KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 29, 2024, 13:37:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 29, 2024, 13:37:34

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Sorento -05 ei lämpene  (Luettu 10641 kertaa)
ChiEf
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 9


« : Marraskuu 07, 2018, 22:49:02 »

Eli potilas on vuoden 2005 Sorento 2.4 bensakoneella.

Moottori kyllä lämpenee normaalisti mutta sisälle ei lämpöä tule. Onko kellään kokemusta aiheesta vai laitetaanko vaan lisää vaatetta työmatkalle?  Smiley
tallennettu
kotamies18
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 3


« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2018, 18:38:31 »

Minullla saman vuotinen sorento diesel versio,välillä kuin ryssän helvetti nopeassa ajossa ei tule lämpöä tarpeeksi.Lähden purkamaan vaihdan termarin.Rupean etsimään sähköistä vikaa ventiiiliä joka ei aukkea ,ennen autoissa oli puhaltimen putkessa säätö rele.Etsin vielä automaati säätöä joka sähköisesti säätää lämpötilaa kymäkone pois päältä.ettei se säädä lämpöä jonkinlainen kutina jokin rele taikka anturi vika en tiedä vaatiiko moottori talvella lisäksi vebaston käyttöä sen etupuolella kiertopumppu tarviiko sen pyöriä ajon aikana en tiedä ihme keksintö Shocked
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2018, 19:05:51 »

Eli potilas on vuoden 2005 Sorento 2.4 bensakoneella.

Moottori kyllä lämpenee normaalisti mutta sisälle ei lämpöä tule. Onko kellään kokemusta aiheesta vai laitetaanko vaan lisää vaatetta työmatkalle?  Smiley

Onko lämmityslaitteen kenno tukossa vai säätömoottori rikki?
tallennettu
Jaromiilus
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #3 : Marraskuu 09, 2018, 21:04:06 »

Itsellä 06 diesel sorento automaatti-ilmastoinnilla ja huomasin kun lämpötila-asetus on jollain muulla asennolla kuin HI niin tuuletusräppänöistä tulee ns sekotus ilmaa. Itse pidän talvella pelkästään HI asennolla ja puhallin manuaaliasennolla. Sillä saa parhaiten lämpöä kabiiniin
tallennettu
jokikettu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2018, 13:37:13 »

Kannattaa ekana katsoa onko paisarissa tarpeeksi nestettä ihan ylämerkkiin asti.
tallennettu
ChiEf
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 9


« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2018, 22:45:44 »

Paisarissa on nestettä tarpeeksi, kenno on huuhdeltu, säätömoottori pyörii kun lämpötila-asetusta muuttaa.

Onko tuolla kennon jälkeen olevalla lämpöanturilla vaikutusta sisäilmaan vai onko se pelkästään ilmastoinnin käynnistystä valvova anturi? Manuaali-ilmastointi on siis kyseessä.
tallennettu
mies51
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 45


« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2018, 01:40:54 »

Nouseeko moottorin lämpötilanäyttö keskellenormaali-aluetta? Löytyykö motonetin tai muun myyjän luetteloista lämpimämpää termostaattia? Aikanaan Fiesta 1985:een ja Sunny 1992:een vaihdoin korkeammassa lämpötilassa avautuvan termostaatin, jolloin lämmitys selvästi parani, vaikka lämpömittarin viisari ei kovinkaan paljon ylemmäs noussut.
Entäs roskat lämmityskennon päällä, estävät ilmaa virtaamasta kennon läpi ohjaamoon.
tallennettu
ChiEf
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 9


« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2018, 22:40:09 »

Lämmöt nousee normaalisti, termostaatti uusittu 92-asteiseksi ja obd-lukijan kautta näyttää  ajossa pitävän lämmöt n. 90 Asteessa.

Kenno on puhdistettu paineilmalla ja imurilla niin hyvin kun se kotelointia purkamatta on mahdollista.

