KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Marraskuu 08, 2024, 19:56:21 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Marraskuu 08, 2024, 19:56:21

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 ... 5 6 [7]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hyundai ix55 kokemuksia  (Luettu 68269 kertaa)
Jukka1979
Full Member
***
Viestejä: 125


« Vastaus #90 : Syyskuu 30, 2022, 15:05:36 »

Mulla on esiintynyt samaa vikaa: ratti ei aina laske niin alas kuin pitäisi. Se vaatii ylös-alas remputusta muutamaan kertaan että sen saa "manuaalisesti" vietyä napista niin alas kun sen pitäisi olla. Kyseinen toiminto on kuulema mukavuusvaruste (tod näk näin onkin) ja sen saa kyllä pois, mutta vaatii vanhemman Hyundain ohjelmiston että sen saa pois. Uudemmalla Hyundain ohjelmistolla sitä ei kuulema saa pois. Ollut mielessä että pitää koittaa irrottaa se "joystikki" ja kääntää liitin sen pohjassa 90 astetta toiseen asentoon että näkisi onko se siinä katkaisijassa se vika vai ei.

Mikä sulake oli kyseessä? Onko sen takana jotain muutakin kuin ratti?

Ihan sama juttu oli kun mulla hajosi ahtimen aktuaattori; uudemmalla Hyundain ohjelmalla siihen ei saanut ajettua testiajoja, asentajan piti ottaa vanha ohjelmisto käyttöön.


Kiitoksia taas kommenteista. Sikäli huojentavaa että muillakin on saman tyyppistä ääntä kuuluvissa, en nyt ala toistaseksi ainakaan liikaa siitä stressata. Jonkun kerran on harvakseltaan kuulunut taas, juurikin samoin noin että hetken ajelun jälkeen tyhjäkäynnillä paikalla.

Tuossa alkoi sellainen pikkuvika ärsyttämään että sähköisen ohjauspyörän säädön mukavuustoiminto eli pois tieltä väistyminen sammuttaessa ei aina palauttanutkaan rattia oikeaan korkeuteen uudelleen käynnistäessä. Mietin siksi että onkohan näihin mitään keinoa koodata itse ominaisuuksia millään laitteella, mutta eipä ole tullut vastaan. Eli jos esimerkiksi tuon ratin automaattisen pois tieltä väistymisen saisi pois päältä. No, pihdeillähän tuo onnistui sitten kun nyppäsi rattisäädön sulakkeen pois paikaltaan ratin ollessa oikeassa asennossa. Nyt ei tarvi odotella sen liikkumista enää.. Jos säätää tarvii niin sulake takaisin paikalleen.
tallennettu

T: Jukka
Hyundai ix55, Mini Cooper S Countryman, Mini 1000 Automatic, Hobby 495 UFe
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #91 : Syyskuu 30, 2022, 16:59:18 »

Tilt / Tele -niminen 15A sulake kuskin paikalta löytyvästä sulakeboksista pois kun ratti on oikeassa asennossa ensin. Muovikannessa on sulakkeiden paikat nimineen kerrottu ja sulaketyökalukin pitäisi olla jos ei ole kukaan sitä vienyt. Ei käsittääkseni vaikuta mihinkään muuhun. Vaikka tuo "mukavuustoiminto" toimisikin kunnolla niin hieman rasitti odotella rattia joka kerta autoon noustessa ja sammuttaessa, olisin varmaan nyppässyt tuon muutenkin pois.

Tarkoititko Jukka että korjaamolla tarvivat siis vanhemman ohjelmiston läppärille / ohjelmointilaitteelle että noita juttuja sai tehtyä?  Vai autoon vanhempi ohjelma (ECU)? Liekö noihin ylipäätään ohjelmapäivityksiä tullut. Kiinnostaisi että olisiko kuluttajana mahdollista hankkia mitään laitetta tai ohjelmistoa, jolla auton säätöihin pääsi käsiksi enempi kuin geneerisellä obd-lukijalla..

Tuolta löytyy myös dokumentteja steering column -aiheesta: https://www.hyundai-forums.com/threads/steering-wheel-failing-to-return.109360/post-5633066
tallennettu
Jukka1979
Full Member
***
Viestejä: 125


« Vastaus #92 : Lokakuu 07, 2022, 14:47:18 »

Joo siis nimenomaan ix55 vaatii viralliselta Hyundai-liikkeeltä tietokoneen jossa on vanhempi Hyundain softa, jolla saa noita ix55:sen mukavuusjuttuja ym. säädettyä ja esim. otettua kokonaan pois käytöstä, esim. juuri tuo automaattisesti säätyvä ratti.

