KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 29, 2024, 11:28:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 29, 2024, 11:28:58

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: carnival 2.9crdi 185HP vm.2006 polttoaineenkulutus  (Luettu 12541 kertaa)
mika021
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« : Elokuu 04, 2018, 16:12:02 »

Paljonka muilla ollut kulutuslukemat?
 Ittellä matka-ajussa mitattu n 9 l/100km ja seka-ajussa n 11-12 l/100km  ainakin tehtaan ilmoittamiin lukemiin verrattuna aika korkeat lukemat.
carnival manuaalina ollut nyt itsellä n. 9kk jonka aikana suodattimia ja egr venttiili vaihdettu yms. muttei ole kulutus pienentynyt.
Jokseenkin laiskan oloinen ja nykii kiihdyttäessä. Ei savuta. Ei näy ulospäin vuotoja. Ei vikakoodeja

Vasta katsastin ja savu-arvokaan ei ollut kuin 0,3

Kokeeksi laitoin halvan "viriboxin". Kulutukseen ei vaikutusta muttei nykimistä niin paljoa enää esiinny.













« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2018, 16:13:51 kirjoittanut mika021 » tallennettu
tikola
Sr. Member
****
Viestejä: 313


« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2018, 12:08:59 »

Alimmillaan alle kasin siistissä matka-ajossa - ylimmillään kymppi - ehkä himppu alle tai yli kaupungissa, eli haiskahtaa suutinvialta ja vuotaa polttoainetta läpi.

Tosin, minun kokemus toistaiseksi siitä pykälää vanhemmasta ja alempitehoisesta moottorista. Kerron jahka muodostan kokemuksen uudemmasta 2009 mallista tässä ajan kuluessa.
tallennettu
mika021
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2018, 09:50:25 »

Kiitos vastauksesta. Tehtaan ilmoitetut lukemat tälle koneelle:  Matka 6.4 l/100km, seka 7.8-//- ja kaupunki 10.2-//-

Koodinluku laitteena vpecker4. Suuttimilta näyttää arvot joka suuttimelta  -2  eikä muutu kierroksillakaan. Onkohan nämä nytten ne korjausarvot, jotka pitäisi muuttua?

Jos suutin vuotaisi läpi niin eikö pitäisi savuttaa ja käynnistyä huonosti? Tämä käynnistyy hyvin, eikä savuta.
tallennettu
tikola
Sr. Member
****
Viestejä: 313


« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2018, 10:22:44 »

Jos suutin vuotaisi läpi niin eikö pitäisi savuttaa ja käynnistyä huonosti? Tämä käynnistyy hyvin, eikä savuta.

Tuo on totta - toisaalta sinulla vielä puhutaan pienehköstä 10% ylikulutuksesta, joten en osaa sanoa paljonko sen pitäisi savuna näkyä.

Minun kokemus automaatista, joten sinulla sen kulutuksen pitäisi olla vielä noita minun lukemia hieman alempi


tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2018, 15:59:45 »

Kengällä saa helposti kulumaan 10%.
tallennettu
tikola
Sr. Member
****
Viestejä: 313


« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2018, 10:04:46 »

Joo mutta tässä oli kyseessä keppivaihteinen ja minun kokemus oli automaatista. Minusta numerot kuulostivat aika isoilta, kun tuon vaihdesysteemin eron huomioi. Minun väite on, että dieselissä ehkä sen 10% saa aikaiseksi kaasujalalla, mutta 20% vaatii jo aktiivista yrittämistä. Eli diesel on jalan asennolle kulutuksen suhteen huomattavasti vähemmän herkkä kuin bensa ja tässä tapauksessa keppivaihteen pitäisi vielä pienentää lukemia. Kun nuo huomioi veikkaan, että jotain vikaa jossain syöttöpuolella on - syöttää liikaa tms.

