KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Huhtikuu 25, 2024, 23:37:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Huhtikuu 25, 2024, 23:37:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pro_Ceed ajoneston varoitusvalo + ajovalojen korkeuden säätö ongelmia.  (Luettu 17116 kertaa)
Jarppi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 47


« : Joulukuu 01, 2009, 14:01:23 »

Pro_Cee’d 1.6 CRDI alkoi polttamaan ajoneston varoitusvaloa mittaristossa. Valo palaa koko ajan oli virrat kytkettynä tai ei.  Käytin akun navan irti, mutta eipä tästäkään kikasta ollut apua. Myös toista avainta on testattu tuloksetta.  Varoitusvalosta huolimatta, auto käy ja kulkee niin kuin pitääkin.

Samaa aikaan ajovalojen korkeudensäätö sekosi. Kun auton laittaa käyntiin, valot osoittavat hetken oikealle korkeudelle ja pari sekuntia käynnistyksestä ajovalot kääntyy alas näyttämään 3 metrin päähän. Kojelaudasta löytyvällä säädöllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Hieman ikävä ajella, kun eivät nuo Ceedin lähivalot muutenkaan ole kovin häävit.

Käytin auton Deltassa, eikä vikaa saatu paikallistettua (pikahuolto). Ei vikakoodeja. Hertsikan Deltassa eivät kuulemma ole aikaisemmin törmänneet ko. vikaan.  Epäilivät, että ajonestonvaroitusvalo on jollakin tavalla yhteydessä oudosti toimivaan ajovalojen ”säätöautomatiikkaan”. Uusi aika kyllä on varattuna tarkempaan tutkimiseen, mutta ajattelinpa kuitenkin kysyä, että löytyisikö täällä kohtalotovereita?
tallennettu
Jarppi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 47


« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2009, 17:27:36 »

Pro_Cee’d 1.6 CRDI alkoi polttamaan ajoneston varoitusvaloa mittaristossa. Valo palaa koko ajan oli virrat kytkettynä tai ei.  Käytin akun navan irti, mutta eipä tästäkään kikasta ollut apua. Myös toista avainta on testattu tuloksetta.  Varoitusvalosta huolimatta, auto käy ja kulkee niin kuin pitääkin.

Samaa aikaan ajovalojen korkeudensäätö sekosi. Kun auton laittaa käyntiin, valot osoittavat hetken oikealle korkeudelle ja pari sekuntia käynnistyksestä ajovalot kääntyy alas näyttämään 3 metrin päähän. Kojelaudasta löytyvällä säädöllä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Hieman ikävä ajella, kun eivät nuo Ceedin lähivalot muutenkaan ole kovin häävit.

Käytin auton Deltassa, eikä vikaa saatu paikallistettua (pikahuolto). Ei vikakoodeja. Hertsikan Deltassa eivät kuulemma ole aikaisemmin törmänneet ko. vikaan.  Epäilivät, että ajonestonvaroitusvalo on jollakin tavalla yhteydessä oudosti toimivaan ajovalojen ”säätöautomatiikkaan”. Uusi aika kyllä on varattuna tarkempaan tutkimiseen, mutta ajattelinpa kuitenkin kysyä, että löytyisikö täällä kohtalotovereita?


Tilanne muuttui. Töistä lähdettyäni, varoitusvalo paloi iloisesti mittaristossa. Moottori käyntiin ja ajoneston varoitusvalo alkoi vilkkua himmeästi, hetken kuluttua sammui kokonaan. Ajovalojen korkeuskin oli taasen niin kuin pitää.

Koti parkkipaikalla kone sammuksiin ja mokoma ajoneston varoitusvalo syttyi välittömästi. Auto uudelleen käyntiin ja varoitusvalo taasen sammui. Testasin ajovalojen korkeudensäätöä auton käydessä tyhjäkäyntiä ja ilokseni huomasin, että, kun korkeuden säätö on asennossa 0: varoitusvalo on pimeä -> asento 1: varoitusvalo palaa himmeästi -> asento 2: varoitusvalo kirkastuu ja asentoon 3 kun laittaa, niin varoitusvalo palaa kirkkaana. Ajovalojen korkeuden säätimellä ei ole edelleenkään vaikutusta mihinkään muuhun, kuin nyt tuohon ajoneston varoitusvalon kirkkauteen. Toki tilanne on siinä määrin parempi, että valojen säätö on nyt niin, että taasen voi ajella huoletta pimeälläkin.

Olihan selitetty riittävän hankalasti Grin
tallennettu
Petsku
Sr. Member
****
Viestejä: 831


« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2009, 18:26:02 »

Tilanne muuttui. Töistä lähdettyäni, varoitusvalo paloi iloisesti mittaristossa. Moottori käyntiin ja ajoneston varoitusvalo alkoi vilkkua himmeästi, hetken kuluttua sammui kokonaan. Ajovalojen korkeuskin oli taasen niin kuin pitää.