Täytyypä tutustua tuohon linkkiin jonka laitoit.


Tilt / Tele -niminen 15A sulake kuskin paikalta löytyvästä sulakeboksista pois kun ratti on oikeassa asennossa ensin. Muovikannessa on sulakkeiden paikat nimineen kerrottu ja sulaketyökalukin pitäisi olla jos ei ole kukaan sitä vienyt. Ei käsittääkseni vaikuta mihinkään muuhun. Vaikka tuo "mukavuustoiminto" toimisikin kunnolla niin hieman rasitti odotella rattia joka kerta autoon noustessa ja sammuttaessa, olisin varmaan nyppässyt tuon muutenkin pois.

Tarkoititko Jukka että korjaamolla tarvivat siis vanhemman ohjelmiston läppärille / ohjelmointilaitteelle että noita juttuja sai tehtyä?  Vai autoon vanhempi ohjelma (ECU)? Liekö noihin ylipäätään ohjelmapäivityksiä tullut. Kiinnostaisi että olisiko kuluttajana mahdollista hankkia mitään laitetta tai ohjelmistoa, jolla auton säätöihin pääsi käsiksi enempi kuin geneerisellä obd-lukijalla..

Tuolta löytyy myös dokumentteja steering column -aiheesta: https://www.hyundai-forums.com/threads/steering-wheel-failing-to-return.109360/post-5633066
tallennettu

T: Jukka
Hyundai ix55, Mini Cooper S Countryman, Mini 1000 Automatic, Hobby 495 UFe
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #93 : Lokakuu 13, 2022, 15:10:42 »

Löytyiskö vinkkejä keneltäkään mitä kautta kannattaisi etsiä perää ix55:aan, kunnostettua tai hyvin vähän ajettua? Siis sellaista kauppiasta että voisi siihen osan kuntoon luottaa. Ebaysta tms. ilman tietoa kilometreista tai kunnosta jos hankkii niin ei oikeen tiedä mitä saa. Toimittaako esmes mikään Korealainen osakauppa tällaisia? Täytyy tuota itsekin googlata, mutta jos jollain on jo tietoa niin kiinnostaa.

Automyyjän kanssa olin kaupat tehdessä sopinut kirjallisesti että heidän piikkiin etsitään ja korjataan voimansiirrosta kuuluva kolahtelu, väljää oli jossain. Nyt erinäisten selvittelyjen jälkeen näyttäisi että perä on loppu, pitäisi kuulemma vaihtoon laittaa kokonaan. Ja merkkiliikkeen hinnat osalle on sellaiset että asennuksen kanssa tulee liki auton hinta remontista. Nii onhan se nyt aika mielipuolista meininkiä. Ajattelin nyt tässä vähän osaltani auttaa tukalassa tilanteessa olevaa reilusti toiminutta autokauppiasta ja kysyä josko joku tietää miten kunnostettuja saisi.
tallennettu
Jukka1979
Full Member
***
Viestejä: 125


« Vastaus #94 : Lokakuu 25, 2022, 15:46:50 »

Aika harvinaista jos tosiaan on perä mennyt ix55:sta. En ole missään yhteydessä lukenut että ko. autosta olisi etu- tai takaperä mennyt. Nelivedon kulmavaihteita on Hyundai/Kia nelivedoista mennyt ja ix55:ia tiedän varmaksi kaksi joista sellainen on rikkoontunut. Kulmavaihde ix55:ssa kun rikkoontuu niin auto muuttuu etuvetoiseksi. On kuitenkin täysin ajettavissa mutta vain etupyörät vetää.

Mutta että perä? Etu vai takaperä? Mun mielestä aika harvinainen vika. Jos jollakin on parempaa tietoa niin saa korjata. No kaiken saa rikki huonolla ylläpidolla ja piittaamattomuudella, mutta silti. Huoltokirja antaa etuperään ja jakovaihteistoon öljynvaihtovälin (km määrää en tähän hätään muista), ja automaattilaatikkoon 60tkm välein öljynvaihdon. Ja kun automaattilaatikkoon vaihtaa öljyn vaihtuu samalla etuperän öljyt.

