KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Tammikuu 25, 2021, 11:11:43 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Tammikuu 25, 2021, 11:11:43

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hyundai ix55 kokemuksia  (Luettu 9901 kertaa)
eyelid
Ylläpitäjä
Sr. Member
*****
Viestejä: 2.053


« Vastaus #30 : Elokuu 10, 2020, 16:26:41 »

Noissa oikeissa kestämään tehdyissä moottoreissa tuppaa noi suodattimetkin olemaan pari kolme kertaa isompia pinta-alaltaan kuin leluautoissa, ja öljytilavuudetkin helposti tuplat niin ikään. Vähän kuin työkoneen spekseillä vetästy moottori auton nokalle.
tallennettu

Hyundai Sonata Diesel 2.0 CRDI Automatic '08
Hyundai Scoupe GT
VW Golf 1.9 TDI mk4 Variant
Santtafe
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 17


« Vastaus #31 : Elokuu 13, 2020, 00:50:08 »

Oletko huomannut kuuluko naksaus vaihtaessa D:lle ja R:lle ja D:ll?  Naksahtava ääni ei ole iso, mutta kumkinkin kuuluu (jos ri radio mekkaloi  Cheesy)  kuuluu myös kun vaihtaa vapaalta "ekan kerran" mutta jos käyttää vaikka N:llä ja takasin D:lle niin ei kuulu.

Mietinpä vaan voisiko jossain vetarissa tms. Olla pikkasen väljyyttä.  Ei kumminkaan vaikuttaisi ainakaan laatikosta tulevan (mikä toimii muutenkin hienosti).  Pikasen googletuksen seurauksena löysin volvopalstalta vastaavasta "ilmiöstä" ja siellä höpistiin jonkin napapultin löysääntymisestä.  Mainitsin huollon yhteydessä mutta eivät todenneet mitään (vaan tutkivatkohan oikein mitään..)

tallennettu
Jukka1979
Jr. Member
**
Viestejä: 81


« Vastaus #32 : Elokuu 18, 2020, 14:53:06 »

En ainakaan ole huomannut mitään naksahduksia siirrettäessä vaihdekeppiä P:ltä R:lle tai D:lle tai päinvastoin. Välykseltähän se kuulostaa. Mutta 4-vetoisissa niitä välyspaikkoja on sen verran paljon, että oikean paikan löytäminen saattaa olla haasteellista.

Täytyy vähän seurata.

Nimittäin kaverilla on samanlainen ix55, noin 270tkm ajettu. Häneltä porsi ilmeisesti jakolaatikon boorit, kun takapää lakkasi vetämästä. Törmäsin netin ihmeellisessä maailmassa tässä kesällä etelä-suomalaiseen mieheen, jolla on yli 300tkm ajettu ix55:nen, ja siinä on käynyt samoin. Muutama nyppäys ja takapää lakkasi vetämästä. Auto kuitenkin säilyi ajokelpoisena etuvedon turvin. Syynä boorien kuluminen vaihteiston ja jakolaatikon välistä. Kuulema Hyundaiden, ja esim. Sante Fe:n tyyppivika, tai näin oli ainakin väitetty. Kondenssivettä kertyy tähän vaihteiston ja jakovaihteiston liitoskohtaan, joka sitten aikaa myöden ruostuu.

En tiedä sitten miten yleinen tuo vika oikeasti on, mutta hitusen aiheutti kylmää hikeä kun toinen noista kertoi hinnan remontille joka oli muutaman tonnin luokkaa...

Edit:
Pieni thumb kuuluu joskus jos liikuttaa keppiä Dn ja Rn väliä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2020, 17:18:35 kirjoittanut Jukka1979 » tallennettu
Santtafe
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 17


« Vastaus #33 : Syyskuu 13, 2020, 09:15:16 »

Ei onneksi mitään tollasta havaittu (kun käytin tarkastuksessa).  Ei vaikuttaisi olevan mitään selvää vikaa.  Tuo jakolaatikko mikä "porsii" joistakin saman konsernin tuotteista varmaan kerää kuraa ja moskaa tietyissä olosuhteissa enemmän ajettaessa.  Kun sitten on niitä kumminkin mitkä ajetaan loppuun ilman mitään vikoja. 

