KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Heinkuu 16, 2024, 03:16:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Heinkuu 16, 2024, 03:16:49

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Optima sw phev käytettynä ja vuosimallien erot  (Luettu 6469 kertaa)
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #15 : Lokakuu 24, 2023, 22:12:18 »

Lueskelin viestejä ja esim. roadshow1 mainitsi, että talvella sähköllä ajaessa bensan kulutus on 7-9l?
Tuo ei kovinkaan taloudellisesta kuulosta, vai onko tämä joku poikkeustapaus?

Onnistuuko tuon kanssa ajamaan tankillisella bensaa vuoden, jos ajoa on 16 km suuntaansa töimatkaa taajamassa ja molemmissa päissä patteri tarvittaessa ladataan täyteen?

Mitä tekee jos bensa loppu, mut akut täynnä?

Tietty joskus jotain pidempääkin ajoa tulee, mut jos nuo työmatkat pystyis ajaa sähköllä.

Mietin tässä vaan siirtymistä 2012 kaasu passatista johonkin uudempaan kalustoon.
tallennettu
valkoinenvalas
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #16 : Lokakuu 26, 2023, 15:29:35 »

Moi,

Ongelma talvikäytössä on auton sisälämmitys, joka perustuu vain ja ainoastaan polttomoottorin tuottamaan lämpöenergiaan.

Tuon 16 km suuntaansa voit ehkä ajaa ilman lisälämmitystä, jos käytät sähkötoimista sisälämmitintä ennen ajoon lähtöä.
Jotta moottori ei käynnisty, pitää kuitenkin laittaa koko lämmitys/tuuletusjärjestelmä OFF-tilaan, jolloin esim. puhallin ei toimi, ja lasit saattavat huurtua.

Ilmastointi toimii sähköllä, eli kesäajelut onnistuvat ilman bensiinin kulutusta, jos pääsee lataamaan riittävästi.

Kulutuksena 7-9 L/100 km kuullostaa aika isolta. Omassa menee kesäaikana ilman tukilatausta 5,5-6 L, talvellakin jää alle 7 litran.
Toki silloin puhutaan pidemmistä matkoista kuin 16 km kerrallaan, joten siinä käytössä kulutus voin olla korkeampi.
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #17 : Lokakuu 26, 2023, 17:35:17 »

Tuossahan on PTC-sähkölämmityselementti, oliko teho 4kW? Ei siis suinkaan polttomoottorin tuottamaa.
Se polttomoottorin käynnistys on siksi, että saadaan pata sen verran lämpimäksi, että mahdollisessa isommassa kiihdytyksessä ei repäistä jääkylmää pataa suoraan isoille kierroksille. Tietty polttomoottorin lämpöä otetaan samalla myös hyttiin, ja sen tuottamaa sähköä akkuun.
Enivei, se että polttomoottoria välillä käytetään on hyvä asia pidemmän päälle.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Korre
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 2


« Vastaus #18 : Lokakuu 29, 2023, 18:04:33 »

...ja sitten kannattaa koeajolla ajaa sähkön lisäksi myös kunnolla bensakonetta käyttäen ettei käy niin itselle, meni hermot ja tonneja rahaa.

Kun Optiman vaihteiston kytkee manuaalimoodiin niin silloin se taitaa bensakoneen pitää jatkuvasti käynnissä. Sitten vakionopeudensäädin sinne 70-90km/h ja tunnustella että nypyttääkö, onko veto nykivää vai tasaista.

Mistä nypytys on oire?
tallennettu
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #19 : Marraskuu 02, 2023, 09:41:11 »

Mistä nypytys on oire?

Tämä kiinnostaa myös?

Vielä oikea kappale haussa, muutamista on keskusteltu myyjien kanssa, pitäs käydä ajamassa jokunen mut ei aikaa vaan tahdo riittää. Jotain tommosta max 100 tkm ajettua ja vuosmallia -20 tai uudepi. Noissakin tuntuu monessa olevan huollot tehty millon sattuu, eka ja toka saattaa olla ajallaan, si on hups 20-30 tuhat väliä seuraavalle. Eiks nois kuitenkin ole 15tkm välein esim. öljyt?
Mitä 120tkm huolto pitää sisällään tai miten oikeesta huoltotaulukko menee? Ekahuolt 3tkm kohdalla ja siit 15tkm välein?
Näkyykö huolto-ohjelmaa jossain?
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2023, 11:26:39 »

