KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Maaliskuu 28, 2023, 14:47:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Maaliskuu 28, 2023, 14:47:03

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tucson 2007 2.0 bensa venttiilien säätö ja jakohihnan vaihto  (Luettu 3880 kertaa)
Bug85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« : Toukokuu 07, 2021, 07:32:46 »

Uusi Tucsonin omistaja ilmoittautuu. Tuli hommattua hyvällä historialla oleva 2007 4-veto tucson, rapiat 200 tkm ajettuna. Historiasta huolimatta ajattelin teettää autoon isomman huollon, jossa vaihtoon kaikki öljyt ja suodattimet jne.

Pari kysymystä kuitenkin huolto-ohjelmasta. Venttiilivälysten tarkastus/säätö on yksi isompaan huoltoon kuuluvista asioista. Tarkastus vaati luonnollisesti venttiilikopan irroituksen, joten onhan siinä oma hommansa. Kuinka usein säätö on tullut tarpeen vai onko venttiilit pysyneet säädöissä ja siten tarkastus hieman "turhaa"? Kilometrit toki siihen vaikuttaa ja kannattaa huomioida.

Toinen asia on jakohihnan kestävyys: autoon on vaihdettu hihna 40tkm/3v sitten. Vaihtoväli mahtaa olla 100tkm tai 4 vuotta. Kuinka ranttuja nuo hihnat ovat olleet ajan suhteen? Eli pitääkö vaihtaa ihan ajallaan vai haittaako jos hieman yli menee.

Mitäs tulppia autoon suosittelette?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2021, 07:46:19 kirjoittanut Bug85 » tallennettu
Bug85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2021, 12:55:24 »

Hieman päivitystä.

Varasin autolle öljynvaihdon (moottori, jakolaatikko ja perä).

Venttiilivälyksen tarkastuksesta mainitsivat, että koskaan ei vielä ole tarvinnut säätää, joten ei täysin välttämätön jos ei tahdo teetättää. Minulla kuitenkin tiiviste hieman vuotaa niin kuulemma nopea tarkastaan sen vaihdon yhteydessä.

Tulppina oli NGK:n BKR5ES-11. Laitoin samanlaiset tilanne. Olivat jo hyvinkin vaihtoiässä.

tallennettu
Bug85
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 12


« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2021, 08:24:03 »

Huollon jälkeen taas hieman päivitystä.

Vaihdatin autoon moottoriöljyn lisäksi jakolaatikon ja perän öljyt. Mekaanikon mukaan vanhat hyvän väriset, joten sen suhteen ei syytä huoleen. Tietoa ei tosin ole, että onko joskus vaihdettu vai ei. Nyt kuitenkin uusien öljyjen myötä ei tarvi huolehtia.

Samalla tarkastettiin venttiilivälykset. Ei ole kuulemma vielä koskaan tarvinnut säätää eikä tarvinnut tässäkään tapauksessa. Tarkastus oli kuitenkin hyvä tehdä, kun samalla vaihtui hieman vuotava venttiilikopan tiiviste.

Polttoainesuodatin on tankin sisällä ja kuulemma todella karkea. Sitä ei vaihdettu, koska historian valossa ei ole vielä kertaakaan vaihdettu muihinkaan ja karkeuden takia erittäin epätodennäköistä, että ylipäätään tukkeutuu
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!