Koti parkkipaikalla kone sammuksiin ja mokoma ajoneston varoitusvalo syttyi välittömästi. Auto uudelleen käyntiin ja varoitusvalo taasen sammui. Testasin ajovalojen korkeudensäätöä auton käydessä tyhjäkäyntiä ja ilokseni huomasin, että, kun korkeuden säätö on asennossa 0: varoitusvalo on pimeä -> asento 1: varoitusvalo palaa himmeästi -> asento 2: varoitusvalo kirkastuu ja asentoon 3 kun laittaa, niin varoitusvalo palaa kirkkaana. Ajovalojen korkeuden säätimellä ei ole edelleenkään vaikutusta mihinkään muuhun, kuin nyt tuohon ajoneston varoitusvalon kirkkauteen. Toki tilanne on siinä määrin parempi, että valojen säätö on nyt niin, että taasen voi ajella huoletta pimeälläkin.

Olihan selitetty riittävän hankalasti Grin


Heh, jospa kyseessä onkin vikavalojen kirkkaudensäätöpotikka, eikä ajovalojen korkeudensäädin.... Grin Grin Tuollainen olisi aika kätevä vanhoissa italialais/ranskalaisautoissa pakkaskeleillä... Cheesy Miksei myös ceedissäkin, kun kerran ajaminen muuten onnistuu vaikka valot killittäisikin.

Tuo oire toki kannattaa selittää tarkasti seuraavan kerran, kun viet autoasi korjattavaksi. Saattaa auttaa vian paikallistamisessa. Maallikolla ei kyllä ole mitään tolkkua miten ajovalojenkorkeudensäätö ja ajonesto on toisiinsa yhteydessä. Voisiko joku mittariston/katkaisijoitten liitin olla löysällä tai maadoitus huono??? Huono maadoitushan on täällä joillekkin aiheuttanut cee´dissä valojen kummittelua. Itsellä syttyi aikanaan kaikki mahdollinen, kun ABS-anturi särkyi edestä toiselta puolen.
Mutta tuo selviää kyllä aikanaan takuun piikkiin. Pääasia, että voit autoasi nyt käyttää vaikka palava ajonestonvalo varmasti tuo mieleen, että milloin se ei enään suostu starttaamaan.
tallennettu

Renault Kadjar Energy TCe 130 Zen '17
Renault Clio 0,9 TCe Sport Tourer Zen '18

ex. Kia cee´d & Kia Venga
Jarppi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 47


« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2009, 21:56:17 »

Heh, jospa kyseessä onkin vikavalojen kirkkaudensäätöpotikka, eikä ajovalojen korkeudensäädin.... Grin Grin Tuollainen olisi aika kätevä vanhoissa italialais/ranskalaisautoissa pakkaskeleillä... Cheesy Miksei myös ceedissäkin, kun kerran ajaminen muuten onnistuu vaikka valot killittäisikin.

Tuo oire toki kannattaa selittää tarkasti seuraavan kerran, kun viet autoasi korjattavaksi. Saattaa auttaa vian paikallistamisessa. Maallikolla ei kyllä ole mitään tolkkua miten ajovalojenkorkeudensäätö ja ajonesto on toisiinsa yhteydessä. Voisiko joku mittariston/katkaisijoitten liitin olla löysällä tai maadoitus huono??? Huono maadoitushan on täällä joillekkin aiheuttanut cee´dissä valojen kummittelua. Itsellä syttyi aikanaan kaikki mahdollinen, kun ABS-anturi särkyi edestä toiselta puolen.
Mutta tuo selviää kyllä aikanaan takuun piikkiin. Pääasia, että voit autoasi nyt käyttää vaikka palava ajonestonvalo varmasti tuo mieleen, että milloin se ei enään suostu starttaamaan.

Juu, kerrassaan hieno on ominaisuus Grin En oikein itsekään ollut aluksi kovin vakuuttunut, että ajovalo-ongelma olisi missään tekemisissä tuon ajoneston varoitusvalon kanssa. Ihmeellinen on sähköjen maailma.

Jonkin sortin kontakti ongelmaa ne huollossakin epäilivät.  Saattavat kuulemma joutua purkamaan autoa melko rankastikin Cry Ensi viikon maanantaina on uusi aika huoltoon ja toivon hartaasti, että vika löytyy ja korjaantuu tuolla yrittämällä.
tallennettu
ladisti
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 30


« Vastaus #4 : Joulukuu 02, 2009, 18:48:42 »

Samainen ajoneston varoitusvalon palaminen jatkuvasti, kiusasi 1,4 ceed Lx viime syksynä. Vikakoodi ei myöskkään näyttänyt mitään. Syy A-palkissa olevan liittimen hapettuminen . Huollossa löydettin lokarin alta, johtoläpivienti joka oli tiivistämättä, josta kosteus pääsi liittimeen.
Tiivistyksen jälkeen oire ei uusinut.
tallennettu

Ladasta Kian rattiin!
Jarppi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 47


« Vastaus #5 : Joulukuu 03, 2009, 10:14:19 »

Samainen ajoneston varoitusvalon palaminen jatkuvasti, kiusasi 1,4 ceed Lx viime syksynä. Vikakoodi ei myöskkään näyttänyt mitään. Syy A-palkissa olevan liittimen hapettuminen . Huollossa löydettin lokarin alta, johtoläpivienti joka oli tiivistämättä, josta kosteus pääsi liittimeen.
Tiivistyksen jälkeen oire ei uusinut.

