KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Tammikuu 24, 2019, 12:49:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Tammikuu 24, 2019, 12:49:44

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sorento -14 neliveto hajalla  (Luettu 3759 kertaa)
jeppis99
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« : Joulukuu 20, 2017, 16:45:28 »

Uusimman mallinen Sorento, jossa ilmeni vika nelivedossa. Tarkemmin Coupling Assy 4 WD palikka, eli takapyöriin ei tule vetoa ollenkaan.

Juuri ajettu yli 150tkm, eli ei mene takuuseen.

Tällä pienellä kylällä samanlainen taksina, johon vaihdettu tuo osa jo kahteen kertaan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? AD:n mukaan ainakin SantaFehen mennyt tuota osaa kohtuullisesti.

Korjausarvio n. 1500€.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 500



WWW
« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2017, 17:32:30 »

Kyllä tuossa kohtaa astuu kuvaan virhevastuu.
tallennettu

Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
jeppis99
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : Joulukuu 20, 2017, 18:39:44 »

Tästä käyn autoliikkeen kanssa neuvottelua, eli on ostettu muualta kuin Delta-autosta.

Tosin siitä on aikaa jo 9kk ja kilometrejä tullut 33tkm. Tällä hetkellä tarjous on, että puolet maksetaan, mutta toki siihen en tyydy.

Delta ei neuvotellut. Ei saanut mistään goodwillistä edes tuota, vaikka onkin ollut hajalla jo kesällä, alle 150tkm ajettuna. Tämä tuli kuitenkin ilmi vasta nyt, kun liukkaat kelit tulivat.

Tuo paikallinen taksi sai toisen korjauksen takuuseen, toisen joutui maksaa itse. Kian takuu toimii hyvin 150 tkm asti, mutta sen jälkeen pelkkää paskaa.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 500



WWW
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2017, 18:51:16 »

Jos Delta ei neuvottele, niin sitten Kuluttajariitalautakuntaan, muttak estää vaan luvattoman kauan. Takuusta vaan vastaa ensisijaisesti myyjä, se saattaa kyllä pikkusen hankaloittaa.
Toisaalta "puolet maksetaan" kuulostaa normaalilta virhevastuukorvaukselta, koska siinä kuluttajan maksettavaksi lankeaa se osuus, mikä osan käyttöiästä on jo mennyt. Eli jos oletettu käyttöikä on 300 tkm ja 150 tkm ajettu, niin 50/50 on oikea virhevastuun korvaus.
tallennettu

Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
jeppis99
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« Vastaus #4 : Joulukuu 20, 2017, 19:18:55 »

Niin varmasti tuo 50% olisi ok, mutta vika on ollut siinä jo auton ostaessani.

Ostin tosiaan auton keväällä ja aika pian jäin sillä kiinni mutakkoon/peltoon. Ihmettelin, että meneepä tämä neliveto vanhempaa Sorentoa tosi paljon huonommin, mutta arvelin, etten osaa käyttää erillaista lukkosysteemiä oikein.

Nyt sitten talven tullen selvisi, että neliveto pitäisikin olla koko ajan päällä ja ollut koko ajan rikki.

Auto ollut sattumalta liikkeessä syksy 2016-kevät 2017 myynnissä sisällä, eli tuo talvi jäänyt sillä väliin.

Mutta summasummarum, kiinnostaa lähinnä tietää että onko kuinka yleinen vika, kun tähän oman kylän kolmeen samanlaiseen autoon kahteen on osunut sama vika ja toiseen vielä pari kertaa.
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 1.907


« Vastaus #5 : Joulukuu 20, 2017, 19:46:20 »

Pane tohon oikean yläkulman hakukoneeseen sopiva teksti niin löytyy kokemuksia.
tallennettu
jeppis99
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2018, 18:21:34 »

9kk ja 30tkm myöhemmin todennäköisesti sama vika.

Neliveto ei ainakaan toimi.

On kyllä kumma osa!

Hinta muuten oli eka kerralla 2200e. Nyt saa luvan kyllä mennä takuuseen.
tallennettu
jeppis99
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2018, 15:29:41 »

Vika oli muualla.

Kulmavaihde on kiinni vaihdelaatikossa ja alkuarvion mukaan vika siinä. Uusi osa 2500e, purkaamolta 995e.

Kun tuo oli tilattu ja auto meni korjaukseen, selvisi että vaihdelaatikosta mennyt boorit, johon tuo kulmavaihde tulee kiinni. Uusi automaattiloota 8000e, yksi sopiva löytyi Euroopasta purkaamolta hintaan 2750e.

Eli koko automaattilaatikko ja tuo kulmavaihde ennen kardaania menee vaihtoon. Töineen romiksen osilla n. 5000e.