Pitää seuraavaksi alkaa tutkimaan kojelaudan takaa josko sieltä löytyisi hana tai vastaava.
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #8 : Tammikuu 01, 2019, 01:56:55 »

Hanoja ei ole lämmityslaitteissa käytetty kymmeniin vuosiin jos ei joku ole itse jälkikäteen sellaista sinne kötöstellyt. Ilman lämpötilaa muutetaan sekoittamalla lämmintä ja kylmää ilmaa tarpeen mukaan.
tallennettu
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 214


« Vastaus #9 : Tammikuu 01, 2019, 12:30:26 »

Eikös  tämä kuulosta nyt siltä, että ilmanvalitsimen läppä ei toimi tavalla tai toisella? Eli ilma ei kulje lämpimän kennon läpi.

Toinen mikä tulee mieleen on, että kenno ei ilmaannu tai sitten letkut on tukossa jotenkin (esim tiukka mutka jossain joka vetää letkun umpeen).
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.103


« Vastaus #10 : Tammikuu 01, 2019, 13:18:30 »

Kädellä voi kokeilla kennon letkuja moottorin käydessä. Jos kenno on tukossa, lämpenee vain toinen letku hieman. Jos vesi virtaa, ovat molemmat letkut lämpimiä ja silloin vika on läpässä.
tallennettu
PetriQuu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 1


« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2019, 07:23:53 »

Ratkesiko tämä ongelma? Itsellä sama vika, lämpötilan anturi ja termostaatti vaihdettu, kennosto huuhdeltu mutta ei vaikutusta. Läpät liikkuu ja webastokin pelaa mutta lämmintä vaan ei tule hyttään. 
tallennettu
ChiEf
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 9


« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2019, 21:24:13 »

Ei ole vielä ratkennut. Tilapäisenä korjauksena pitkät kalsarit työmatkoille.  Cheesy

Seuraava operaatio taitaa olla kennon vaihto ja samalla uusiutuu sisälämpötilan anturi.

Projekti jäänee kesälle niin saa rauhassa ropata kun kesäautolla pääsee töihin.
tallennettu
Kustu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 7


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2022, 03:26:51 »

Selvisikö tämä koskaan ja mikä oli vikana? Oma Sorento -06 ei myöskään ole suostunut lämpiämään tänä talvena.
tallennettu
Samppu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #14 : Maaliskuu 05, 2022, 23:11:08 »

Kiinnostunut myös kuulemaan miten tämä/nämä ratkesivat. Oma 2.5crdi -06 puhaltaa vain kylmää, nippanappa pysyy lasit auki pakkasella.

- Termostaatti vaihdettu kahteen kertaan, ensimmäinen 82c ja jälkimmäinen 88c... ensimmäinen oli motonetin tarvikeosa ja huomattavasti lyhyempi alkuperäisosaa, ei vaikutusta kuitenkaan tähän ongelmaan.

- Vesipumppu vaihdettu, epäilty heikkoa veden kiertoa ja huoltokirjassa ei merkintää pumpun vaihdosta. Uusi pumppu edukas ja vaihtokaan ei kovin kummoinen temppu. Ei auttanut, vanhakin pumppu näytti olevan ihan tikissä vielä.

- Purettu kojelautaa ja tutkailtu ohjainmoottorien toimintaa, montako näitä pitäisi olla ja missä kaikkialla/mitä tekee mikäkin?

- Webaston oli joku kytkenyt irti järjestelmästä, ilmeisesti palopesä palanut puhki eikä jaksettu korjata.

- Huuhdeltu pesuaineilla ja vedellä moneen kertaan sekä koko jäähdytysjärjestelmää että lämppärin kennoa erikseen, paskaa tuli ja virtaus parani kennolla.

- Raitisilmasuodatin vaihdettu, ei vaikutusta.

ISO KYSYMYSMERKKI on veden kierto näissä vehkeissä, eka Kia alla ja vielä hiukan hukassa näiden kanssa. Jos jollakulla on tietoa tai aikaa tsekata miten näissä koneissa nuo letkut/putket menevät. Epäilyttää tuo webaston ohitus, pitäisikö siellä olla jokin kiertovesipumppu välissä, jos niin missä letkuissa?

Melkoisen ikävä vaiva, kun ei kajuuttaan lämmintä saa. Toisaalta kohta siellä alkaakin jo tarkenemaan, kun kelit lämpenee ja valmiiksi pelottaa, tuleekohan sinne kylmääkään kesällä... Huh Roll Eyes
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!