Toki Mikan kannattaa testata pääseekö sievistelemällä lähemmäs - itse veikkaan että ei pääse


timo
tallennettu
mika021
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2018, 12:27:21 »

Juu lukemathan on mitattukkin "sievällä" ajulla. Aikalailla 30% poikkeaa lukemat tehtaan ilmoitetuista.

Sen takiahan halusin tietää muiden kulutuslukemia, että voiko noihin tehtaan lukemiin yhtään luottaakaan

Alkaa loppua ymmärrys tän kia: n suhteen. Eli ei vuotoja poltto-ainelinjassa, ei savuta, ei laahaa jarrut, päästöt ok ja egr vaihdettu uuteen.

Jos katti ja mahdollinen dpf olisi viallinen/ tukossa niin näkyisikö päästöissä? En ole kyllä varma onko tässä dpf...

Voisiko moottorinohjaus olla viallinen? Saako kiasta yleensäkään näkymään suutinten muuttuvat korjausarvot?

Olisiko jollain manuaalivaihteisen carnival 185hp omistajalla kertoa kulutuslukemia?
tallennettu
tikola
Sr. Member
****
Viestejä: 313


« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2018, 13:43:44 »

Mínulla on nyt alla 2009 mallinen samanlainen automaatti Carnival. Olen vasta aloittanut  sillä ajamisen ja kulutus alkaa asettua ajotietokoneen mukaan sinne 9+ tasoon normaalissa kehä1/3 ja nurkkapyörityksessä. Eli jos ajotietokone pitää edes jokseenkin paikkansa, niin odottelen sieltä 8 luokkaa olevaa siistin matka-ajon kulutusta ja kaupunkinurkissa pyörimiseen pitäisi 10 riittää koska tahansa.  Lausun tarkemmin muutaman viikon päästä, kun tankkaamalla homma on kalibroitunut. Vikadiagnostiikkasi on erittäin looginen, eli noista se jostain löytyy.

DPF:ää ei nähdäkseni minun 2009 Carnivalissa ole, joten olisi erikoista, että se olisi ollut 2006 autossa. Eli olen liki varma, että DPF:ää ei autossasi ole ja siten vika ei ole siinä. Omat kokemukseni Carnivalin ongelmista ovat tiivistäen seuraavat

1) EGR aiheuttaa kaasuviiveitä, jos pelkkä alipaine EGR niin se kannattaa tulpata. Minun vanhassa se oli tulpattuna vuosikaudet ja se vain paransi asioita. Se on se halpa kokeilu joka kannattaa tehdä, jos EGR:lle ei tule sähköä ja älyä.
2) Vuotava suutin aiheuttaa savutusta
3) Laahaava jarru olisi se seuraava, mutta jos navat eivät kuumene niin ei se sitten sekään ole

Eli kyllä minä laittaisin puolikkaan pään tuonne ruiskutuspuolen asioihin, mutta toki voihan se olla sellaista, josta ei minullakaan ole mitään käsitystä. esim. luistavan kytkimen luulisi huomaavan ajossa muuten.

Minun polttoaine/kaasuviive/savuongelmat olivat EGR:n ja vuotavan suuttimen yhteistyötä. Ne laitettiin aika samaan aikaan, joten jäi  vähän epäselväksi kummalla oli isompi rooli, mutta molemmilla roolia oli.
tallennettu
mika021
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2018, 21:16:48 »

-Kytkin ei luista.

-"ajotietokone" näyttää minulla 1-2 litraa pienemmän kulutuksen, kuin todellisuudessa on.

