G4KC
Jr. Member
Viestejä: 94
|
|
« : Marraskuu 08, 2023, 17:14:20 » |
|
Morjens, tuo 100-hevosvoimainen pikkuturbo toimii muuten OK mutta kummallisia ääniä siitä lähtee. Omani on vm 20 ja ajettu 48 tkm, siis Kappa- sarjan kone. Öljyt on vaihdettu n. 2500 km sitten huollossa, SAE 0W-30. Käynnistyksen yhteydessä kuuluu aina ajoittain räminää, ja merkkihuollon mukaan se on ihan normaalia vaikkei siltä yhtään kuulostakaan. Maailmallakin tuo on kiinnittänyt huomiota. Tuntuu liittyvän ainakin öljyn lämpötilaan, koska öljyn ollessa kuumaa reippaan ajon jälkeen rallatus yleensä juuri kuuluukin startissa, kestäen parista kymmeneen sekuntia.
Mutta metelöi tuo mylly muutenkin: kumma kihinä tai sihinä kuuluu n. kierrosalueella 2000-2500. Kun kone on lämmennyt, alkaa ääni varsinaisesti vasta tulla esiin. Se muistuttaa venttiilikoneiston ripinää, tai rahisevaa nokkaketjua. Nyt kun sitten konetta kierrättää paikallaan, ei yllättäen sihinää enää kuulukaan, vaan mosa kiertää ihan siistiäänisesti. Voisiko olla ahtimesta tai EGR:stä peräisin oleva ääni? Kuskin paikalle se kuuluu vähän liiankin hyvin, rupeaa ärsyttämään, ja sitä selvemmin se erottuu, jos nojaa otsaansa lähelle rattia. Jos siirryt vähän itse keskemmälle ohjaamossa, on ääni melkeinpä kuulumattomissa. Mihinkään se ei tietenkään poistu. Kuuluuko tällaista hälyääntä muilla Kappa-kuskeilla? Onko jotakin hajoamassa? (Muuten, Smartstream taitaa olla eri kone, vaikka vissiin kai melko 1:1 Kappan kanssa. Kappan päällyspaneelissa lukee isolla Turbo GDI ja Smartstreamissa vain huomaamattomin mustin kohokirjaimin "Smartstream").
Ja ovatko tällaiset kihinät ja rallatukset isompien (rivinelosten) riesana, vaiko vain kolmosten.
Vielä: onko rivikolmos-turbossa öljynjäähdytintä?
|