Tuo lievä naksahdus kuuluu myös kun ajaa töyssyn yli tai auto kallistaa jyrkässä kurvissa.. Kuuluu jos ajaa radio kiinni ja "kuuntelee". Mitään äkkiseltään havaittu, mutta mietin kyllä että voisiko se olla joku "salakava" tukivarren hela tms..  Joissain keskusteluissa on myös todettu että jarruistakin  voi kuulua naksahdus ( Huh).  Mutta kai sitä toisaalta voi tällä iällä autossa voi joitain pieniä ääniä ollakin... Voi olla että kun oikein kuuntelee niin "alkaa kuulemaan"  Grin

tallennettu
Jukka1979
Jr. Member
**
Viestejä: 81


« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2020, 09:20:20 »

Okei, eli jakolaatikon hajoaminen ei olisi niin yleinen vika mitä annettiin ymmärtää. No toivotaan parasta  Cheesy  kun ite ainakin tykkään kun hullu puurosta tästä autosta, enkä tosiaan haluaisi moisen vian takia hylätä tätä pirssiä.

Mulla joskus kuuluu oikealta edesta vaimea klonks kun etupää joustaa alaspäin, esim sopivankokoiseen kuoppaan ajaessa kun kääntää oikealle tai ajaa suoraan. Töyssyn on oltava kuitenkin selkeä töyssy, kun koskaan se ei kuulu kun ajaa "loivaan" kuoppaan.

Naksahdusmainen ääni kuoppaisella/töyssyisellä pinnalla voi olla vain koiranluut. Ne meni mulla uusiksi kummaltakin puolelta, mutta vain toinen oli oikeasti aiheellinen. Helppo kun mikä vaihtaa itse, pitää vain olla "hoikennettu" muistaakseni 17mm kiintoavain jolla saa pidettyä vanhan koiranluun kiinnitystapin toista päätä kiinni kun koiranluuta ruuvaa kiinni, muuten pultti pyörii ympyrää koiranluun päässä.

Onko naksahdus sitä tiheämpi mitä töyssyisemmällä pinnalla ajaa? Esim. hiekkatie tai nupulakivikatu, jos silloin naksahdus kuuluu todella tiheään on syy todennäköisesti nämä koiranluut. Jarruista joo voi kuulua naksahdus, mutta vain silloin kun painaa jarrua. Se johtunee siitä jos olet käyttänyt tarvikepaloja, jotka ovat kuluttaneet jarrulevyä epämääräisesti, niin jarrupalalla on tietty tila missä se elää ja ui. Kun vähän tiukempaan jarruttaa niin se tila tavallaa on liian "ahdas" kun tarvikepala elää liikaa. Jos suht tiukkaan jarrutettaessa kuuluu selvä klonks, sitten on alatukivarren joku puslista ihan entinen - mutta sen pitäisi näkyä mm. vaelteluna suoralla tiellä, varsinkin tuulisella säällä.
tallennettu
Jukka1979
Jr. Member
**
Viestejä: 81


« Vastaus #35 : Syyskuu 25, 2020, 10:35:53 »

Onko Inksa vielä katsellut ix55:sta?

Katoin ihan äsken, nyt oli kaksi ix55:sta myynnissä, kumpikin eteläisessä Suomessa. Toinen Kamuxilla, toinen yksityisellä. Kamuxin oma oli two-zone sisustuksella (musta-tummanruskea) ja kattoluukulla, yksityisen oma taisi olla puhdas Suomiauto.
tallennettu
Jukka1979
Jr. Member
**
Viestejä: 81


« Vastaus #36 : Marraskuu 30, 2020, 10:11:12 »

Ja lisää ix55 kokemuksia:
Hetki sitten meni takajouset uusintaan. Viime keväänä auto täyteen lastattuna Levin reissulla takapää pohjasi isommissa heitoissa. Ja nyt syksyllä kun näin kaverin ix55:sen, jossa peräpää oli ainakin viisi senttiä korkeammalla antoi osviittaa että mulla on takajouset väsähtäneet.

Vaihtotyö oli helppo:
Löysää takarenkaiden pultit, ja nosta takapää koukusta ilmaan kunnon tunkalla.

Irrota toinen takapyörä, ja irrota takajarrusatula (14mm) saadaksesi lisää tilaa. Laita pienempi tunkka alatukivarren alle ja tunkkaa hitusen verran alatukivartta ylöspäin. Irrota alatukivarren pultti (19mm) pyörännavasta, löysää pikkutunkka ja alatukivarsi tulee alas. Jatkovarrella taita alatukivartta lisää alaspäin ja jousi irtoaa tilastaan.

Laita uusi jousi tilaansa, nosta alatukivartta pikkutunkalla, kiinnitä alatukivarren pultti (19mm), pikkutunkka pois, kiinnitä jarrusatula (14mm), kiinnitä pyörä.

Ja sama toiselle puolelle.

Ja laske kunnon tunkka, ja kiristä renkaat. Ja se on siinä. Helppo homma.

Aijoo, ja se takajousi:
Alkuperäinen koodi: 553303J520, Xenon valoilla, EI tasonsäätöä, EI Sport alustaa.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!