Paljonko on tuossa autossa mittarissa? Onko ollut kuinka monella omistajalla?



Löytyiskö vinkkejä keneltäkään mitä kautta kannattaisi etsiä perää ix55:aan, kunnostettua tai hyvin vähän ajettua? Siis sellaista kauppiasta että voisi siihen osan kuntoon luottaa. Ebaysta tms. ilman tietoa kilometreista tai kunnosta jos hankkii niin ei oikeen tiedä mitä saa. Toimittaako esmes mikään Korealainen osakauppa tällaisia? Täytyy tuota itsekin googlata, mutta jos jollain on jo tietoa niin kiinnostaa.

Automyyjän kanssa olin kaupat tehdessä sopinut kirjallisesti että heidän piikkiin etsitään ja korjataan voimansiirrosta kuuluva kolahtelu, väljää oli jossain. Nyt erinäisten selvittelyjen jälkeen näyttäisi että perä on loppu, pitäisi kuulemma vaihtoon laittaa kokonaan. Ja merkkiliikkeen hinnat osalle on sellaiset että asennuksen kanssa tulee liki auton hinta remontista. Nii onhan se nyt aika mielipuolista meininkiä. Ajattelin nyt tässä vähän osaltani auttaa tukalassa tilanteessa olevaa reilusti toiminutta autokauppiasta ja kysyä josko joku tietää miten kunnostettuja saisi.
tallennettu

T: Jukka
Hyundai ix55, Mini Cooper S Countryman, Mini 1000 Automatic, Hobby 495 UFe
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #95 : Lokakuu 25, 2022, 23:12:53 »

Takaperästä on vaihteistohuollon mukaan kyse. Käyttivät booriholkin auki ensin kun paikallistivat väljyyden sinne, mutta eipä ollutkaan syynä se. Oli kuulemma kunnossa. Tekivät uuden diagnoosin ja perän kunnon varmistivat purkamalla, en tiedä/ymmärrä tarkemmin mitä kaikkea on availtu.

Reilu 270tkm ajeltu, pari omistajaa ollut joista ensimmäinen oli autoliikkeen perustaja. Toisen aikana jotain aukkoja paperihistoriassa pienemmissä huolloissa, mutta on noita voimansiirron öljyjä kuitenkin vaihdeltu. Tuossa kuulemma käytettyjä takuuperiäkin on löytynyt, pystyvät myös käyttää osan auki ennen asennusta ja varmistaa kunnon.

No, pyydän että koeajavat auton ennen kuin luovuttavat kunhan tuo homma siihen pisteeseen etenee. Että onko kolina hävinnyt..  Smiley Omana harrasteenahan tuo korjaamo teki sen holkin tarkastuksen/aukasun sitten kun diagnoosi olikin väärä, siitä ei tullut myyjäliikkeelle kuluja.
tallennettu
Jukka1979
Full Member
***
Viestejä: 125


« Vastaus #96 : Marraskuu 08, 2022, 19:09:38 »

Apulaitteen puolelta kuuluva krutiseva ääni on todennäköisesti selvinnyt. Laturin vapaaakytkin oli kylmänä jumissa, ja jumissa ollessaan se oli nyppinyt hihnaa niin että ilmastoinnin kompuran hihnapyörän vulkanointi oli kulunut.

Varmistan vielä että ääni on varmasti kateissa, mutta vahvasti vaikuttaa siltä että kunnossa on.
tallennettu

T: Jukka
Hyundai ix55, Mini Cooper S Countryman, Mini 1000 Automatic, Hobby 495 UFe
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #97 : Tammikuu 05, 2023, 15:14:11 »

No nyt on vihdoin takaperä vaihdettu. En ainakaan huomannut väljyyttä ja kolahteluita tai naksunoita enään. Perän etummaiset puslat oli loppu myös, ne vaihdettiin omaan piikkin. Mutta itse perän vaihdolle kustannus vajaa kolmisen tonnia töineen käytetyllä hyväkuntoisella osalla. Uudella alkuperäisosalla olisi remontti vastannut auton arvoa. Täytyy varmaan joku kukkakimppu lähettää rehelliselle autokauppiaalle.
tallennettu
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #98 : Kesäkuu 09, 2023, 20:02:23 »

