KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Tammikuu 17, 2022, 06:29:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Tammikuu 17, 2022, 06:29:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Uusi 1.6.Optima diesel  (Luettu 23735 kertaa)
turboarska
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 18


« : Joulukuu 04, 2019, 16:42:02 »

Onko muilla Optiman omistajilla vastaavia kokemuksia? Uusi auto, ajettu n.200 km ei lähde käyntiin työpaikan parkkipaikalta.Pakkasta n. 5 astetta, lämmityksessä n. 1,5 h. Startatessa hörähtää mutta ei jää käyntiin. Hinurin lavalla Deltaan, siellä tehty kylmäkäynnistykseen liittyvä päivitys ja kaiken pitäisi olla ok. Vähän meinas ottaa ohimoon mutta toivottavasti asia korjaantuu. Miten paljon adBlue nestettä kuluu käytännössä? Kuinka usein lisäys?
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.041


« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2019, 17:06:44 »

Moni auto toimii huonosti lämmityksen yhteydessä, kun osa antureista on lämpimiä ja osa kylmiä. En tiedä onko siitä kysymys. Toivottavasti päivitys poistaa ongelman.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 702



WWW
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2019, 17:20:25 »

Onko varmasti oikea lämmitin?
1,7 ei mitään ongelmia.
tallennettu

Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
juki85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #3 : Helmikuu 04, 2020, 11:15:04 »

Onko muilla 1.6crdi optiman omistajilla ollut vastaavia ongelmia:

- Lane Keep Assistant (LKA) tai Driver Attention Warning (DAW) keltainen varoitus syttyy tauluun ja ohjaustehostaja lakkaa toimimasta punaisen varoitusmerkin kera.
  Tämä vaati korjaamokäynnin ja vikakoodin nollauksen.

- Kiihdyttäessä mikäli rengas pyörähtää tyhjää auto katkaisee syötöt kokonaan (TÖKS) ja pariin sekuntiin kaasupoljin ei reagoi mitenkään.
  Liikennevaloissa virrat pois ja uudelleenkäynnistys, niin luistonesto toimi taas normaalisti.

EDIT: tämä ominaisuus ei liittynytkään luistonestoon, vaan mystiseen 1.6CRDI vikaan, joka esiintyy pakkasella kylmällä moottoorilla.

Oheiset ominaisuudet ajettu esiin viikon vanhasta autosta.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2021, 13:17:23 kirjoittanut juki85 » tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 702



WWW
« Vastaus #4 : Helmikuu 04, 2020, 11:29:06 »


- Lane Keep Assistant (LKA) tai Driver Attention Warning (DAW) keltainen varoitus syttyy tauluun ja ohjaustehostaja lakkaa toimimasta punaisen varoitusmerkin kera.
  Tämä vaati korjaamokäynnin ja vikakoodin nollauksen.


Tyyppivika, äkkiä korjaukseen!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jari-vilhunen-osti-virosta-vahan-kaytetyn-kia-optiman-ja-taisteli-sen-jalkeen-puolitoista-vuotta-saadakseen-autostaan-ajokelpoisen
tallennettu

Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
juki85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2020, 08:25:25 »



- Kiihdyttäessä mikäli rengas pyörähtää tyhjää auto katkaisee syötöt kokonaan (TÖKS) ja pariin sekuntiin kaasupoljin ei reagoi mitenkään.
  Liikennevaloissa virrat pois ja uudelleenkäynnistys, niin luistonesto toimi taas normaalisti.



Tämä ongelma toistui kovalla pakkasella siten, ettei auto kiihtynyt kuin 50km/h nopeuteen. Uudelleenkäynnistykset eivät auttaneet ja lopulta moottorin häiriövalo syttyi. Auto hinurilla liikkeeseen, jossa oli luettu vikakoodi P061B00. Tarkemmissa tutkimuksissa oli ahtoputkesta löytynyt jäätä. Nokkapeitot on käytössä, mutta olivat laittaneet vielä jonkin lisäsuojauksen välijäähdyttimen eteen. Lupailivat valmistajan/maahantuojan toimesta tähän oikeaa korjausta. Onko muilla ollut vastaavaa jäätymisongelmaa?
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.041


« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2020, 09:58:08 »

Tucsonissa on esiintynyt samaa. Ilmaputkisto muutettu, jonka jälkeen alkanut pelaamaan.

