KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Toukokuu 01, 2024, 14:15:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Toukokuu 01, 2024, 14:15:16

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tulipa ostettua Hyundai i20 Comfort 1.0 T-dgi DCT automaatilla  (Luettu 8152 kertaa)
hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« : Elokuu 19, 2020, 10:04:29 »

Kesäloman viimeisellä viikolla tuli käytyä Tuusulan asuntomessuilla ja matkalla poikkesimme Espoon Rinta-Joupille katsomaan vaimolle vm. 2019 Hyundai i20 1.0 T-dgi Dct:tä. Varustetaso oli ilmoituksen mukaan Comfort W...... mitähän tuo W mahtaa tarkoittaa?

Autolla oli ikää vain 1v ja 2kk ja siihen oli jo kertynyt ajoa jo 21 500km. Auton rekkarin perusteella selvitin Traficomin sivuilta sen taustoja ja selvisi, että auto on ollut ilmeisesti liisattuna (Omistaja oli Santander) ja haltijana Rovaniemellä toimiva sosiaalialan yritys, eli ilmeisesti autolla on ajettu käyntejä asiakkaiden luokse.

Oletin auton olevan huonosti pidetty, mutta yllätyin kuinka siistissä kunnossa se oli. Penkit näyttivät täysin puhtailta, sisällä vain muutama pieni raapu keskikonsolin koloissa. Kaikki peltipinnat olivat siistejä, eli en huomannut yhtään lommoa tai ovien tuomia nirhaumia. Takaluukusta tosin näkee että se on käytössä ollut, ja tavaraa lastattaessa on puskurin päälle tullut muutama pieni viiru.

Auton pyyntihinta oli 15 500e (sis. metalliväri, lohko sisähaaralla, ja talvirenkaat) ja vaihdossa tarjosimme vaimon vanhaa v. 2005 golfia, mikä on kyllä ihan ok kunnossa, koska sitä on viimeisen 2 vuoden aikana korjattu jopa 3 - 4 000e edestä. Viimeinen naula Golfin arkkuun oli NOX anturin vaihto mikä maksoi 700e.

Rintajoupilla on joitakin vastaavanlaisia autoja myös myynnissä samaiseen hintaa ympäri maata. Ja pidinkin hintaa halpana, kun uusi i20 maksaisi vastaavilla varusteilla n. 20 000 - 21 000e luokkaa. Tosin nyt on myynnissä se Black versio, jossa muutama varuste enempi kuin Comfortissa.

Tiedustelin myyjältä millainen takuu autolla on, eli onko se 7v takuu voimassa. Ensimmäinen vastaus oli "Kyllä 7v takuu voimassa". No voitko varmistaa asian..... ja myyjä soitti henkilölle joka ostaa autoja sisään. Ja sitten tuli uusi vastaus "On ollut vuokra autona, eli ei ole 5 tai 7 vuoden takuuta". Tässä kohtaa pyysin vielä tarkistamaan Trafilta kuka on ollut auton 1. omistaja ja haltija. Ja hetken päästä myyjä kertoikin saman Rovaniemellä olevan hoitoalan firman nimen, jonka jo tiesinkin.

Eli ei olekkaan ollut vuokra autona, mikä siis myös selittää auton siistin kunnon. Ja mitä luin Hyundain takuu ehtoja niin sain sen kuvan, ettei 5 tai 7 vuoden takuu katkea vaikka auto onkin jonkun firman käytössä.

No koeajo tehtiin ja auto tuntui kivalta ajaa. Itselläni on v. 2018 Kia Ceed 1.4 T-gdi Dct ja oli tuota mukavampi ajaa kaupungissa ja penkissä on parempi istua kuin Kian kovalla jakkaralla. Toki Kiassa on enempi puhtia ja on parempi ajaa moottoritie vauhtia...... mutta onhan kyseessä isompi ja hintavampi auto.

Ohjekirjaa ja huoltokirjaa en autosta löytänyt, ja myyjä sanoikin niiden varmaan hävinneen 1. käyttäjän matkaan. No myöhemmin illasta selvisi että hyndain mukaan ei enään tule ohjekirjaa, vaan se on netissä ja huoltokirjakin on sähköinen.

Auton hanskalokerossa oli käsin kirjoitettu kuitti Ivalon autohuollosta.... automyyjän mukaan se riittää todistamaan että 1. vuoden huolto on tehty.

