KHCF.org Kia-Hyundai Club Finland
Joulukuu 01, 2023, 23:18:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
 
  Etusivu     Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  

Valikko

   Pääsivu
   Foorumi
   Kalenteri
   Yhteystiedot
   Kuvagalleriat
   Linkit
   Uutiset
   Ohjeet

Käyttäjä

Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Joulukuu 01, 2023, 23:18:25

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Uutiset

* *

Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: MY21 Kia Ceed pyörien suuntaus meni yhtä äkkiä pieleen!  (Luettu 488 kertaa)
Amir
Full Member
***
Viestejä: 146

Kia Ceed SW 1.5 GT-Line vm.2021


WWW
« : Marraskuu 10, 2023, 11:34:55 »

2021 Kia Ceed SW GT Line.
Heinäkuussa 2023 tarkastin renkaat ja kaikki oli hyvin.
Vaihdoin nyt telvirenkaat alle ja edessä oli yllätys. Kaikki neljä rengasta oli kulunut loppukesän aikana lähes kankaille sisäreunoistaan noin3cm leveydeltä! Kyseessä siis rengaskoko 225/45x17.
Ajossa ei tuntunut mitään eikä autoa ole kolhittu mihinkään katukivetyksiin yms.
20.11 on Rinta Joupilla edessä nelipyöräsuuntaus, saa nähdä mitä sanovat.

Palaan asiaan tuon jälkeen....
tallennettu

G4KC
Jr. Member
**
Viestejä: 87


« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2023, 15:36:01 »

Pyöränkulmat eivät varmasti muutu yhtäkkiä kuin johtuen tukivarsien ym. vääntymisestä (tai ruostevaurioista kiinnityskohdissa). Jollei nyt autolla ole hypitty tai sitä pudotettu talon katolta pyörilleen. Tyypillisesti renkaiden sisäreunaa kuluttavat a) liian suuri negatiivinen camber tai b) aivan liian suuri pyöräkohtainen auraus.

Epäilen vähän, että merkkejä reunakulumisesta on ollut olemassa jo aiemminkin, mutta eivät vain ole ottaneet "silmään". Toisaalta muistan tästä lähivuosilta yhdet merkkirenkaat, jotka olivat hanakoita juuri sisäreunan kuluttamiseen, vaikka kaikki oli kunnossa. Käyttöikä näillä jäi lyhyeksi. Vaihtamalla toisenmerkkisiin renkaisiin ei epänormaalia kulumista enää ilmennyt, kuten ei ennen noita ongelmarenkaitakaan.

Jos pyöränkulmat ovat rajusti pielessä, on ajettavuuden kanssa aivan varmasti ongelmia. Auton ei välttämättä tarvitse puoltaa, mutta ajokäytös on enemmän tai vähemmän huteroa ja kaarreominaisuudet lähinnä mielenkiintoiset.

Ilmanpaineilla lienee matalaprofiilisissakin vyörenkaissa vain vähän vaikutusta, mutta voihan olla, että pitkä alipaineilla ajelu kiihdyttää reunakulumista. Paljonko renkailla on ajettu? Jätetään merkki ja malli toistaiseksi mainitsematta. Valmistevialta kuitenkin minusta haiskahtaa.

Edit. Mitä auraukseen virheellisyyteen tulee, taitaa renkaan sisäreunaa kuluttaa sittenkin lähinnä ylisuuri haritus, jos olkapoikkeama on positiivinen tai nollan tienoilla. Negatiivisella poikkeamalla ehkä päinvastoin?
Etupyörävetoinen on monesti (ei aina) negatiivinen tai nollapisteohjaus.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2023, 17:24:11 kirjoittanut G4KC » tallennettu
antsu
Sr. Member
****
Viestejä: 2.096


« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2023, 21:53:02 »

Minun Relluni rupesi yhtäkkiä liikkumaan kylki edellä kuin ajokoira. Syynä oikean takapyörän haritus. Säätämällä korjattiin.

