #289 : Elokuu 09, 2021, 09:13:06 »

Hei

Missä Niron malleissa ollut tuota öljyn lisääntymistä?
Mulla 2017 mallinen ja nyt pari kertaa asiaa on tutkittu mutta normaalia kun pitää nousee yli mittatikun ylärajan, Delta Auto Pori.


Onneksi takuuta vielä jäljellä niin on aikaa tutkia että käyttäjässä vika kun ei osaa lukea mittatikkua oikein vai eikö huolto tiedä mitä tehdä.

Miten teillä automaattilaatikko toimii.

Itsellä sellanen tunne että ei aina ihan sulavaa vaihteen vaihtamista.

tallennettu
onkelenko
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #290 : Elokuu 09, 2021, 21:09:28 »

Itsellä 2019 tav.hybrid.Lisääntyy lyhyellä 2000km ajomäärällä huollon jälkeen.Sekä ennen huoltoa oli muoviosan yläpuolella että haisi bensalle.Otin asian esille huoltoon viedessä ja lupasivat katsoa kuinka paljon tulee pois.Ei kuulemma tullut paljoa ylimääräistä.Huollon jälkeen kävin vartavasten näyttämässä lisääntynyttä määrää tikussa haisi taas bensalle.Totesivat ,on se ylärajan yläpuolella ja tuoksahtaa bensalle.Syyksi tarjottiin talvea ja kaupunkiajoa .Kun sammuu ja starttaa jatkuvasti niin ei kerkiä lämpenemään kunnolla.Ei mennyt läpi huomautus,että kun kesälläkin lomareissulla pitkällä matkalla lisääntyy.Sitten sanottiin moottorin ominaisuudeksi.Käskettiin seuraamaan tasoa ja jos nousee vielä paljon, voin tuoda huoltoon jossa lasketaan liika pois.Saman suuntaiset vastaukset saatu sekä Delta T:ku että Kia center Raisio.Auto ollut molemmissa huollettavana.
tallennettu
Leduc
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 33


« Vastaus #291 : Elokuu 26, 2021, 21:34:26 »

Opettelen tässä Niro plug-in kuskiksi. En vain löydä mittaristosta trippimittaria, en liioin ohjekirjasta. Onko se jonkun valikon syövereissä?
tallennettu
Orlandox
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 28


« Vastaus #292 : Elokuu 27, 2021, 10:34:08 »

Eikö löydy Ajotietokoneen Näyttötiloista ?
tallennettu
Leduc
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 33


« Vastaus #293 : Elokuu 27, 2021, 15:17:06 »

Hei, no nyt tarkemmin kuurnittaessa näyttäisi se siellä olevankin, samassa näyttötilassa näkyy myös keskikulutus ja ajoaika.  On näissä plaraamista...
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #294 : Elokuu 27, 2021, 15:52:32 »

On näissä plaraamista...

Näin on ...ja valitettavasti pääosa jutuistä on hömppää tyyliin sisävalojen himmenemisnopeus tai sisävalojen värin vaihtumisnopeus Roll Eyes
tallennettu
Leduc
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 33


« Vastaus #295 : Elokuu 30, 2021, 09:57:40 »

Joo, ja kuvat suttuisia mustavalkokuvia. Selkeät piirrokset olisivat parempia mutta toki kalliimpia tehdä.
tallennettu
Orlandox
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 28


« Vastaus #296 : Elokuu 31, 2021, 06:32:14 »

Sähköisten versioiden kuvia voi suurentaa, niin saa paremmin selvää.

https://www.kia.com/fi/palvelut/huolto/ohjekirjat/
tallennettu
Leduc
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 33


« Vastaus #297 : Syyskuu 01, 2021, 22:38:40 »

Kiitos tiedosta!
tallennettu
Leduc
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 33


« Vastaus #298 : Lokakuu 25, 2021, 21:46:19 »

Niro lataushybridiharjoittelu jatkuu. Syyskeleissä on päästy jopa 56 km sähköllä eikä ajamisessa muutenkaan ole moittimista. Ohjekirja- ja valikkolöytöretkeilijää odottaa vielä usb-tikun kytkeminen. Auon systeemi ei löydä mp3 -soitinta.
tallennettu
Orlandox
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 28


« Vastaus #299 : Lokakuu 27, 2021, 14:19:52 »

Tuolla kansainvälisillä foorumeilla kerrotaan, että olisi uutta softapäivitystä ja karttaa tarjolla myös vanhempiin Niroihin. Mutta päivityspaketit on kai muunnettu venäläisistä versioista siten, että näyttävät eurooppalaisilta. Itse en uskalla noita muuntoversioita asentaa, jos kuitenkin tulee joskus huollossa sanomista. Jospa se eurooppalainen versiokin vielä vuotaisi nettiin...

Kohta voi itse ladata... https://update.kia.com/EU/FI/navigationUpdate
tallennettu
Sivuja: 1 ... 18 19 [20] 21 22 23
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!