Sähköliittimellä varustettu egr on jo tässäkin, eikä ole mitään alipaineletkua. Egr:ltä imusarjaan lähtevän putken kerran jo tulppasin umpinaisella lätkällä. Ei vaikutusta. Aluksi ei tullut vikakoodia , mutta myöhemmin antoi vikakoodin egr:n toiminnasta niin otin tulppauksen pois jolloin ei enää tullut vikakoodia.
En sitten tiedä olisiko tulppauslätkä pitänyt olla sellainen jossa olisi pieni reikä kumminkin ollut, vai olisiko egr:n voinut ohjelmallisesti poistaa käytöstä niinkuin muun merkkisissä autoissa pystyy tekemään

« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2018, 21:28:00 kirjoittanut mika021 » tallennettu
tikola
Sr. Member
****
Viestejä: 313


« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2018, 10:33:39 »

Nyt minulla on kokemusta - ensimmäiset tankilliset. Ajotietokone näyttää 0.3-0.4 liian vähän ja sekalainen ajo puolet kaupunkia/puolet maantietä pyörä katolla tuotti kulutukseksi tankkauksen mukaan aavistuksen yli yhdeksän. Tämä siis 2009 mallisella automaatilla. Joten olen aika varma, että tulen saavuttamaan siistissä matka ajossa himppu alle 8 ja reilummin kaasutellessa voin ylittää kympin niukasti kaupungissa. Selvästi vähemmän siis kuin sinä ja minulla on automaatti.

Vanhassa 2005 autossa oli pelkkä alipaine EGR, joten se lienee muuttunut älyohjatuksi 2005-2006 välissä - sinulla lienee uudempi korimalli. Jos näin, niin silloin minun 2009 ei juurikaan poikenne tuosta sinun autosta kuin vaihteiston osalta ja siinä tapauksessa kaikki edellä horisemani pitää edelleen paikkansa.

Eli EGR:n tulppaisin ensin kokeeksi, joskin se voi olla mutkikasta sen sähköohjauksen takia ja kyllähän testisi kielii, ettei vika siinä olisi. Sen jälkeen jatkaisin sinne dieselhuoltoon, jossa saataiisiin ehkä lisäanalyysiä tuohon ruiskujen asentoon. Vai onko se -2 lukema, jonka sait ihan sama minkä dieselhuoltokin sieltä kaivaa esiin??

Haastava ongelma - polttoainetta kuluu selvästi liikaa, mutta järjellistä ihmissilmin näkyvää syytä sille ei ole. Yksi vaihtoehto on elää tuon kanssa ja katsoa josko se ajan myötä alkaisi näkymään jossain muuallakin. Itselläni ruiskuvika näkyi aikaa myöten lisääntyvänä savutuksena, mutta savuttaahan tuo nytkin kun kaasua kunnolla antaa.

tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2018, 18:42:15 »

Vähän aiheeseen liittyen:

Ajelin tänään pitkään jonossa, jossa edelläni oli BMW520d. Se ajoi niin lähellä edelläolevaa, että jarruvalot paloivat 100 metrin välein, jopa ylämäessä. Minä pidin näin vanhalle miehelle sopivan 50 metriä väliä Bemariin, eikä tarvinnut jarruttaa ollenkaan, vaikka automaatilla ajankin eli moottorijarrutusta ei juurikaan ole.

Naftakauppias varmaan tykkää tuollaisesta ajotyylistä Roll Eyes
tallennettu
mika021
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2018, 10:51:29 »

Ongelmat pahentuneet. Ei ole kia nyt ollut ajossakaan. Sammuu, tehoton herjaa rail  paineista liian korkea/matala p0087 p0088

Rail paineensäädin pumppuun vaihdettu, nyt odottaa toista pumpunsäädintä saapuvaksi. Auto seisoo nytten korjaamon pihalla. Korkeapainepumpun toimintaa eivät kuulemma pysty tarkastamaan

Olivat siirtopaineen mitanneet ja sitä ei ole. Eivät olleet kyllä löytäneet siirtopumppuakaan kyseisestä järjestelmästä.

Kuka tietää onko 2.9crdi siirtopumppu tai tankissa pumppu?
Tuntuis että onhan siellä oltava muukin pumppu kuin korkeapainepumppu...

Suuttimien korjausarvot ei muutu tässä siis ajokuntoisenakaan johon ei paikallinen autosähkökorjaamo osaa sanoa mitään  Roll Eyes



« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2018, 13:07:56 kirjoittanut mika021 » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!