En tunnusta ajaneeni kiviin enkä kantoihin, mutta onhan meillä teillä ja kaduilla monttuja ihan riittävästi.
tallennettu
Amir
Full Member
***
Viestejä: 146

Kia Ceed SW 1.5 GT-Line vm.2021


WWW
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2023, 13:32:23 »

Joo Kian alkuperäiset renkaat (Michelin) ajettu noin 40tkm.
Ja auton käyttäytymisessä ei tosiaan havainnut mitään muutosta. Rengaspaineet tarkastettu kesäisin noin 2kk välein.
No ainoa pieni asia oli ajossa alkaen joskus heinäkuun lopulla, jos moottoritiellä vauhti sattui hetkellisesti nousemaan mittarin mukaan noin 135km/h tuntui kuin toinen takarengas olisi epätasapainossa.
Mutta yleensäkin jouduin ajamaan 120km/h motareilla erittäin vähän niin ajatus oli että paino on pudonnut ja laitatan uuden kun vaihdan talvikumit alle.
Talvirenkaissa oli samanlainen väpätys keväällä 23 (vauhti mittarin mukaan +100) ja syy oli takaa irronut paino.

No katsotaan mitä 4 pyörä suuntaus näyttää 20.11.
Nyt onkin tulossa ensi kesää varten tilalle sitten 225/40x18 paketti.
tallennettu

Amir
Full Member
***
Viestejä: 146

Kia Ceed SW 1.5 GT-Line vm.2021


WWW
« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2023, 17:33:03 »

Niin oli edessä ja takana suuntaus pielessä, maksoi Rinta Joupilla 95e suuntaus. Takuu ei kata, ihmettelen vain miten on maantieajossa mennyt heinä-lokakuun aikana......
tallennettu

hhtl
Full Member
***
Viestejä: 145


« Vastaus #5 : Marraskuu 25, 2023, 13:41:34 »

Itselläni vm. 2018 "uuden korimallin" ceedi, ajettu vasta 46 tkm. Nyt 5. vuoden huollossa sanottiin, että kesä renkaiden sisäkulmissa on kulumaa. Vaihdan aina renkaat itse, mutta enpä ollut asiaan kiinnittänyt huomiota. Tehtiin sitten paikallisessa rengasliikkeessä 4 pyörän kulmien mittaus, ja kaikki 4 pyörän kulmat piti säätää uudelleen. Ajan päivittäin vähintään 4 kertaa reunatuen yli koti- ja työpaikan pihaan saapuessa. Voi sekin vaikuttaa noihin kulmiin, varsinkin kun molemmissa paikoissa yli ajo tapahtuu samaan aikaan renkaita kääntäen.

Tuon 5. vuoden huollon yhteydessä minulle ilmoitettiin paikallisessa Delta autossa, että renkaat ovat mitein sakko kunnossa, pintaa vain 2mm, ja alettiin heti kauppaamaan uusia kumeja. Sanoin heti ettei ne mielestäni niin loppu ole, eli en ostanut uusia Deltasta. Kotona mittasin kaikkin pyörien kulutuspinnat ja pintaa olikin 3,5 - 4,0 mm jäljellä. Tästä sitten ilmoitin Deltan huoltopäälikölle. Lähetin samalla valokuvia renkaan pinnasta uramittarilla. Huoltopäälikkö oli jutellut asiasta huoltomiehen kanssa, ja eivät saaneet selvyyttä, miten olivat noin päin mäntyä pinnat mitanneet.

No lupasivat sitten 6. vuoden huollon yhteydessä ilmaiset öljyt vaivan palkaksi.