15 tkm TAI yksi vuosi kumpi ensin täyttyy.
Ja Deltalla annetaan huollosta A4 jossa ohjelma mitä tehdään kulloinkin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2023, 11:28:30 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
valkoinenvalas
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2023, 15:18:47 »

Tuossahan on PTC-sähkölämmityselementti, oliko teho 4kW? Ei siis suinkaan polttomoottorin tuottamaa.
Se polttomoottorin käynnistys on siksi, että saadaan pata sen verran lämpimäksi, että mahdollisessa isommassa kiihdytyksessä ei repäistä jääkylmää pataa suoraan isoille kierroksille. Tietty polttomoottorin lämpöä otetaan samalla myös hyttiin, ja sen tuottamaa sähköä akkuun.
Enivei, se että polttomoottoria välillä käytetään on hyvä asia pidemmän päälle.

Kas, kun ei ainakaan minun MY2018 autossani ole mitään PTC vastusta, eikä omistajan käsikirja myöskään siitä mitään mainitse.

Olisiko tullut vasta uudempiin malleihin?
tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2023, 16:25:12 »

Kurkkaas ohjekirja ja sulakekuvat.
Todentaa sen olemassaolo vaatii hieman kädentarkkuutta. Eli kun lähdetään ajoon näillä säillä, niin korttelin matkan jälkeen kokeilee tuulilasin suuttimista tulevaa ilmaa (AC asennossa AUTO). Puhallusteho ei ole iso, mutta selvästi lämpimää ilmaa. Jäähdytysnesteestä ei lämpöä irtoa moniin minuutteihin, eli jos ei ole PTC-elementtiä, on ilma ulkokylmää.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2023, 19:25:49 kirjoittanut Huihai40 » tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #23 : Marraskuu 05, 2023, 23:05:53 »

Onkos väki tsekannut watchdog:n tai jonkun mun sovelluksen kanssa akuston kapasiteettia, esim. 100tkm ajetusta? Jotan normia et paljon esim. 100tkm ajetun on keskimäärin akun kapasiteestista jälellä tai vaihteleeks paljon?
tallennettu
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #24 : Marraskuu 07, 2023, 16:08:34 »

Ny on alustavasti kaupat tehty Optima luxury varusteet + eber (puhelin ohjauksella???), 10/2019 käyttöönotettu 40 tkm ajettu ja tulee ruotsista muutaman viikon sisällä. Joten osa autokuumesta taltutettu.
tallennettu
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #25 : Marraskuu 25, 2023, 17:50:14 »

Nyt oma Optima alla, valinta vaihtu kun ruotsin tuontia ooteltiin ja tuli myyntiin vuotta uudempi samanlainen.

Eberin koodi uupuu, sitä ootellaan maahantuojalta.

Auto saatiin torstaina, nyt ajettiin eka pidempi pätkä, noin 130 km. Matkaan lähdettiin täydellä akustolla ja 4.5l/km oli bensakulutus perille saavuttuna.
Kylmällä autolla ei ajella, ainakaan pidemiä matkoja, eli 20 astettaoli pyynti.

Tämäkin tuotu ruotsista, vanha liisari.

Kaks akullista ajettu.

Hyvältä vaikuttaa, kuhan tottuu mist mikäkin löytyy.
tallennettu
valkoinenvalas
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 4


« Vastaus #26 : Marraskuu 30, 2023, 12:09:46 »

Kurkkaas ohjekirja ja sulakekuvat.
Todentaa sen olemassaolo vaatii hieman kädentarkkuutta. Eli kun lähdetään ajoon näillä säillä, niin korttelin matkan jälkeen kokeilee tuulilasin suuttimista tulevaa ilmaa (AC asennossa AUTO). Puhallusteho ei ole iso, mutta selvästi lämpimää ilmaa. Jäähdytysnesteestä ei lämpöä irtoa moniin minuutteihin, eli jos ei ole PTC-elementtiä, on ilma ulkokylmää.
Sorry pitkä viive keskustelussa.

Olet oikeassa, kyllä siellä se PTC vastus on, minunkin autossani.

Mutta peruspointtini pitää edelleen: ei sitä saa päälle erikseen, vaan se tulee mukaan vasta, kun laittaa "lämmöt pälle", etenkin kun kytkee tuulilasin huurteenpoiston.