Mutta kun auton starttaa tulee mittariin teksti (Service reguide -6500km / -75 days). Eli vaikka autoon onkin jonkunlainen huolto tehty ei huolto mittaria ole nollattu. Myyjä väitti että se tarkoittaa sitä, että 6500km / 75 päivää on vielä matkaa seuraavaan huoltoon. No pienen neuvottelun jälkeen hän uskoi, että huolto on mittarin mukaan jäänyt tekemättä, eli mittaria ei ole nollattu, syystä tai toisesta.

No mutta.... kun kaikki tuntui autossa toimivan aloimme hieroa kauppaa. Alkuun väliraha oli 12 500e...... sitten 12 200e (ja Rinta Jouppi tekee autoon huollon).... ja sitten sanoin että tehdään 12 000e välirahalla ja minä vien sen merkkihuoltoon Turun seudulle. Etänä kättä päälle ja kaupat kiinni.

Auton haimme vasta seuraavana päivänä kun emme olleet Golfilla liikkeellä. Ja siellä se jo odottikin nastarenkaat pusseissa. Sen verran pussia avasin että näin niiden olevan nastat peltivanteilla ja kokoa 185/65/R15. Myyjä sanoi et tähän tulin huippurenkaat kun on yhden talven ajetut Nokian HPL 9.... No matkalla Turkuun renkaan kokivat jonkunlaisen inflaation ja ne olivatkin HPL 8:t =) No se on mulle se ja sama.....   

Matkalla Turkuun kehä III keskikulutus n. 90 vaudilla oli 4,7 ja Motaria turkuun ajoimmme 105  - 115 mittarinopeudella ja reissun kulutus perillä olikin 5,2l tietokoneen mukaan. Eli tuntuisi kulkevan n. 0,5 - 0,8l pienemmällä matka ajossa kuin oma Kia Ceedini.

Kävin Turkuun tullessa heti varaamassa autoon 1. vuoden huollon Raision Autopelttarilta.... ja huollon päällikkö suositteli sen tekemistä nyt heti miten, ettei takuun kansa tule ongelmia.

Olin myös sen jälkeen maahantuojaan yhteydessä S-postilla ja toimitin valokuvana tuon Ivalon huollon käsin tehdyn kuitin. Maahantuoja sanoi et jos heti miten teetät autoon merkkihuollossa 1. vuoden huollon niin takuu ei sitten katkea. Tuo Ivalon huollon kuitti ei vahvista muuta kuin sen että öljyt ja suodatin on vaihdettu.

Vielä odotan maahantuojalta vastausta siihen onko autossani 5 vai 7 vuoden takuu.... mutta ilmeisesti se on 7 vuotta, hyundailla kai oli joku kampanja tässä joku aika sitten......

Aika näyttää miten elämä Hyudain kanssa sujuu. Tosin hyundai ei ole ihan uusi tuttavuus, koska ostin v. 2003 uuden getzin ja pidin sitä 6v ja ajoin sillä 100 000km.... ilman sen isompia murheita. Ja sen jälkeen onkin jo itselläni 3 Kia mennossa.
tallennettu
hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2020, 11:01:16 »

Nyt auto ollut meillä 5 päivää ja mittariin tullut jo meidän toimesta 600km. Ajot olleet pääsääntöisesti maantieajoa, kun loman lopulla on tullut käytyä tuolla saaristossa päin pyörimässä.

Ensimmäisen tankillisen kulutus oli n. 5,3l tankkauksen mukaan ja tietokone taisi näyttää suhkot samaa. Tosin täyttö tapahtui eri asemalla, joten heittoa varmaan hieman tuossa lukemassa on.

Itse pyrin joka kerta painamaan tuon start / stopin pois päältä, koska tuon 1.0 pikku turbo tuntuu tärähtävän reippaasti jokaisen startin yhteydessä. Enkä oikein muutenkaan usko että jatkuva sammuilu tekee pidemmän päälle autolle hyvää. Tätä kun on tarkoitus pitää itsellä mahdollisimman pitkään.

Ja oma aikansa tietty menee että tottuu tuon 3 sylinterisin erikoiseen käynti ääneen.
Anopilla oli vm. 89 dieseli hiace ja totesi nyt kyydissä ollessa, että tässä pikkuisessa hyundaissa on samanlainen käynti ääni kuin siinä oli.

Millaisia rengaspaineita olette pitäneet i20:ssa jos kyydissä on lähinnä 1-2 ihmistä? Eilen tarkistin paineet kaikissa renkaissa oli n. 2,5 paineet lämpimissä renkaissa. Itsestä hieman tuntuu, että paineita voisi varmaan hieman tiputtaa, kun auto tuntuu välillä hieman kovalta ajaa.

