KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Heinkuu 16, 2024, 03:45:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Heinkuu 16, 2024, 03:45:14

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Optima PHEV vaihteistoöljyn vaihto  (Luettu 1940 kertaa)
Taajamalainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« : Syyskuu 19, 2023, 16:11:54 »

Kovasti olen googlannut asiaa mutta mistään ei tunnu löytyvän selvää vastausta.
Eli nesteiden vaihtohan menee yksinkertaisesti niin että pohjapropusta nesteet ulos, ja päältä löytyy täyttöaukko, ja nesteen täytyy olla SP-IV speksin mukaista.
Vaihteiston kyljessä on tarkistusaukko mutta kaikki ohjeet mitä löydän sanovat että moottorin pitää olla käynnissä tarkistettaessa kun kyse on perus bensakoneellisesta mallista.
Miten tarkistus kuuluu tehdä hybridin kanssa, moottori pysäytettynä vai käynnissä? Entä miten saan moottorin pysymään käynnissä tarkistuksen ajaksi jos sen pitää olla käynnissä?
tallennettu

Optima PHEV SW -19
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2023, 17:39:26 »

Plugarissa on DCT ja vanhemmissa polttiksissa tavallinen automaatti. Tavallisessa automaatissa on turbiini, jossa on öljyä, siksi moottorin pitää käydä niiden kanssa. DCT ei ole. Ja olen melko varma että toi ATF on väärä DCT kanssa, kuuluu perinteiseen automaattiin.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Taajamalainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« Vastaus #2 : Syyskuu 19, 2023, 18:44:57 »

Plugarissa on DCT ja vanhemmissa polttiksissa tavallinen automaatti. Tavallisessa automaatissa on turbiini, jossa on öljyä, siksi moottorin pitää käydä niiden kanssa. DCT ei ole. Ja olen melko varma että toi ATF on väärä DCT kanssa, kuuluu perinteiseen automaattiin.

Ohjekirja sanoo SP-IV nesteeksi, kokonaismäärä järjestelmässä 6l joten kyllä tässä on tavallinen 6-pykäläinen laatikko kyseessä. Jos olisi DCT niin öljyvaatimus olisi jotain aivan muuta ja käsittääkseni määräkin selvästi vähäisempi
tallennettu

Optima PHEV SW -19
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #3 : Syyskuu 19, 2023, 22:06:49 »

Minkä ikäinen tuo on?
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Taajamalainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« Vastaus #4 : Syyskuu 20, 2023, 08:08:07 »

Minkä ikäinen tuo on?
Ai niin, 2019 jäi aloituksesta mainitsematta
tallennettu

Optima PHEV SW -19
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #5 : Syyskuu 20, 2023, 09:35:55 »

Ainakin uudemmissa kuin 18 eli facelift on DCT.
Suomenkielinen plugarin ohjekirja on ilmeisesti 2017?
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Taajamalainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2023, 13:59:47 »

Ainakin uudemmissa kuin 18 eli facelift on DCT.
Suomenkielinen plugarin ohjekirja on ilmeisesti 2017?

Kyllä tässä faceliftissakin on se perinteinen 6-pykäläinen. Ohjekirja sanoo että 6l ATF SP-IV öljyä sinne menee yhteensä. Jos kyseessä olisi DCT niin sen käyttämä öljy olisi jotain jäykempää, suunnilleen 70W luokkaa ja määräkin huomattavasti vähäisempi.
tallennettu

Optima PHEV SW -19
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2023, 14:47:31 »

Koska ohjekirja on painettu?
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Taajamalainen
Rekisteröitynyt
*
Viestejä: 5


« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2023, 14:57:53 »

Koska ohjekirja on painettu?
Tuota en kirjasta löytänyt, auto on ruotsin tuontia jos se mitenkään asiaan vaikuttaa.
Myöskin vindecoderz.com sanoo että autossa on 6-vaihteinen laatikko. Olisiko sinulla jotain selkeitä keinoja sen selvittämiseksi että tässä olisi DCT, kun näytät niin vahvasti epäilevän?
tallennettu

Optima PHEV SW -19
Huihai40
Sr. Member
****
Viestejä: 852



WWW
« Vastaus #9 : Syyskuu 21, 2023, 07:26:12 »

Tämä menikin visaisemmaksi...
Esim FL-mallin koeajoissa ei mainita mitään tyypistä tai sitten sanotaan DCT.
Xceed oli eilen Deltassa, niin kysyin sitten siinä samalla kumpi: AT vai DCT.
Kaveri vastasi nopsaan DCT, kun Kian plugarit on DCT, ja faceliftissä Optmaan vaihtui muutenkin DCT.
Katsoi sitten kuitenkin "filmiltä", ja kytkimen sijaan olikin momentinmuunnin!
Eli onnistuit saamaan aikaan todella visaisen kysymyksen, kyllä se AT nyt sitten kuitenkin taitaa olla.

Katsureiden peruskikka saada hybridin polttomoottori käymään on laittaa lämmöt ja kaikki sähkönkuluttajat päälle.
tallennettu

Niro PHEV '23
ex: Xceed PHEV '21
ex: Optima SW CRDi DCT7 Business Premium GT-Line '18
ex: Optima CRDi 6AT Business '15
ex: cee'd GDi DCT TX '13
ex: i40cw-CRDi 100kW 6AT Style '12
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!