Eli pelkästään sähköllä lämmittäminen ei ole mahdollista, valitettavasti, josta pitkä miinus muuten hienolle tekniikalle.
Jos sen saisi erikseen päälle, niin sillä voisi hoitaa tuulilasin huurteenpoiston, ja penkin+ratin lämmitykset riittäisivät mukavuuteen.

Näyttää myös siltä, että kovemmilla pakkasilla (jotain -15C ja siitä alaspäin) järjestelmä laittaa omasta tahdostaan lämmöt päälle.
Tässä kun oli tuo pakkasjakso, niin auto ilmoitti liikkeelle lähtiessä, että "HEV-mode engaged to allow warming".
Eli eipä onnistu pakkasella pelkällä sähköllä ajelut!

tallennettu
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #27 : Marraskuu 30, 2023, 19:51:59 »

Enpä ole missään polttomoottorillisessa nähnyt, että saisi PTCeen päälle erikseen/yksinään.
Plugarissa nyt sentään olisi ajoakku, josta ottaa sähköä, mutta kyllä se 4 kW tyhjentää sitäkin patteria huimaan tahtiin, vertaa ajon vaatimaan noin 15 kW tehoon.
Ja sitten on tuo polttomoottorin "esilämmitys" ramppikiihdytyksiin yms, jonka vuoksi polttomoottoria on syytä käyttää joka tapauksessa. No poikkeuksena esim jotkin BMW-versiot esilämmittää moottoria sähköllä, mutta sähköä kuluu ja lyhyt range lyhenee entisestään.

Itse olen aikoinaan kärsinyt sen verran mm. Kuplan kaltaisissa huurrekaapeissa, että maksan kyllä hieman lämmön mukavuudesta. Jos haluan ajaa aina pelkällä sähköllä, ostan täyssähköauton. Täyssähkön sijaan valitsin itse plugarin siksi, että sen kanssa ei tule range-ahdistusta, vaikka esim tänään tuli pakkasesa ajettua maantietä 320 km reissu. Nurkka-ajot ovat edullisia, vaikka polttomoottori käykin talvella alussa.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
djpirtu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 19


« Vastaus #28 : Joulukuu 07, 2023, 20:48:45 »

Mistä nypytys on oire?

Tämä ei koskaan selvinnyt ja möin auton eteenpäin kun autoliike ei perunut kauppoja tai suostunut korjaamaan.

Mutta, nykyisellä tiedolla epäilen vahvasti korkeapainepumppua (bensapumppu) joita tuntuu näissä menevän. Sitten on tietysti ne DCT-laatikoiden kytkimet mitkä laukee mutta tätä ongelmaa ei plugareissa ole koska näissä perinteinen tomaatti.

Ps. oli itsellekin uutta tietoa tuo 4kW PTC-lämmitin, toimiiko se vain AUTO-moodissa? Tykkään aina napauttaa AC:n pois ja säätää föönin lasille että jaloille.
Ps2. niin ostin siis toisen samanlaisen Optiman tänä syksynä kun en kerrasta oppinut ja nyt sekin on pajalla kun ei kestä täyskaasukiihdytystä vaan meno loppuu kuin seinään. Takuukin loppui sopivasti 2kk sitten mutta myyjäliike hoitaa viulut. Korkeapainepumppu ei pysy ohjearvoissa täyskaasukiihdytyksessä ja se menee vaihtoon, ~1700€.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2023, 20:51:46 kirjoittanut djpirtu » tallennettu
espi
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 11


« Vastaus #29 : Joulukuu 11, 2023, 12:20:35 »

Hyvä tietää tulevaisuutta aatellen moisia mahdollisia "tyyppivikoja", tosin en näiden kohdalla ol lukenut/kuullut noista korkeapaine pumpuista. Itel moinen meni aikasemmast kaasupassatist viime keväänä.

Nyt eka tuhat omalla Optimalla takana, täl viikolla menee radioantennin vaihtoon, sekä rengaspaine anturit asennetaan talvivanteiseen. Molemmat myös myyjäliikkeen piikkiin, koska radion takuu 3 vuotta ja se meni lokakuussa umpeen.

Vakio hommia tohon jo tehtiinkin Turun Deltassa, esim. valot calibroitin ja säädettiin (, pimeä alue lyhkästen ja pitkien välis poistettiin).

Tuota 4kW PTC vastusta en ole kans mitenkään huomioinut, omassa kun on eber, niin -10 pakkases kone käy hetken, sen jälkeen eber riittää pitää lämmöt (+ keulan alaosa ummessa, sillä oli iso vaikutus).
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!