KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Tammikuu 25, 2021, 09:13:44 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Tammikuu 25, 2021, 09:13:44

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ix 55 hintapohdiskeluja  (Luettu 597 kertaa)
Santtafe
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 17


« : Marraskuu 21, 2020, 11:15:35 »

Näin lauantain ajankuluksi pienet hintapohdiskelut Ix55 hinnasta. Kun ilmatkin on huonot..

Ix 55 on nyt n. 30 tkm ollut käytössä.  Ei voi sanoa ett voisi tähän asti ainakaan mitenkään moittia. Tilaa on, 3. Rivin penkit ovat erittäin käytettävät ja nopeat.  Sisustus on täysin ehjä, ei nitise eikä narise.  Kaikki härpäkkeet toimii. V6 on miellyttävä, kulutus on kohtuullista kokoon ja tehoon nähden.. Omassa seka-ajosssa pyörii n. 9 l/100km (todellista).  Omien, tosin vähäisten kokemusten perusteella vetohommissa mitä mainioin.

Tsekkasin nettiautosta aikani kuluksi xc90 hintoja, koska tuo pyöri yhtenä vaihtoehtona aikoinaan.  2012 mallisen samoilla kisoilla n. Suurinpiirtein hinnat pyörivät 20-25 000€ välillä.  Sama myös esim BMW X5.  Toisin sanoen n. Kaksinkertaiset hinnat.  Ix55 vaihtoehtoja on tosin hyvin vähän ja juuri nyt ei ollenkaan. 

Aika halpa on vastaavan kokoinen ja varusteinen Hyundai.  Korean valmisteko ei vaan oikein herätä luottamusta, vai johtuukse se harvinaisuudesta että hinta mataa...?

tallennettu
Jukka1979
Jr. Member
**
Viestejä: 81


« Vastaus #1 : Marraskuu 30, 2020, 09:43:25 »

Olen huomannut saman. Juuri tällä hetkellä ei ole yhtään ix55:sta myynnissä, ja jokunen aikaa sitten kun oli yksityisen helsinkiläisen myyjän ix55 listalla, siitä pyydettiin muistaakseni vähän alle kymppitonnia.

Vähän on erikoista, varsinkin kun vertaa ajettavuuteen, varusteisiin ja muuhun mitä tuolla hintaa saa. Huoltaminen ja korjaaminenkaan ei ole aivan järkyttävän hintaista - ellet osta jokaista osaa viralliselta jälleenmyyjältä.

Toinen vaikuttava asia on varmati nykyinen eko-ajattelu, että kaikki pitää olla pihiä ja vähän kuluttavaa. Ja että diesel on kaiken pahan alku ja juuri - varsinkin sellainen paljon kuluttava. On erikoista, että autoilun tuottamasta päästöstä puhutaan lähestulkoon aina vain ja ainoastaan sen käyttämisen osalta, ei koko auton elinkaaren osalta: kun nykyisiin sähkö- ja hybridiautoihin lasketaan akkuihin tarvittavan lithiumin ja muiden akun tarvitsemien aineiden louhinta ja tuotto, se vaakakuppi kääntyy jos ei kokonaan päin vastoin, niin ollaan ainakin tosi lähellä sitä.

Harvinaisuudesta kertoo myös se, että kivijalkavaraosaliike ei saa raitisilmansuodatinta mistään, ja ainakin täällä paikallinen virallinen Hyundai -liike joutuu sen aina tilaamaan. Tämä varmasti vaikuttaa ix55:sen hintaan. Mutta ei niitä mahdottoman montaa ole Suomeen uuten myytykään, joskus jostain selvisi että olisiko niitä ollut noin 60 koko Suomessa. Muistaakseni aikoinaan Trafilla oli joku palvelu, josta sai ilmaiseksi listattua aika tarkasti auton merkin ja mallin mukaan, ja siitä näki myös että missäpäin Suomea ko. auto oli rekisteröitynä. En kyllä tiedä onko ko. palvelua enää olemassa saatika mistä sen sen nykyisen Traficomin sivuilta löytää.

Harvinaisuus ja ekoajattelu ovat varmasti kaksi tekijää siihen, että ix55:sen hinta on tänäpäivänä aika matala. Antaa vain suurempia syitä siihen että autoa pitää kunnossa ja pidempään itsellä, varsinkin jos kaikki tuntuu toimivan niinkuin pitää.

Mutta en mä ole moittinut tuota ix55:sta, enkä voi moittia. Naftaa vie sen minkä vie, mutta varusteet yhdistettynä tiloihin ja auton muihin ominaisuuksiin on kyllä niin hyvä yhdistelmä ettei tosikaan. Asuntovaunun vedossa todella mainio, kesän 2020 reissulla tuli pariin otteeseen testattua myös hätäjarrutusta vaunu perässä ja sitä miten tuo yhdistelmä käyttäytyi, ja tulos oli uskomattoman vakaa.
tallennettu
Santtafe
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 17


« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2020, 01:44:04 »

Eipä se Xc90 tai X5 tai ML dieselautomaattina vähempää kuluta, en usko ainakaan juuri mitään eroja olevan.  Onhan noi tietysti "statuksen omaavia" merkkejä. On se selvää ettei noin 2 tonnia kuivapainoltaan olevat automaatti-suvit ole varsinaisesti *ecomalleja". 

Itsellä ei ole mitään alustan osia mennyt. Pieni värinäkin, mitä vähän ihmettelin, meni kun renkaat asennettiin uudelleen ja tasapainotus tsekattiin.  Pystyheittoa löytyi.  Laitatin vielä aurauskulmat kohdilleen.

Kyllä moni liike tämän huoltaa kykenee, siis ainakin normihuollot.  Toki jos rikkoontuu paikkoja voi siinä hetki osissa mennä.  Mutta sama se on kyllä monessa muussakin, ei niitä osia ole varastossa pölyä keräämässä.  Vuosi sitten Koreasta tilattu takalasinpyyhinkin on toiminut, ja maksoi n. 1/4 osan siitä mitä täällä pyysi merkkiliike.... Mutta sekin on sama monessa tavallisemmassakin merkissä.  Eli osaavalle tai "hovikorjaajan" omaavalle osia saa kyllä edukkaastikin jos ei päivän kiire.

Itsellä on siis mennyt huolto/temonttikuluja määräaikaishuoltojen lisäksi tuo pyyhin (mikä oli myös väännetty rikki), jarrupalat ja etulevyt + tuo rengashomma. Mutta "kop kop", ehtiihän sitä jotain tulemaan. 
tallennettu
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.053


« Vastaus #3 : Joulukuu 02, 2020, 22:58:05 »

Joo ei pärjää polttomoottoriautoille, (bensa tai diesel) sähköautot elinkaaren energiankulutuksessa. Täydelliseen kokonaisenergiankulutukseen lasketaan ajoneuvon valmistus, kierrätys, sekä ajoneuvon ajonaikainen energiankulutus, ja ajoneuvossa käytetyn polttoaineen valmistuksenaikainen energiankulutus jollain hyötysuhteella.

Syy siihen on sähköautojen valmistuksenaikainen ja kierrätyksenaikaikainen suuri energiankulutus, ja fossiilinesteiden infran 100-vuotinen optimointi, missä diesel siirtyy auton tankkiin esim. 80% WTT-hyötysuhteella ,kun taas esim. ydinvoimalan hyötysuhde on alle 40%

Kiitos puheenvuorosta.
tallennettu

Hyundai Sonata Diesel 2.0 CRDI Automatic '08
Hyundai Scoupe GT
VW Golf 1.9 TDI mk4 Variant
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!