Kiitos tiedosta Smiley Täytyypä kertoa vinkki huollolle.
tallennettu
timo88
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2015, 13:46:23 »

Heih.. Onkos porukoilla ollu vielä ongelmia kyseisen ongelman kanssa ceedissä??

Veljen autossa alkoin ensin palamaan tuon ajoneston valo ja sen jälkeen alkoi temppuilemaan ajovalojen korkeussäätö. Juuri samalla tavalla kuin aloittajan viestissä..
tallennettu
timo88
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #7 : Tammikuu 12, 2015, 14:46:27 »

Vika löytyi ja korjattu.. eli apukuskin puoleisen sivupotkusuojan takana on liittimiä mihin oli vesi päässy ja liittimet hapettunut.
tallennettu
Peffi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2016, 09:55:53 »

Uppaillaas vanhaa topickia! Ajonestovalo alkoi palamaan aloituksen mukaisesti ja palaa jatkuvalla syötöllä. Auto toimii muutoin normaalisti, sivupotkusuojan liittimet eivät olleet hapettuneet/kostuneet. Akku käytetty irti yms.

Hyviä lisäveikkauksia vian paikallistamiseen? Autona siis -09 1,4 Ceed
tallennettu
Peffi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2016, 11:05:38 »

Eli olikohan edellisellä ollut ongelma näissä liittimissä?



Varasin ajan delttaan koneen nokkaan kun tuntui ettei muualla ole vehkeitä tarkistaa järjestelmää. Suolainen 80€ siitä että vika tuskin paljastuu?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2016, 11:09:17 kirjoittanut Peffi » tallennettu
tva
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 1


« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2017, 14:13:39 »

Hei,

minulla on juuri sama ongelma, Kia Cee'd 2009, 1.6 bensakoneella.

Eli ajoneston valo alkoi palamaan pari aamua sitten ja tästä postauksesta luetun mukaan testasin valojen korkeussäädön ja huomasin että se ei toimi. Samaa kaipailisin kuin tuo viimeisinkin kirjoittaja, eli mistäköhän tuon liittimen löytää missä ongelma on? Jos jollain olisi tarkempaa kuvaa tai muuta vinkkiä niin mielellään otetan vastaan.

Kannattaako muuten akunkenkä irroittaa ennekuin noita liittimiä rupeaa penkomaan?
tallennettu
kenppi
Full Member
***
Viestejä: 197


« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2017, 11:59:57 »

Tuossa ylempänä on kuva oikealta puolelta a-pilarin alapäässä muovin alla olevista liittimistä. Kuljettajan puolella on myös liittimet muovin alla vastaavalla tavalla. Ei se akunkengän irroitus ainakaan haittaa, mutta tuskin uusia vikojakaan tulee vaikka se kenkä olisikin paikoillaan, kunhan virrat ei ole käännetty avaimesta päälle kun niitä liittimiä aukoo.
tallennettu

Cee´d sw -11 1.6crdi
lihis
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2018, 10:33:15 »

Olisin vinkkejä vailla, itsellä sama ajoneston valo palaa ja jää hehkumaan vaikka virrat otettu pois.  
Kuvan mukaisissa liittimissä oli hapettumaa, mutta putsauksen jälkeen silti valo palaa. Kaverikseen saa myös hetken aikaa hehkuvan  käsijarrun valon vaikka se ei ole päällä.

Valojen korkeussäätö pelaa niinkuin pitääkin.

-Ceed 08 SW
tallennettu
Jeppe
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 1


« Vastaus #13 : Tammikuu 13, 2019, 20:37:36 »

Uppaillaas vanhaa topickia! Ajonestovalo alkoi palamaan aloituksen mukaisesti ja palaa jatkuvalla syötöllä. Auto toimii muutoin normaalisti, sivupotkusuojan liittimet eivät olleet hapettuneet/kostuneet. Akku käytetty irti yms.

Hyviä lisäveikkauksia vian paikallistamiseen? Autona siis -09 1,4 Ceed

Jos sivupotkusuojan liitin ei korjaa ongelmaa, niin ongelman on moottoritilan maadoituspisteessä. Minulla ajonestovalo paloi kokoajan ja korkeuden säätömoottori toimi satunnaisesti. Välillä myös repsikan puolen ajovalo vähän vilkutteli.

Johtosarjan maadoituspisteet ovat todella hankalassa paikassa repsikan puolen ajovalon takana runkopalkissa. Näihin kahteen maadoituspisteeseen ei pääse käsiksi ilman umpion irroitusta.

Toisessa maadoituspisteessä on viisi lukkiutuvaa rengasta päällekkäin, joiden väleihin oli muodostunut pahasti hapettumia. Näiden renkaiden  kontaktipintojen ja maadoitusruuvin puhdistus poisti kaikki ongelmat.


T Jeppe
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!