Käsittääkseni kuuma ilma työnnetään nyt välijäähdyttimeen alaosasta, jolloin vettä ei sinne keräänny enää jäätymään.
tallennettu
turboarska
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 18


« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2020, 21:57:47 »

Välijäähdytin jäätyi omassa Optimassani , korjauksena viimasuoja välijäähdyttimen eteen. Oireena vedot hävisivät ja pian moottorin vikavalo syttyi. Lupailivat myös tehtaan toimia tilanteen ehkäisemiksi. Tinkasin samaan yhteyteen maskinsuojan. Sain auton uutena joulukuu-19, tämä talvi on nyt pärjätty, mittarissa nyt vajaa 10 th
tallennettu
juki85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2020, 20:34:25 »

Deltasta lupailivat keväälle maahantuojan/valmistajan taholta korjausta tähän välijäähdyttimen jäätymisongelmaan. Kyselin syksyllä, mutta ei ollu tietoa korjauksesta. Kysäsin piruuttani suoraan maahantuojalta ja sain seuraavan vastauksen:
"Näihin autoihin on olemassa moottorin ohjainlaitteen päivitys, jonka teitä lähin Kia huolto pystyy helposti ajamaan autoon. Päivityksessä moottorin matalapaine EGR järjestelmän toimintaa vähennetään kylmillä ilmoilla ja tällöin moottorin välijäähdyttimeen mahdollisesti kertyvän ja mahdollisesti siellä jäätymään pääsevän kosteuden määrä vähenee merkittävästi."
Onko kukaan käyttänyt ko. päivityksessä? Täytyy välipäivinä käydä haastamassa Deltassa.
tallennettu
Petteri2
Full Member
***
Viestejä: 209


« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2020, 20:42:30 »

Kuulostaa Deltalta, tasalaatuista suorittamista.
tallennettu
gravityblue
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 35


« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2021, 14:00:02 »

Minulla eilen käynnistyi normaalisti roikan päästä työmaan parkista. Kierrokset eivät nousseet, käytin n. 5 min jonka jälkeen kaasupoljin totteli. Samalla syttyi moottorin vikavalo. Tänä aamuna korjaamolla tyhjätty välijäähdyttäjästä puoli litraa vettä. Suositeltiin maskipeittoa, jonka tilasin netistä. Ja eipä taida tämäkään olla auton vika vaan ominaisuus. Sanoin jo huollossa, että pitää ostaa 80-luvun eskortti tai muu vastaava, niissä kun ei ole ominaisuuksia vaan pellkiä vikoja.
tallennettu
turboarska
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 18


« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2021, 08:34:15 »

Optimassa jälleen välijäähdytin jäässä. Korjauksena tällä kertaa 1,5 mm reikä välijäähdyttimen pohjaan, vesi pitäisi nyt poistui jäähdyttimestä tuosta reiästä. Keula on ollut tiiviisti tukossa koko alkutalven, siitä huolimatta jäätyy
tallennettu
juki85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #12 : Tammikuu 14, 2021, 21:14:13 »

Optimassa jälleen välijäähdytin jäässä. Korjauksena tällä kertaa 1,5 mm reikä välijäähdyttimen pohjaan, vesi pitäisi nyt poistui jäähdyttimestä tuosta reiästä. Keula on ollut tiiviisti tukossa koko alkutalven, siitä huolimatta jäätyy

Onko sinulla samat oireet: Kylmänä kiihdyttäessä veto katkeaa kun ahtopaineet yrittävät nousta?
Viimeviikolla oma 1.6crdi optima noudettiin hinurilla Deltaan.
Hasardia, kun toisinaan vika iskee päälle motarille kiihdyttäessä. Ei löytynyt kuulemma vikaa eikä vettä. Viimetalvena sama homma, jolloin oli vettä ollut ahtoputkistossa. Tänään teki taas sama nykytystä, ei kiihtynyt kuin 40kmh nopeuteen, jonka jälkeen vedot katoaa muutamaksi sekunniksi ja kaasupoljin ei tottele. Oliko tuo reiän teko maahantuojan siunaama ratkaisu?
tallennettu
turboarska
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 18


« Vastaus #13 : Tammikuu 15, 2021, 07:59:23 »

Aivan samat oireet. Eilen illalla pakkasta n. 28, auto ottaa kierroksia max. 1700 ja veto katkeaa, Tasakaasulla toimii kun kierroksia n. 1500, mutta risteyksistä lähdettäessä vedot loppuu kiihdyttäessä ja nykii voimakkaasti. Nyt kolmas kerta kahden viikon sisällä kun auto hinurilla Deltaan. Nyt pitää kyllä jotain tapahtua tilanteen korjaamiseksi. Autolla ajettu vajaa 30000 km
tallennettu
juki85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 14


« Vastaus #14 : Tammikuu 15, 2021, 11:47:36 »

Aivan samat oireet. Eilen illalla pakkasta n. 28, auto ottaa kierroksia max. 1700 ja veto katkeaa, Tasakaasulla toimii kun kierroksia n. 1500, mutta risteyksistä lähdettäessä vedot loppuu kiihdyttäessä ja nykii voimakkaasti. Nyt kolmas kerta kahden viikon sisällä kun auto hinurilla Deltaan. Nyt pitää kyllä jotain tapahtua tilanteen korjaamiseksi. Autolla ajettu vajaa 30000 km
Oma auto odottaa pihassa hinuria jälleen, sama ongelma. Lisämausteena ohjaustehostajan merkkivalo punaisena => tehostaja ei toimi. Ja "Check Urea System" teksti mittaristossa.
Paikallisessa Deltassa ei ollut tietoa tuosta reiän teosta välijäähdyttimeen. Missäpäin sinun Optimaa on hoidettu?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!