Oliko tää sitten oikeasti inhimillinen erehdys, vai tarkoituksen mukaista....... kukapa sen sitten tietää.
tallennettu
G4KC
Jr. Member
**
Viestejä: 87


« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2023, 18:11:01 »

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun jo tehtaan jäljiltä pyöränkulmat eivät olekaan ihan jetsulleen oikein, eikä niitä välttämättä huolloissa tsekata jos ei asiakas valita tai vaadi.

Pyöränkulmat ovat voineet olla "vähän sinnepäin"jo kauankin: vasta ajan mittaan tulee ilmi. Toisaalta taas ei se (käyttö)auton pyöräntuenta ole mikään kovin rigidi järjestelmä. Jousituksen asettuminen uudesta lähtien, eli "kuoleentuminen", sekä kumihelojen painuminen toiminta-alueilleen varmasti myös muuttavat pyöränkulmia. Puhumattakaan sitten, jos jokin heloista pehmenee tai kuuluu käytön myötä. Tai jos nivel (alapallo-,raidetangon) kuluu, esimerkiksi niin, että nivelen "joustovara" eli päittäisvälys on kasvanut ja välys alkaa vaikuttaa vasta kuormitettuna, vapaana mitatessa ei ole mitään erikoista.

Jos mittalaitteita käytettäessä tyydytään vain siihen, että saadut arvot ovat laitteen ilmoittamana "vihreällä", on tämä totuus yleensä kaukana siitä, mihin pyöränkulmat voitaisiin optimina säätää. Mutta kiire kun on, ja aika on rahaa. Nysvääminen maksaa, ja sen maksaa asiakas.

Sitäpaitsi tavallisen käyttöauton pyörien asentokulmien valinta autoa suunniteltaessa on aina kompromissi riittävän hyvän ajettavuuden ja renkaiden kulumisen välillä. Lisäksi akselistojen rakenteet voivat sanella, mitkä pyöränkulmat valitaan.
Esim. suurella negatiivisella camberilla saadaan hyvä kaarrepito ja edulliset ohjauksen ominaisuudet (muutamien muiden kulmien valinnan myötä, siis etuakselilla), mutta hintana on yleensä raju renkaiden kuluminen, eikä käyttöauton rengaskokoja hyödyntäen edes tarvittaisikaan mitään rata-autojen asetuksia. Mutta muistetaan vain vieläpä 80- luvun joitakin suosikkiautoja: kuinka takarenkaat vaikkapa kuluivatkaan täydellä kuormalla ajettaessa pitkiä aikoja, kun geometria salli varmaan 4-5 asteen negatiiviset camberit.

Ceedissä kumminkin on takana monivarsituenta ja kaikkia pyöränkulmia voidaan säätää. Se on erittäin hyvä lähtökohta säädettävyyden kannalta, ja myös toiminnaliisesti: pyörä ohjautuu joustossa juuri kuten halutaan ja on edukasta. Edessä on madollisuuksi vähän vähemmän, niin kuin mcperssoneissa yleensäkin, jos ei menneä camberpulttien käyttöön. Ne eivät sitten olekaan vakio-osia.

Muuten olen sitä mieltä, että kyllä auton kuin auton pitää kestää, jos ajetaan vaikka sata kertaa päivässä VIISTETYN kanttarin yli pyörän käännettyinä.Tai hidastustyössyjä, jos nyt ei ihan rallityyliin mennä. Sitten jos kanttari on kulmikas, pitäisi se jo kohdata hiljaisella vauhdilla, enkä ainakaan itse edes yirttäisi Ceedillä tuollaisen nelituumaisen kulmikkaan kiven yli, jollaisia joskus näkee. Ensimmäisenä on rengas ja vanne kuitenkin vaarassa. Tähän auttaa "vakuutuksena", kun huolehtii, että renkaissa on tarpeeksi painetta. Alipaineisen matalaprofiilirenkaan kun ajaa teräväreunaiseen kuoppaan, menee helpolla sekä rengas että vanne paskaksi - ainakin.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

TinyPortal v1.0.5 beta 1© Bloc

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!