Onkos näissä hyundai i20 1.0T-gdi automaateissa ollut jotain tyyppivikoja, joita on käyttäjill tullut vastaan?
Entä onko ruostetta ehtinyt esiintynyt tämän toisen sukupolven eli vm. 2014-2015 alkupään yksilöissä?

Entäs mistä olette autoa hallitunkilla nostaneet renkaan vaihdon yhteydessä?
Omaa kia Ceediäni nostan aina helmapellin alaosassa olevan pystypelin kahden kolon takana olevasta kohdasta. Siellä kun on sellainen pieni tasainen kohta, josta käsitykseni mukaan myös saksitunkki nostaa, jos sen laittaa siihen loven kohdalle. 

Onko muissakin i20 malleissa hattuhylly seillainen, että se tuntuisi olevan n. 1cm turhan kapea. Eli kun hattuhylly on paikallaan jää hyllyn tavaratilan muovien väliin selkeästi hieman rakoa?
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.102


« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2020, 18:27:12 »

Hiljanenko auto on maantieajossa?
tallennettu

Skoda KamiQ G-TEC.
hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2020, 16:03:09 »

No rengasmelu saattaa olla hieman hiljaisempi, kuin omassa Kia Ceedissäni.

Tosin tuulensuhinat kuuluvat selkeämmin.

KYSYMYS:
Nyt vaimoni on sanonut, että auto pakkaa aamuisin hieman nykimään kun moottori on kylmä. Lämpötila kun on nyt laskenut aamuisin plus 5...10 asteen haarukkaan. Auto on ollut noin minuutin tyhjäkäynnillä, kun ikkunoista on lastalla pyyhitty kosteudet pois. Ja senkin jälkeen nykimistä esiintyy noin 20 - 30 m matkalla, kunnes meno tasaantuu.

Onkohan tuo ominaisuus tuossa 1.0 i20 bensa turbossa, vai kannattaisiko auton kanssa käydä huollon puolella? Juuri tosin teimme 1. vuoden huollon ja saimme kommentin, että kaikki on autossa kunnossa.

tallennettu
hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2020, 12:13:12 »

Maahantuojalta kysyin tuosta nykymisestä ja myös siitä, onko normaalia, että kun auton käynnistää kylmänä, niin moottorin lämpötilan ensimmäinen ledi pallukka syttyy ihan heti palamaan.

Maahantuoja kehoitti kysymään asiaa merkkihuollosta.

Kun alkuviikosta poikkesin merkkihuollossa kerroin asiasta. Sain vastauksen että tuo nykiminen 1,0 bensa automaatilla on ominaisuus. Näitä on kuulemma muutkin valittaneet, eikä autoista ole löytynyt vikaa. Joten toistaiseksi ei tehdä asialle sen enempää.

KYSYMYS: Syttyykö muillakin käyttäjillä heti startin jälkeen tuo moottorin lämpötilan ensimmäinen merkkivalon ledi palamaan? Huolto sanoi siitäkin että jos moottorin lämpötilan anturissa olisi vikaa, ei se ajon aikana nousisi ylös päin moottorin lämmetessä. Ja kyllähän tuo meillä sinne n. 90 asteenlähelle nousee. Ihmetyttää vaan, että miksi tuo ensimmäinen led valo palaa heti startin jälkeen?

Miten on muilla käyttäjillä? Kyseessä siis vm. 2019 i20 1,0 bensa turbolla.
tallennettu
i20S
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2020, 23:11:33 »

KYSYMYS: Syttyykö muillakin käyttäjillä heti startin jälkeen tuo moottorin lämpötilan ensimmäinen merkkivalon ledi palamaan? Huolto sanoi siitäkin että jos moottorin lämpötilan anturissa olisi vikaa, ei se ajon aikana nousisi ylös päin moottorin lämmetessä. Ja kyllähän tuo meillä sinne n. 90 asteenlähelle nousee. Ihmetyttää vaan, että miksi tuo ensimmäinen led valo palaa heti startin jälkeen?

Miten on muilla käyttäjillä? Kyseessä siis vm. 2019 i20 1,0 bensa turbolla.

Juu, kyllä sen yhden pallukan pitää palaa heti käynnistyksessä.
tallennettu
hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2020, 12:21:05 »

Kiitos tiedosta.

Oletan siten että autossa on kaikki kunnossa.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!