KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Huhtikuu 18, 2024, 12:53:24 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Huhtikuu 18, 2024, 12:53:24

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010 huolto  (Luettu 586 kertaa)
allu
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« : Maaliskuu 26, 2023, 20:46:53 »

Olisi muutama kysymys otsikon mukaisen Kian huoltoon liittyen. Autolla ajettu 170 tkm.

  • Millainen homma on vaihtaa koiranluut/kallistuksenvaimentimen pystytangot eteen ja taakse? Varsinkin takaa oikealta tuntuu kolisevan sivuttaissuuntaisissa heitoissa, niin voisi kokeilla josko tuolla tokenisi. Onnistuuko jos vaan yhden kulman nostaa ilmaan, vai pitäisikö molemmat kulmat nostaa ilmaan? Löytyyköhän jostain momenttisuositusta kiristykselle, vai meneekö vaan tiukalla rannemomentilla?
  • Paljon kustantaa moottorin tukikumien vaihto? Ylimmän voisi ehkä vaihtaa itse, vaatisi ilmeisesti moottorin tukemisen pohjasta ja sit vaan osat irti. Moottorin tärinä on jo jonkun aikaa välittynyt jonkun verran ohjaamoon ja kuormattuna (peräkärryä vetäessä) moottori täristää selvästi nopeuden kasvaessa yli 80 km/h. Ilman isompaa kuormaa ei täristä mitenkään erityisen paljon, ei ainakaan tasoa "jotain hajoaa ihan heti", mutta hyvä tuo toki olisi hoitaa kuntoon jos auton aikoo pidempään pitää.
  • Kylmänä moottori käy aika raa'asti. Varsinkin pintakaasulla kylmällä koneella ajaessa pitää semmoista traktorimaista ääntä. Tasoittuu lämmetessään, mutta varsinkin tyhjäkäynti on aika karkeaa, varsinkin verrattuna bensakoneisiin. Aina tuo on tuollainen ollut (olen auton nyt vajaa 2 vuotta omistanut), niin ilmeisesti ominaisuus vai voisiko olla jotain häikkää venttiileissä/jakoketjussa? Mitään kilinää tai muuta huolestuttavaa ääntä ei kuulu (ainakaan mitään selkeää). Voi toki johtua myös ylemmästä, eli kylmänä kone luonnollisesti värisee enemmän ja väsyneet tukikumit sallii suuremman värinän.
tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.104


« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2023, 09:31:06 »

Kallistuksenvaimentimen pystytankojen vaihdossa ei ole mitään erikoista, mutta jousien kanssa ollaan tekemisissä eli jäkittää koko ajan johonkin suuntaan, mutta ihan itse on tehtävissä. Jos pystytanko on kiinni torxilla tai kuusiokoloruuvilla, tarvitaan sopiva työkalu tai menee tappeluksi.

Moottorin kumityynyistä en osaa sanoa mitään.

Aikoinaan mulla oli 2 hehkua pimeänä ja diisseli kävi startissa huonosti. Asettui toki alle 1 minuutissa, mutta ei nelosdieseli mikään silkinpehmeä moottori ole. Ja voihan tietenkin jakoketju olla jo noilla kilometreillä venynyt aiheuttaen ääntä.

Edit: Hienoa että joku käyttää oikeaa termiä "kallistuksenvaimennin". Ihmettelen kuka ilmailuinsinööri on ruvennut käyttämään "kallistuksen vakaajaa". Lentokoneessa se voi olla tarpeen, mutta ei auton kallistusta tarvitse koskaan stabiloida vaan se pitää poistaa mahdollisimman kokonaan Cheesy
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2023, 09:34:40 kirjoittanut antsu » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!