Laitetaas pitkästä aikaa päivitys, jos joku ko. mallin uusi omistaja esimerkiksi sattuu paikalle. Etupäästä jos alkaa metallista kilahtelua / kolahtelua kuulua hitaalla nopeudella mutkissa tai vedon päälle mennessä tai moottorijarrutukselle siirtyessä, mutta väljyyttä ei löydy mistään, niin syynä voi olla jonkun insinöörin vetoakselille suunnittelemat muoviset prikat. Kuluvat loppuun ja vetarin sekä laakerin/navan väliin syntyy väljyyttä. Tällaisella kuvauksella löytyy varaosa maahantuojalta, täytyy vaan varmistaa että myyvät päivitetyt metalliset osat, ei muovisia alkuperäisiä. Osien kustannus n. kympin luokkaa (kaksi prikkaa, yksi kummallekin puolelle), työtä menee mukavasti pitkään oleentuneita tuennan osia ja jarrulevyjä irroitellessa, että saa vetarin ulos laakerin sisältä. Kaverin kanssa purettiin kaikki muu irti paitsi koiranluu jäi paikalleen. Senkin jos olis nyppässyt irti niin olis takaisin kasaaminen mennyt helpommin.

Tilaa on alustan osien vaihtelulle kyllä mukavasti, se on hyvä puoli näin isossa autossa. Muutenkin tuntuu että korjaamista varten fiksusti suunniteltu asioita eikä ole tarpeettoman hankaliin paikkoihin laitettu monia pultteja/muttereita. Takaa jos kumiseva kolkotus kuuluu terävissä heitoissa niin kallistuksenvakaajan puslat on hyvin helppo vaihtaa ja koiranluut siinä samalla. Muutenkin perus huoltojen suhteen on naurettavan helpoksi tehty asiat, ilmansuodattimen vaihtoon ei tainnut tarvita edes yhtä työkalua.

Kulutusta on tullut seurattua nyt vajaan vuoden ja vajaa 18tkm, keskikulutus tankilta laskettuna on 8.7 l/100km. Mulla ei kyllä kulutusmittari tunnu tietävän tarkkuudella lukemaa, eli sitä en ole seurannut. Ajosta on karkeasti arvellen puolet pitkää matkaa tasavauhdilla 80-100 km/h ja puolet taajamassa. Pitkällä taipaleella menee ilman erityistä kuormaa tai vedettävää ihan karvan yli 7 litraa / 100 km (80-100 km/h ajoa) ja taajamassa/kaupungissa en oikeastaan koskaan ole yli kymmentä litraa saanut menemään. RVS:t on käytetty koneessa kyllä. Vertailun vuoksi niin edellinen Mersu W211 V6 vei justiin saman keskikulutuksen omilla ajoilla, sillä tosin tuli motarit ajeltua vähän reippaammin. Siinä oli myös kulutusta lisäämässä dpf, mutta massaa ja otsapinta-alaa paljon vähemmän. Se ei tietysti ole mitenkään pienestä kulutuksesta tunnettu vertailukohta. Mutta pitäisin hyvin kohtuullisena ix55 polttoaineen kulutusta suhteessa siihen millainen auto on kyseessä.

Sisätiloista on ollut kyllä iloa paljon, tavaraa vetää paremmin kuin tuo edellinen farkku E-Mersu ja kantaa painon hyvin, oikeastaan pehmeämmin kulkee kun on vähän kuormaa päällä. Ainoa harmi on vaan että mitään verkkoa tai tai peitettä ei ole autossa tavarankuljetusta ajatellen.
tallennettu
balanced
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 13


« Vastaus #99 : Marraskuu 20, 2023, 21:04:52 »

Termarin ja apulaitehihnan vaihto olisi listalla. Olikos kenelläkään tullut vastaan ohjetta tai dokumenttia että montako rullaa ja minkälaisia tarvitaan hihnan vaihtoon, jos kaikki samalla vaihtelee? Löysin Trodo.fi palvelusta kolme erilaista rullaa ja laitoin ne tilaukseen, mutta jossain nettivideossa vilahtava piirros hihnan kulkureitistä näyttää sille että aika monta rullaa saattaa olla.

Tai onko termarin vaihdosta kokemuksia muilla, taikka oletteko ohjetta nähneet missään? Kaikki neuvot jotka vähentää auton käpistelyaikaa pakkasessa niin otetaan ilolla vastaan.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!