KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 29, 2024, 14:27:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 29, 2024, 14:27:17

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sorento 2005 neliveto ei toimi  (Luettu 9075 kertaa)
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« : Syyskuu 02, 2018, 19:34:23 »

Morjens,

Sorentossani (vm.2005, malli: EX, moottori: 2, 5 l turbodiesel D4CB. Vaihteisto: manuaalivaihteisto) on ilmennyt seuraavanlainen vika: käännettäessä aluevalitsinta "auto" -asennosta "low" -asentoon, mitään ei tapahdu. Toisin sanoen 4wd -valo ei syty, eikä "low" -asento mene myöskään päälle.

Aiemmin sain em.toiminnon toimimaan, joskin useamman yrityksen jälkeen. Ratti on suorassa, vaihde vapaalla kytkin painettuna pohjaan, kun käännän aluevalitsinta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2018, 19:36:21 kirjoittanut Haj » tallennettu
hkk
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2018, 10:55:25 »

Minun -05 Sorennosta meni rikki etuvedon päälle kytkennän kalvo. Akun alla on ilmapumppu joka tekee ali-? tai ylipaineen kalvolle. Pumpun tulisi käydä käynnistettäessä muutaman sekunnin ajan.  Toimiiko nopea neliveto? Mikäli toimii kalvo ja ilmapummpu ovat OK. Tällöin vika voi löytyä jakolaatikosta.
tallennettu
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2018, 11:06:50 »

Moi, tuo ali-/ylipainepumppu lienee yksi mahdollisuus. Kurkkasin kuitenkin auton alle ja huomasin että jakolaatikon kyljissä on öljyä. Eli näyttää siltä, että öljyt ovat päässeet pihalle jakolaatikosta, joka saattaa selittää alennusvaihteen toimimattomuuden. Asia selvinnee pian kun jakolaatikkoon vaihdetaan öljyt ja tiivisteet.

Autossani ei ole erillistä nopeaa nelivetoa, vaan auto- ja low-asennot.
tallennettu
hkk
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2018, 11:53:52 »

Tarkennuksena edelliseen AUTO-tilassa nopea neliveto kytkeytyy päälle kun pyörien välillä on riittävä nopeusero. Hidas neliveto (LOW) on itse kytkettävä päälle esim. hankalassa maastossa, maantienopeuksilla sitä ei voi käyttää alhaisen nopeuden takia.
tallennettu
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2018, 13:10:31 »

Ok, näinhän se toimii tuossa mallissa.
tallennettu
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2018, 20:39:28 »

Moi taas, Kia tuli tänään Delta-auton huollosta; siihen vaihdettiin jakolaatikon öljyt. Laatikossa oli kuulemma jäljellä enää 0,5 l öljyä, joten lisäys tuli tarpeeseen. Mitä tulee itse alkuperäiseen ongelmaan, eli siihen että alennusvaihde ei mene päälle, ollaan edelleen samassa pisteessä. Huollon edustaja valitteli että kun näin vanhasta autosta ei pysty lukemaan diagnoosia, niin saattaa mennä melko arvokkaaksi tuon korjaaminen. Toisin sanoen vaikuttaa siltä että eivät tunne ko. mallin toimintaa riittävän hyvin. Joku asiaan paremmin vihkiytynyt varmaan löytäisi syyn helpommin...

Hkk: otin akun ja akun telineen irti tutkiakseni em. pumppua, josta mainitsit, mutta en päässyt siihen käsiksi: telineen alla oli vain runko-osa, jossa teline oli kiinni. Jos se pumppu on sen alla, niin sitten varmaan pitäisi yrittää alakautta päästä siihen käsiksi ? Pitäisi varmaan löytää jostain kuvat, jotta tehdä asialle jotain.
tallennettu
janneta
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 8


« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2018, 06:19:54 »

Laitappa kuva  akun tienoilta. Umpion ku käytät irti niin pääset helpommin käsiksi pumppuun. Hidas puoli pitäs mennä päälle vaikka pumppu ja etuperän kalvo oiskin rikki.
tallennettu
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2018, 13:04:03 »

Moi. Tuossa tuo kuva: https://drive.google.com/file/d/1qUC0lwFBR0AFAjxQXVw8dOkiWQ3KUnok/view?usp=drivesdk.

Kokeilin tänään taas toimintaa: jonkin aikaa suostui menemään päälle/pois, sitten lakkasi toimimasta.

Haj
tallennettu
Haj
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 6


« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2018, 16:05:18 »

Moro, tuossa kuva hieman eri kulmasta. Janneta; umpion ja akun välissä ei ole pumppua. Olisiko se tuossa isomman sulakerasian takana ja jarrunestesäiliön oikealla puolella ? https://drive.google.com/file/d/1nuMV8uH_oO4cH4ydlsMUtqAYigQVi5hC/view?usp=drivesdk

Haj
 
tallennettu
KpHr
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 3


« Vastaus #9 : Joulukuu 22, 2018, 13:09:55 »

En tiedä onko tämä enää ajankohtaista mutta mielestäni Sorenton 2005-manuaalivaihteisissa on ero LX ja EX-mallien välillä siten että LX:ssä on ilmapumpulla kytkettävä etuperä ja EX:ssä olisi sähkötoiminen etuperän kytkentä. Itselläni on 2005 LX ja vaihdatin siihen keväällä koko etudifferentiaalin sen takia kun nelikko ei kytkeytynyt ja ilmapumppu (tuottaa muuten paineen) oli ehjä. Etuperässä oleva aktuaattori vuoti ilmat läpi niin tilasin virosta etuperän (tomitettuna n. 200e) ja asennutin paikoilleen.

Eli olisikohan sähkövika? Toisaalta jos alennusboxista on ollu öljyt vähissä voisi olla alennusvaihteiston vaihdon/korjausken paikka mutta minä ekaksi kuitenkin putsaisin huolelllisesti nuo sähköliittimet.

-KpHr-
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!