Tuolla laatikossa olevassa osassa, joka siirtää voimaa eteenpäin ei ole mitään kiertävää öljyä. Se oli sinne kuivunut ja ruoste oli kuluttanut hampaat pois. Auto ajettu juuri 200 000, hajosi vähän ennen. Samanlaista ongelmaa ollut kuulemma Cryslereissä ja muissa jenkeissä. Niihin nuo automaatit uutena alk. 15000e.

Ei kovin vahva suoritus reilu 4v ja 200tkm ajetulta. Toki auto toimi kaksivetoisena ja olisihan niin voinut jatkaa..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2018, 15:31:14 kirjoittanut jeppis99 » tallennettu
LPR
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 48


« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2018, 05:00:33 »

Eikö sitä akselia varaosana saa?  Ihmisen tekemä tuo laatikko on ja vaihtaa san akselin sinne. Noilla kilsoilla tarvittaessa masterkit, uudet kitkapinnat sisään. Automaattilastikkomiehellä työt ehkä joitain satasia tai tonni, jos ei itellä riitä opiskelumotivaatio ja ole tiloja. Uus akseli ei voi monia satkuja maksaa, muuten se kannattaa teettää. Alle tonnin konepajalla varmasti, karkaistuna alkuperäistä vastaavaksi ym. Samalla tulee rempattu uudenveroinen aski . Nuo 15000 e hinnat on legendaa. Jenkeistä löytyy varmasti  toimittajia uusillekin askeille puoleen hintaan, tai ainakin peruskorjatuista kolmasosalla. Kyllähän joku Suomen maahantuoja mielellään rokottaa kymppitonnin voittoa askista, jos joku hölmö maksaa.
tallennettu
SorentoTx2013
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 15


« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2018, 00:37:15 »

https://www.kia-forums.com/2014-2015-sorento-forum/199345-awd-slipping-rear-slipping.html?amp=1

Tulipa tuolta luettua 14 sivua tietoa asiasta. Ilmeisesti siis nelivedon ohjelmisto suunniteltu virheellisesti jonka takia polttaa tuon nelivedon kytkimen (AWD coupling) toistuvasti pahimmillaan jopa 40tkm välein. Jotkin on asentaneet katkaisijan josta nelivedon saa täysin pois päältä, eli siis yksinkertaisesti katkaisija nelivedon sulakkeelle menevään piuhaan. Miinuksena siinäkin kuitenkin on että nelivedon kytkemiseksi päälle auto pitää sammuttaa ja laittaa katkaisijasta päälle. Vika korjautuisi siis luultavasti uudella ohjelmapäivityksellä JOS KIA semmoisen suunnittelisi muuten vika luultavasti uusiutuu aina uudelleen. Ps. Pahimmassa tapauksessa perävälitys ja kardaanikin on rikkoutunut viallisen awd couplingin takia. Selvä suunnitteluvirhe siis.
tallennettu
susi52
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #10 : Marraskuu 29, 2018, 14:11:48 »

Minulla myös -13 vm 215000 km ajettu sorento sama vika.Meneekö kaikista sorennoista laatikot näin vähillä kilometreillä?Onko sorento tosiaan auto jolla voi ajaa korkeintaan 200000km?Luulisi että    maahantuoja tekisi jotain asian eteen.Jakolaatikossa selvä suunitteluvirhe.Laatikon vaihteiston puoleinen stefa pois,Laatikon toisessa päässä,josta vetari tulee näyttäis olevan myäs stefa niin jakolaatikon öljy pääsisi  pooreihin silloin ne olisi öljyssä.   KOMMENTOIKAA VIISAAMAT!!!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2018, 18:23:55 kirjoittanut susi52 » tallennettu
ISG2011
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 25


« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2019, 09:28:56 »

"Kun tuo oli tilattu ja auto meni korjaukseen, selvisi että vaihdelaatikosta mennyt boorit, johon tuo kulmavaihde tulee kiinni. Uusi automaattiloota 8000e, yksi sopiva löytyi Euroopasta purkaamolta hintaan 2750e."

Tuo kulmavaihteen ja vaihdelaatikon välinen osa joka toisesta päästä kiinnittyy booreilla laatikkoon on kyllä vaihdettavissa erikseen.
Hinta osalle marmoritiskillä n.300e. Työtä on paljon, kun joutuu kuitenkin laatikon ja jakovaihteiston avaamaan.
Tuo on se mikä näistä menee eli vika ei ehkä olekaan varsinaisesti vaihdelaatikossa.

Näin minulle korjattiin samalla tavalla oireileva vika ja ongelma katosi.
Siis sen osan booritus oli murtunut sieltä laatikon päästä.

Sen osan kuva löytyy kyllä kun kyselee Googlen veljeksiltä esim. "2011 sorento front differential"
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2019, 09:37:24 kirjoittanut ISG2011 » tallennettu

Sportage 1.6 EX 2011
Optima 2.0 EX 2013
Sorento 2.2 TX A/T Luxury 2013
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!